Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Startfördröjning varmvatten  (läst 266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Startfördröjning varmvatten
« skrivet: 27 februari 2024, 21:51:16 »
Ursäkta alla mina frÃ¥gor och trÃ¥dar jag startar men försöker förstÃ¥ inställningarna. Varje gÃ¥ng tekniker är och pillar pÃ¥ min GEO sÃ¥ görs omstart varpÃ¥ ingen VV beredning sker pÃ¥ 10-15 timmar  >:(
Vad exakt är startfördröjning varmvatten i menyn till för och vad händer om jag ändrar tiden?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Startfördröjning varmvatten
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2024, 09:45:34 »
Bara jag själv som vill svara?
Kan det vara sÃ¥ att efter ett driftstopp sÃ¥ ska VP inte direkt börja koka varmvatten utan värme prioriteras? Är dÃ¥ första  gÃ¥ngen VPn gör rätt
Så amatöranalysen blir jag kan minska den tiden men så fort tiden för startfördröjning blivit noll shuntar den över för VV beredning?
Har jag rätt i mina funderingar borde det  finnas en override när teknikerna gör omstart sÃ¥ inte startfördröjning VV aktiveras, ett val man borde ha.
« Senast ändrad: 28 februari 2024, 12:20:01 av Permo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Startfördröjning varmvatten
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2024, 14:18:04 »
På min gamla 1215 så är det 5 min startfördröjning på kompressorn, men sen gör den varmvatten först (om det behövs).
Den prioriterar nästan alltid varmvatten, men jag har möjlighet att ställa in exakt gradtal så med detta styr jag hur många grader som temperaturen i normala fall ska höjas (och då indirekt VV-tiden).

Om det är så att kompressorn begränsas till 50 % på Eco och 80 % på normaldrift så är väl annars detta problem löst?
Ställ VV på komfortläget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Startfördröjning varmvatten
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2024, 15:37:13 »
Tack för svar. Nu kan jag inte välja så lite som 5 minuter men inga problem då att jag justerar ner tiden. Använder redan läge Komfort.
« Senast ändrad: 29 februari 2024, 14:36:33 av Permo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!