0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
47 grader fram vid noll ute är högt. När är den nyare delen av huset byggd?Hur fungerade den gamla pumpen? Vid vilken utetemperatur började elpatronen gå in?
Om du nu ska byta radiatorer är det väl lika bra att byta till moderna sådana med konvektorplåtar.
Jag har precis köpt en IR-termometer.Har dock inte använt den än.Hur och var på radiatorerna ska jag mäta?Är det på själva radiatorn eller på rören.Borde väl vara på framsidan av radiatorn, då jag har (det kallas koppel väl?) På nästan alla radiatorer utom i gamla delen av huset. Och på golvvärmen förståss (den tror jag dock kortsluter).Jag har en egen cirkulationspump för golvvärmen. Ska man sänka hastigheten på den för att öka deltat ifall det är för lågt?Har fortfarande svårt att greppa hur flöde och delta fungerar, och mycket annat inom värme också. Ber om ursäkt ifall det är jobbigt att förklara, har försökt hitta bra information på nätet.Här har dock varit bästa stället att lära sig då ni är så hjälpsamma, tack alla!
Det är sällan vi byter ut samtliga radiatorer när vi installerar/byter ut pumpar utan det blir mer i dom rummen som ser tveksamt ut om effekten inte räcker till så tänk lite vilka rum som känndes kalla.
Mät på rören eller vid rörens in- och utlopp på radiatorn. Det fungerar inte att mäta på omålade metallytor, mät där det är målarfärg. Vad gäller golvvärme där det också finns radiatorer som behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen finns det tre temperaturer, framledningen från värmepumpen, ingående golvvärmeslingan och retur golvärmeslinga (som också är retur till pumpen). Temperaturskillnaden mellan ingående och returslingan brukar man hålla runt 5 grader för att golvet inte ska kännas ojämnt varmt. Temperaturskillnaden mellan framledningen från pumpen och returen får bli vad den blir, förmodligen blir den över 10 grader.
Tejp fungerar bra. Mät på rören innan kopplet om det är enklast. I och med att det är temperaturen på framledningen som är börvärdet kommer lägre flöde att betyda att det blir lite svalare inne. Returtemperaturen, och därmed radiatorernas medeltemperatur, blir ju lägre när flödet minskas och framledningen har konstant temperatur.
Skulle man då kunna säga att högre flöde ger varmare i rummet men kanske lägre delta?
Vi har egentligen inte för varmt i något rum (utom sovrummet, har dragit ner lite på termostaten). Alla andra termostater är på max.
Ändå har vi galet hög framledning.Min tanke var då att vi kanske har radiatorer (eller golvvärnen) som kortsluter (alltså har i princip samma fram- som returtemperatur).Har jag rätt i termen kortslut samt tanken?
Det betyder att radiatorerna i alla rum behöver bytas om ni vill ha ner framledningstemperaturen.
Det kan också vara så att radiatorernas förmåga att avge värme är väl liten i förhållande till husets värmebehov...
Termen kortslut är rätt använd men om det är problemet vet vi först när IR-mätningarna har gjorts.
montera en eller två fläktkonvektorer som komplement i den delen där det är kallt. byt de radiatorer i sovrum som n itycker det är kallt. Ni bheöver inte byta radiatorer utan bara komplettera.
Det verkar som om kompressorn stannade under mätningarnas gång. Ska det bli vettiga värden bör den gå hela tiden. Stannar den kommer radiatorn att fyllas på med svalare vatten men kan ändå innehålla vatten som till största delen är kompressorvärmt. DeltaT säger då inte så mycket om flödet men förmodligen finns det inte mycket att vinna på att trimma in flödena rätt. Gästtoaletten kan mycket väl ha en radiator som kortsluter. På sådana ställen sitter det ofta en lite radiator som har samma dimension på anslutningar och ventiler som en stor radiator. Flödet i förhållande till värmeavgivande förmåga blir då betydligt större.
Husets energibehovVärme 36 764 kWh/årTappvarmvatten 4 500 kWh/årTotalt 41 264 kWh/årTotalt tillförd energi, inkl hushållsvarmvatten 41 264 kWh/årEnergiförbrukning med offererad värmepumpVärme 11 419 kWh/årTappvarmvatten 1 420 kWh/årTotalt 12 839 kWh/årBesparing med offererad värmepump 28 425 kWh/år
Byter man en enkelpanel utan konvektorplåtar till en lika stor dubbelpanelradiator med konvektorplåtar kan man sänka temperaturerna från 47/44 till 37/34 med samma värmeeffekt från radiatorn.
Nu är det väl runt noll eller några minusgrader för det mesta vintertid i Eskilstuna (är för övrigt uppväxt där) så de radiatorer ni har ska fungera en stor del av vintern. Det stora problemet blir när det är riktigt kallt ute. Blir det -15 eller lägre lär framledningstemperaturen behöva vara runt 60 grader. Enligt databladet är max temperatur 65 grader men effekten kommer att sjunka rätt ordentligt vid en så hög framledningstemperatur.
Några 17 kW blir det inte men den gamla pumpen hade samma problem. Vid närmare eftertanke gav den nog inte mer än 9-10 kW när den gick kontinuerligt och belastade borrhålet hårt samtidigt som framledningstemperaturen var hög.
I vilket fall som helst skulle en sänkt framledningstemperatur med 10 grader när det är runt noll ute sänka elförbrukningen med ca 20%. Mindre vinst höst och vår. Dessutom kan man räkna med att pumpen kommer att hålla längre.
Ska det vara någon mening med att byta radiatorer måste åtminstone en radiator per rum bytas, i annat fall går det inte att sänka framledningstemperaturen eftersom det kommer att bli kallt i rummet där ingen radiator har bytts. Bifogar Lenhovdas kalkylark för radiatorer. En sektion är 40 mm.
LLVP och fläktkonvektor värmer främst rummet där de sitter. Jag har för mig att temperaturen sjunker en grad för varje dörr värmen ska passera, det beror också på hur stora rummen är. I och med att det är två hopbyggda hus kan blir det svårt att få jämn värme i huset med bara en enhet. Behövs det flera enheter drar kostnaderna iväg. Frågan är om värmepumpen får så mycket bättre arbetsförhållanden för rummen dit värmen inte sprids behöver fortfarande hög framledningstemperatur till radiatorerna där.
Vad som är lämplig är också en fråga om hur anslutningarna av de befintliga radiatorerna ser ut, om det går att enkelt koppla nya radiatorer till de befintliga rören. Detaljerna spelar stor roll. Jag har ingen uppfattning om vad som är lämpligast.
Vad är det för diameter på rören som rörmokaren tycker är för klena?
Hur många kvadratmeter golvvärme är det?
Vad är det för temperatur på ingående och utgående golvslingor? Det går att mäta direkt på plaströren.
Det verkar lite konstigt att cirkulationspumpen skulle vara för klen.
Det var 5 graders differens när mätningen gjordes. Det borde ha varit lägre differens. Är det 25 m2 och 300 mm mellan slingorna blir det ca 40 meter per slinga. Det kan nog vara vettigt med en kraftigare pump. Det måste vara en riktigt klen en som sitter där nu.
Det är optimistiskt att tro att det skulle gå att sänka framledningstemperaturen i någon större mån. Mätvärdena var 41/36. Medelvärdet blir 38,5. Det är 18,5 grader över normal rumstemperatur. Ökas flödet en faktor 2,5 (för mycket för att vara realistiskt men det blir en enkel beräkning) blir differensen 2 grader. För samma medeltemperatur på slingorna blir då temperaturerna 39,5/37,5. Framledningstemperaturen kan alltså minskas med 1,5 grader för i stort sett samma värmeavgivning.