Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna  (läst 6319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag bor i ett enplanshus med stenstomme och full källare, 122+122 kvm, byggår 1964. Föregående ägare lät installera en Bosch värmepump modell EHP AW, samma som IVT Optima. Nu till problemet:
Jag upplever att jag har onormalt hög temperatur på framledningen till radiatorerna. Just idag ligger den på 55 grader trots att det är 4 plusgrader ute. Som jag förstår det ska framledningstemperaturen styras av värmekurvan som en funktion av utetemperaturen. Just nu har jag inställningen V=12, H=45, och vid nuvarande utetemperatur borde framledningstemperaturen enligt kurvan vara ca 20 grader, men ligger alltså på 53, d v s 33 grader över börvärdet och 10 grader över H värdet??
Jag har provat att öppna alla termostater fullt för att jag läst att det ska vara optimalt för pumpen, men då blir det olidligt varmt inne, ca 24 grader, så nu har jag återgått till att reglera värmen med radiatortermostaterna. Alla radiatorer i källaren är fullt öppna, men något nerskruvade på markplan.
Är det något generalknas med min anläggning eller är det bara någon inställning som är fel?
Jag funderar också över hur regleringen egentligen fungerar då jag inte kan se att det finns någon givare som mäter temperaturen på returvattnet från radiatorerna? Om anläggningen inte mäter hur mycket radiatorvattnet kyls ned, hur kan den veta hur stort uppvärmningsbehovet egentligen är?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 01 april 2018, 14:08:02 »
I sådana här fall brukar det vara växelventilen som krånglar. Den har fastnat i ett läge som gör att när den ska göra varmvatten leds en del eller hela mängden vatten ut till radiatorkretsen. I och med att varmvattnet aldrig blir varmt stannar inte pumpen utan den fortsätter försöka värma varmvattnet men det blir huset som värms i stället.

Det behövs ingen givare på returen. Uppvärmningsbehovet bestäms av vad det är för utetemperatur. Mäts utetemperaturen vet reglersystemet vilken framledningstemperatur som behövs. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad perrab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 01 april 2018, 19:29:22 »
Tack för snabbt svar!

Det låter onekligen som en möjlig förklaring. Faktum är att symbolen för varmvattenproduktion lyser mer eller mindre kontinuerligt även om vi inte duschar etc, och temperaturen kommer inte över 54 grader, detta låter som ytterligare symptom på samma fel?
Hur bär man sig åt för att verifiera hypotesen, kan man se om växelventilen rör sig? Enligt manualen har jag två växelventiler i mitt system, jag antar att en är på radiatorslingan och en på värmepumpsslingan, och att det är den förra som är problemet?
Kan man ”motionera” den manuellt på något sätt, eller är det bara att byta eländet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 02 april 2018, 00:23:29 »
Jag tror det sitter 2 växelventiler som samverkar.
Jag vet inte om man kan se vilken som krånglar men känner man på rören så märker man åt vilket håll värmen går.
Det går att demontera motordelarna och motionera ventilen under.
Prova detta först och se om det hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 02 april 2018, 08:41:27 »
Det låter som att den inte kommer ur tappvarmvattenläget iom symbolen.
Prova att sänka stopptempen för vv till 50 och kolla om den växlar till att värma radiatorerna istället. Det kan ju vara så att den kräver elpatron för att komma över 53 grader och att elpatron är urkopplad eller ur funktion. Då uppnås ju aldrig stopptempen för vv.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 02 april 2018, 18:47:31 »
Fast då borde inte framledningen bli onormalt varm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 02 april 2018, 21:14:04 »
Det låter som att den inte kommer ur tappvarmvattenläget iom symbolen.
Det är snarare så att växelventilen aldrig kommer helt in i läget för varmvattenberedning. Reglersystemet tror att pumpen gör varmvatten och tänder indikeringslampan för det men en stor del av värmen går till huset så att det blir för varmt där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 02 april 2018, 23:21:03 »
Så är det säkert Roland. Hur som helst så kan man ju sänka vv temp något, då kommer ju pumpen försöka ändra läget på ventilen, så kanske den inte kör hög temp hela tiden. Man behöver man säkert se över ventilen snarast ändå.

Utloggad perrab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onormalt hög framledningstemperatur till radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 03 april 2018, 15:11:27 »
Hej,

Jag tänkte jag skulle uppdatera er alla på hur det har gått. Kan också vara bra att ha i åtanke om liknande frågor kommer upp framöver eftersom lösningen var en annan än de som föreslagits hittills.

Det visade sig att shunten stod i manuellt läge och fördelade värme till både varmvatten och radiatorer. Troligen har tidigare ägaren haft ett seriöst driftproblem och kört i manuellt läge. Efter att felet lagats har man dock aldrig gått över till automatläge på shunten! Det innebär att jag har kört såhär i drygt 1.5 år, men det märktes inte förrän jag försökte öppna alla termostater fullt och reglera temperaturen på pannan istället. Det blev då fruktansvärt varmt inne, och resten av historien känner ni redan till...
Tror att jag kan se fram emot en väsentligt lägre elräkning framöver, inget ont som inte har något gott med sig!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!