Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 612 C startar och stoppar ofta  (läst 2174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gullik

  • Gäst
Gullik
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2024, 19:47:56 »
Oj jag sitter i samma sits. Tänker också installera 612C med borrhål på 135m så den är ju något överdimensionerat och tanken är att jag framöver ska tilläggsborra om några år pga ekonomiska skäl. Är ju också lite orolig för många start och stopp.

Huset är 200kvm(100bo och 100bi), byggt 43 med tillbyggnad 67. Tilläggsisolering fasad 50mm och 400mm mineralull. 2glasfönster i hela byggnaden. Radiatorer i övreplan och vattenburen golvvärme i nedre plan.

Har just gjort denna installation. Hade vansinnig förbrukning innan med en 6kwh bvp på borrhål 115 m. Elpatronen gick nära nog konstant med sjunkande innetemp under köldknäpparna. Nu har jag geo 612 och förbrukningen är ner. Jag undrar dock lite varför den är klart sämre än min förra bvp på att hålla jämn innetemp med Ngenic. Möjligen är det att den maxar borrhålet och pausar, möjligen är det dålig mjukvara/styrning för att uppnå stabil framledningstemp. Inte riktigt nöjd. Men mtp att det kan vara underdimensionerat borrhål så har jag svårt att klaga? Något tips på hur jag kan utvärdera detta (helst utan inblandning av IVT)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2024, 11:15:14 »
Man brukar ju kunna ställa hur stor påverkan rumsgivaren ska ha på börvärdet, i vart fall på Nibe kan man justera det mellan 0 och 6 grader.
Det vill säga, om rumstempen avviker 1 grad för kallt så försöker värmepumpen öka framledningstempen med 6 grader om man har påverkan ställd på 6.
Med ett högt värde på "påverkan", och Ngenic som "dribblar" med tempvärdena så kan det kanske bli stora förändringar i värmepumpens styr?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gullik

  • Gäst
Gullik
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2024, 17:08:33 »
Man brukar ju kunna ställa hur stor påverkan rumsgivaren ska ha på börvärdet, i vart fall på Nibe kan man justera det mellan 0 och 6 grader.
Det vill säga, om rumstempen avviker 1 grad för kallt så försöker värmepumpen öka framledningstempen med 6 grader om man har påverkan ställd på 6.
Med ett högt värde på "påverkan", och Ngenic som "dribblar" med tempvärdena så kan det kanske bli stora förändringar i värmepumpens styr?

Bra teori.
I mitt fall saknas rumsgivare.

/Gullik

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2024, 15:59:58 »
Har missat att ni svarat i denna tråd.
Jag fick nu ett svaret "VP gör VV därav hög returtemp och efter en VV laddning stoppar kompressorn!".

Låter detta som en rimlig förklaring? Vad är det för returtemp som blir hög? Är det radiatorslingans returtemp som blir högre av att varmvatten värms upp?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2024, 18:33:54 »
Jag tycker det är ett märkligt svar. Det kan inte handla om att radiatorvattnets returtemperatur blir för hög dÃ¥ vattnet kyls av vid passagen genom husets värmesystem. I ett inlägg nämndes "viloläge för nedkylning av hetgaser" vilket ocksÃ¥ förefaller mig underligt. Varför ska det behövas?  On/off-pumpar fungerar bra utan sÃ¥dana pauser. 

Lite vid sidan av ämnet men när jag läser alla inlägg om mystiska problem med inverterpumpar och det sätt de styrs på blir jag allt mer tveksam till att ersätta min 22 år gamla pump med en inverterpump den dag det blir dags för det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2024, 23:26:25 »
Kan då inflika med att så har i vart fall IVT konstruerat sina. Nedkylning av hetgaser gäller dock inte på/av pumparna vilket är konstigt. Nedkylning med stillastående kompressor tar 5-7 minuter på min GEO516.

Det finns även ett fel i mjukvaran där  kompressorn slumpmässigt varvar ner till noll och 6 minuter senare startar den upp och gÃ¥r normalt igen.
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 08:55:51 av Permo »

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #21 skrivet: 06 mars 2024, 12:55:18 »
Kan då inflika med att så har i vart fall IVT konstruerat sina. Nedkylning av hetgaser gäller dock inte på/av pumparna vilket är konstigt. Nedkylning med stillastående kompressor tar 5-7 minuter på min GEO516.

Det finns även ett fel i mjukvaran där  kompressorn slumpmässigt varvar ner till noll och 6 minuter senare startar den upp och gÃ¥r normalt igen.

Menar du att svaret från IVT låter rätt alltså? Så jag vet om jag bara ska acceptera svaret eller om det kan vara andra fel eller om det är kört ändra inställningar för att förbättra något.

« Senast ändrad: 06 mars 2024, 13:48:39 av Pont »

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #22 skrivet: 06 mars 2024, 13:52:02 »
Det finns även ett fel i mjukvaran där  kompressorn slumpmässigt varvar ner till noll och 6 minuter senare startar den upp och gÃ¥r normalt igen.

Hur ofta kommer det där felet att den slumpmässigt varvar ner? Funderar om man är drabbad av det eller inte. Tar vi ett dygn i helgen så tycker jag det är 6st tillfällen jag undrar varför den stoppade till 0? (förutom vid misstänkt VV). Se 6st rödmarkeringar som är lite misstänkta. Ligger man precis på gränsen med värmebehovet så den stannar eller är det buggen som visar sig?

Är det uppenbart buggen, eller måste jag ska dyra tillägg (husdata?) för att logga alla tempar för att komma fram till/bevisa det mot IVT?

(Det långa stoppet mellan kl 17-20 är Home Assistant som går in och blockerar de dyraste timmarna per dygn)
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 13:55:25 av Pont »

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT 612 C startar och stoppar ofta
« Svar #23 skrivet: 07 mars 2024, 17:10:44 »

Jag har ertappat min GEO med detta fel tvÃ¥ gÃ¥nger inom loppet av 2 timmar, men det sker helt slumpmässigt. Har inte fördjupat mig i loggar.  FörstÃ¥r det som din GEO bara är nÃ¥gra mÃ¥nader gammal, sÃ¥ kontakta din IVT installatör och berätta du hört talas om ett fel i mjukvaran som orsakar oplanerade och omotiverade stopp pÃ¥ ca 6 minuter och se vad dom svarar.
Jag har numera bara kontakt med IVTs eftermarknadsavdelning och det är via dom jag fick reda på detta. Blir ju en uppdatering av mjukvaran när IVT väl hittat felet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!