Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabbkoppling och flytt av en zibro...  (läst 3073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad molokai

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Snabbkoppling och flytt av en zibro...
« skrivet: 12 januari 2019, 18:23:00 »
Har en Zibro SCJA 25/sc3325 (osäker) som jag skulle flytta från ett hus till ett annat. efter jag läst en del så verkar det som en barnlek i.om QC / snabbkopplingen.
Brydde mig inte om att köra den vedertagna säkerhetsåtgärden heller ( max kylning för att flytta köldmediat) då all info jag lyckas hitta sa att det är tätt, inget läcker. yada yada..

Men när jag koppla bort handsken idag så sprutade det ut en fontän av R410a från utomhusdelen (inte slangpaketet) på ena rörkopplingen. det höll på i ett par minuter sen var nog hela pumpen tom. Det var en rejäl mängd både flytande vätska o gas som pös ut under hårt tryck.

skall kika lite närmare imorgon vad som kan gått fel. men har ni hört om nåot liknande?
Fått lite dubbla budskap om dessa QC pumpar går att fylla på igen eller inte, hur är det med den saken?

snabbskiss var det "läckte"


Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Snabbkoppling och flytt av en zibro...
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2019, 18:35:33 »
Är väl nog tyvärr ganska ofta som dom här snabbkopplingarna läcker ifall man tar isär delarna efter nåt års drift. I ditt fall var det tydligen så att den ena "backventilen" eller vad man nu ska kalla dom där kägglorna som kärvade och inte stängde. Inte så mycket att göra i såna fall.

Inte mycket ide att köra in köldmedlet i ute enheten heller på en sån här med snabbkopplingar då dom i allmänhet saknar rotalock stängningar. Så hade nog inte hjälpt det heller.

Hoppas du inte fick köldmedel på huden eller i ögonen, är inget hälsomedel det där.

Tyvärr har jag aldrig satt upp nån zibro så vågar inte säga om dom har serviceventil eller inte, kutymen gällande pumparna med snabbkopplingar varierar, en del har serviceventil och andra inte. Där har du sedan följande möjliga / troliga läckage ställe då man använder sig av en serviceventil som stått stängd ett antal år.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad molokai

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabbkoppling och flytt av en zibro...
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2019, 18:42:30 »
jag backa ganska fort och betraktade spektaklet pÃ¥ avstÃ¥nd medans jag svor o skrek mig blÃ¥.  :)

Skall gå igenom den mer ordentligt imorgon så får vi se vd jag finner.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabbkoppling och flytt av en zibro...
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2019, 20:01:51 »
har du tur kan det finnas en serviceventil någonstans men normalt sett så behövs det inte på modeller med snabbkopplingar och då spar man in den utgiften vid tillverkning.
det går självklart att löda dit en ventil om man så tycker.
men att fylla om med ett kilo köldmedel som kostar ca 2.500.- så vete fan om jag skulle rekommendera det

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!