Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 10 november 2013, 23:30:21 »

Nu får man väl snart kompanistryk med alla tokigheter man postar här :)
Jag kom att tänka på att jag skulle h med en värmeväxlare för ett poolbygge också ::)
Jag gjorde en liten skiss på detta.
Hur fungerar det med vattnets färd i ett slutet system. Tar det lättaste vägen? Dvs. om det sitter en cirkulationspump på ett avstick så går inte gärna vattnet den vägen om det är hindersfritt rakt fram?

Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 10 november 2013, 17:55:49 »

Jag känner ändå som att min lösning är den enklaste, eller ja, lättaste. Jag ser pannan som själva huvudenheten med sin elpatron, if all else fail så att säga. Sedan ser jag acc-tankarna och vp'ns tekniktank som två olika värmekällor till huvudenheten där tekniktanken är den primära och som hålls varm av vp.
Så vad tror ni, fungerar det att ställa en Mitsubishi W85 så att den enbart värmer tanken till några grader under max vad vp klarar. Legionellakörning o sånt behövs nog inte då jag leder in vattnet i en vv-beredare som står på 85gr.
Här är skissen igen.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 10 november 2013, 13:59:23 »

Nu har jag bara skummat igenom tråden så jag har inte direkt kollat befintliga förslag så redan innan ber jag om ursäkt ifall det redan är omnämnt...

Du har en Nibe kombipanna som du nu och i framtiden vill ha som "central", med det konstaterat så är det väl bara till att docka värmepumpen rakt över pannan (samma anslutningar som tanken är kopplad på).
Med VP:ns givare i pannan så kan du då då elda med ved tills du väljer att inte elda mer och när tankarna är tomma kommer pannan att vara under den temperaturen du satt vpns tillslag vid, och därmed startar vp och värmer pannan. Shunten shuntar ut som vanligt.

Det är inte optimalt att köra vp mot en kombipanna pga förlusterna genom skorstenen men det är en smäll man får ta.

Jag har ju en TMV Alpha kombipanna som i stort sett samma panna (NIBE köpte TMV och satte sitt märke på den + några mindre ändringar) som min värmepump kör rakt in i, jag har en påse isolering som jag trycker in i rörkröret när jag inte eldar men ärligt talat har inte trots diger loggning kunnat se att det gör särskilt stor skillnad.

För att slippa frusen vp vid eldning får du köra med en VVX och glykol, eller låta lite kontrollerad självcirkulation gå ut.

KISS - Keep It Simple Stupid ;)

Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 10 november 2013, 07:41:24 »

I och med att pannan är en kombipanna så är den det centrala i systemet. Sedan måste jag ju koppla om alla rör till shunt osv., bygga om i princip allt. Laddomaten är en 4030 med dubbla pumpar som är avsedd för laddning respektive urladdning till kombipanna.
Sedan är ju iden att vp och en ny tekniktank bara ska dockas dit. Ska jag bygga om allt så känns det som att jag lika gärna kan kasta ut pannan och göra om allt från början med en riktig vedpanna osv.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 november 2013, 23:20:36 »

Varför vill du absolut köra radiatorkretsen genom vedpannan? Vore det inte enklare att styra det hela så att i normalläget består värmekretsen bara av tekniktank, VP och radiatorer, och vid stark kyla eldar du och låter dina vedvärmda acktankar värma tekniktanken.

Eller läser jag dina skisser helt fel?
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 09 november 2013, 20:29:13 »

Har gjort en ny skiss på hur jag tänkt mig min installation. Blev lite aktualiserat igen efter jag ställt en fråga in en annan tråd.
Vad tror ni om denna konfigurationen?
Värmepumpen med tillhörande tank jag funderar på är Mitsubishis W85, om det spelar någon roll i sammanhanget.
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 15 augusti 2013, 20:02:33 »

Ok det var bara ett förslag :) Har har precis som du ett "70-tals-system" och håller på för fullt och byter ut det successivt själv. Drar något tjockare rör här och där och köper nya radiatorer på blocket och det blir bara bättre och bättre och jag behöver elda mindre och mindre. Mitt mål är när jag fått ner framledningen till 45 (har en bit kvar)vid DUT så ska jag sätta in en VP. Stundtals är det jätteroligt och stundtals vill jag söka upp personen som ägde huset innan och läsa lusen av honom  ::)
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 15 augusti 2013, 19:31:34 »

Pellets och ved är ju i princip samma arbete från och med färdig produkt till värme. Det ska lagras, bäras in, laddas osv. nä det är inget jag är intresserad av. Ska jag behöva betala för en fastbränsleprodukt som innebär arbete så kan jag lika gärna köpa ett lastbilslass färdigkluven ved Sc:,h
I värsta fall får jag väl komplettera med en LVVP så länge om inte radiatorerna orkar ::)
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 15 augusti 2013, 19:22:20 »

Med en Nibe A K kan du ju både köra ved och pellets. 4030 gör ju att pelletsen bara värmer pannan (till några grader under när tankarna laddas) och när du börjar stoppa in ved i pannan du så stannar pelletseldaren och acctankarna börjar laddas. Med din panna behöver du ju inte ens koppla bort pelletsen vilket är skönt:) Finns billiga beg pelletsbrännare på blocket som bara är att plugga i din panna. Då kan du få energi över för att börja dra om värmerören  a:gl
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 15 augusti 2013, 18:57:20 »

Jag har en Nibe Alpha Kombi, köpte den 2007 tror jag.
Tanken är att jag ska byta alla radiatorer i huset. Jag har typen ett-rörs system där man har lagt röret utefter alla ytterväggar i en 5x5 cm veckad plåtlist. Rören är av stål, väldigt tunväggiga, och ja, jag sover dåligt om nätterna med tanke på läckagerisken och kör med väldigt lågt tryck i systemet pga. detta. Så svaret på din fråga är ja, jag kommer att uppgradera radiatorerna. Jag har dock inte bestämt mig hur jag ska göra. En lösning är att dra presolrör på samma ställe som idag med skilnaden att det blir lite annorlunda vid varje radiator då jag idag endast har ventiler som sitter placerad centrum under varje radiator. En annan lösning är att dra allt i källartaket och borra genom bjälklaget vid varje radiator.
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 15 augusti 2013, 18:42:57 »

Tompa-mannen:
Vad har du för modell på pannan?
Har du möjlighet att enkelt byta till större radiatorer lite var stans i huset?
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 14 augusti 2013, 20:06:06 »

Jag är mest orolig för att jag ska tappa temperatur när mediet i vp-kretsen ska överföra värmen till radiatorkretsen. I och med att mitt värmesystem är avsett för hög, oljeeldad, framledningstemperatur så vill jag ha så hög temp från vp som möjligt. Blir det för många steg på vägen så har man snart tappat från 55-60gr till 45-50, kanske ända ned till 40, och då ger inte elementen så mycket effekt. Jag brukar själv se på termometrarna när tempen i acc-tankarna sjunker nedåt 50gr och vad framledningstempen efter shunten säger. Inte ovanligt att det skiljer 10gr.

Vad anser ni om valet av vp? En Sfinx är väl en Kinatillverkad historia. Den ligger på runt 30 men jag har sett att man kan få ett välkänt märke för 35-40, ett bättre val?
Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 14 augusti 2013, 16:12:57 »

Hej Tompa-mannen,

Det du grubblar på har jag själv grubblat på.
Lösningen behöver inte vara så komplicerad.

Jag hade samma tankar som dig ungefär, glykolblandat vatten
för att jag ville inte cirkulera ut 'varmt' vatten till CP när den inte
går. Jag använder CTC:s automatik för den ger mig väldigt många
val och för enkelheten valde jag också CTC:s VP, fast det var
automatiken som jag baserade mitt val på.
Kan säkert göras med flera andra fabrikat.

Jag kör i mode flytande media, gör den tempen elementen
kräver + några garder till, sedan stannar pumpen och startar
igen när tanken har samma temp som börvärdet är.

Det betyder i mitt fall, om jag tillför värme typ. eldar så stannar
CP och cirk. pump.

Du kan följa mitt bygge och de problem jag stötte på, på följande länk.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43619.0

/VP-Sven
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 augusti 2013, 13:40:21 »

Utedelen (i alla fall min) är väl isolerad, så förlusterna där borde inte vara nåt skäl att bygga en mer komplex systemlösning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 augusti 2013, 09:41:51 »

Även om inte vp tar skada så borde det bli mycket förluster jämfört med att köra 20 grader till vp fast det kanske inte blir så stora förluster så det är nått att bry sig om Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 augusti 2013, 09:03:47 »

Den kommer inte att ta skada så länge du inte pumpar 80-90 °C vatten igenom VP fast den inte går.
Måste du göra det?

Det här har diskuterats tidigare, men det känns inte som att det finns nåt slutgiltigt svar vid sidan av alla spekulationer.
Tar en stillastående VP skada av att man cirkulerar 90-gradigt vatten genom värmeväxlaren? Vad är det i så fall som tar skada och varför?
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 04 augusti 2013, 09:07:08 »

Edit:Ändrat läget på frammatning och retur, samt en extra cp. Nu känns det som att det är nära en lösning :o
Nu slipper jag även trycka vattnet genom den avstängda laddomaten.

Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 04 augusti 2013, 08:54:23 »

Ytterligare en revidering av skissen, nu känns det som att detta är lösningen :)
På skissen visas vart 3-vägsventilen ska sitta och hur den öppnar vid respektive drift. Vp blir fristående och kommer aldrig att utsättas för högre vattentemp än vad den själv producerar. Laddomaten kommer att stå för frammatning av värme från både acc-tankar och tekniktank.
Ett problem som jag inser precis just i denna stund är att tempgivaren för urladdning sitter i ena acc-tanken. Det betyder att laddomaten kommer att stanna när tempgivaren säger att tempen är för låg. Nåväl, det får lösas med en cirkulationspump mellan 3-vägarn och tekniktanken. Då kanske man även får flytta 3-vägarn ett steg närmare pannan :-\ Hur fungerar det att trycka vatten igenom 2 cirkulationspumpar, går det öht? Sc:,h

Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 03 augusti 2013, 22:25:05 »

Efter måttligt intag av alkohol så ser jag fortfarande ett problem. Även om jag har en separat tekniktank så får jag fortfarande problemet med att vattnet i radiatorkretsen kommer att vara för högt när shunten stänger i och med att vp värmer returvattnet. Han kommer ju inte att ge sig förrän vattnet i tekniktanken nått inställd temperatur, och den är ju samma i radiatorkretsen. För att vp ska fungera ihop med min shunt så måste jag värma vattnet där shunten tar sitt vatten, dvs. i pannan.

Det som jag kan göra är att låta vp värma den nya tekniktanken för jämnan, dvs. den håller tanken konstant varm, sedan sätter jag en 3-vägs ventil på det övre röret mellan nuvarande tank och laddomat. När jag ska skifta uppvärmning så stänger jag mot vedtankarna och låter laddomaten ta vattnet från tekniktanken. Returen kopplar jag med ett T på det undre röret mellan tank och laddomat, där behövs ju ingen ventil eftersom jag stängt 3-vägarn där uppe. Nu fungerar shuntningen, laddomaten sköter laddningen av pannan och vp strävar efter att alltid hålla högsta temp i sin tekniktank.
Det ultimata hade naturligtvis varit om laddomaten kunde styra 3-vägarn och öppna mot tekniktanken när tempen i tankarna sjunkit för lågt, men men, som jag skrev från början så var det inte så prioriterat med helautomatik.
Jag ska skissa en ny bild imorgon på hur jag menar så får vi se vad ni tycker tummenupp
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 03 augusti 2013, 12:34:04 »

Det beror på hur tekniktanken är utformad, men jag misstänker att den "delar" vatten med radiatorsystemet. Dvs. det är ingen separat slinga inuti den för hetvatten in/ut, och då räcker det med det expansionskärlet som jag har idag. Strömsnäspannan har en tank som heter KV300 som jag tror skulle passa perfekt för ändamålet. http://www.stromsnaspannan.se/pdf/KV300_500_solslinga.pdf
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 03 augusti 2013, 12:12:19 »

Laddomatens "elpatronvakt" kan leverera 230 volt/10 amp om det kan vara någon hjälp. Det enda jag inte vet riktigt med min skiss är om det kan bli problem med exp kärlet från tekniktanken (om den ska vara ihopkopplad med övrigt system eller sluten). Jag tror att det kommer funka men jag är också nybörjare  a:gl
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 03 augusti 2013, 09:01:35 »

Fuzz, det är precis så jag hade tänkt mig från början. Och min frågeställning var ju om det ska vara en extra tank eller en växlare. Fördelen med denna lösning är att man slipper vrida om en massa ventiler när man ska byta uppvärmningskälla och att man även kan koppla vp att starta automatiskt med hjälp av laddomaten när tempen i tankarna sjunkit för lågt efter eldning.
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 03 augusti 2013, 00:38:30 »

Tog mig friheten att göra ett förslag utifrån din skiss. Har ingen aning om det går  dontknow Ställ in på laddomaten så max 60 grader (returen) går in i tekniktanken. Är VP avstängd går returen bara igenom tekniktanken tillbaka till KP. På sommar, höst och vår kör du bara VP och eldar lite när du vill för att hålla nere elkostnaden.
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 01 augusti 2013, 15:03:34 »

Sätter jag givaren till vp'n nånstans i radiatorkretsen så kommer väl vp hela tiden sträva efter att nå max inställd temperatur? Dvs. Jag kommer alltid att ha typ 55gr i radiatorkretsen.
Jag vill hellst att vp värmer panntoppen till inställd temp, om då shunten stänger så stoppar vp när tempen är uppe i pannan. När sedan shunten börjar öppna så har man lite buffert i pannan och vp startar när tempen sjunker. Men som sagt, detta verkar vara lite knepigt att få till >:(
Skrivet av: gossen
« skrivet: 01 augusti 2013, 13:08:01 »

Du kan väl sätta vp-givaren på framledningen eller returen istället? Eller ser inte jag ditt problem på rätt sätt?
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 01 augusti 2013, 11:44:29 »

Du har några poänger där tummenupp
Det som ställer till det egentligen är när shunten stänger vid vp-drift, det är väl det enda problemet. När det blir för varmt så ger rumsgivaren order att stänga shunten, men i och med att vp då fortsätter att värma returvattnet så känner frameldningsgivaren till shunten av detta och stänger shunten helt varpå vp's givare i pannan aldrig går upp i temp och han fortsätter att ge värme. Hade man bara haft något som sa till vp att stänga av sig när shunten är stängd så hade problemet varit löst.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 augusti 2013, 10:16:46 »

Har du kollat vad 3 vägs ventiler kostar ;) Varför sätter du inte vp indockad på returen före pannan då slipper du alla ventiler. Då borde du endast ev behöva höja autoshunten vid vp drift beroende på vilken shunt styrning du har och slipper ventilerna. Då borde man kunna styra vp med en rums termostat om du inte vill koppla om allt vilket jag envist hävdar är bäst. Shunten på tanken samt en microbrytare som styr vp på armen till shuntstyrningen ev med ett tidrelä så att när shunten stänger så går vp tex 30 min till och stoppar sen och när shunten öppnar helt så startar vp automatiskt. Vid eldning kommer shunten stänga och vp kommer inte starta men det behövs antagligen nån typ av termisk ventil som späder vattnet till vp om det blir för varmt.
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 31 juli 2013, 23:19:27 »

Då ska vi se om det fungerar. Gjorde en liten skiss på hur det ser ut, samt hur jag tänkt mig att en vp ska dockas. Av utrymmesskäl har jag bara med det som har betydelse för inkopplingen, blir ju lite plottrigt om alla säkerhetsventiler, kv och vv ska vara med.
Det svarta är alltså så som det är idag, det blåa är vid veddrift och det röda vid vp-drift.
Vid veddrift så går vattnet ut till radiatorerna, ventil 2 är stängd nedåt men öppen åt andra hållen, ventil 1 är stängd mot det röda men öppen åt andra hållen, 3 stängd mot det röda men öppen åt andra hålen, 4 är också stängd mot rött men flöde genom. Dvs. radiatorreturen passerar bara vp'n som om den vore sista radiatorn på kretsen för att inte frysa.
När vp ska står för värmen så ändras ventil 2 så vattnet bara går genom radiatorkretsen. Sedan ändras 4'an så den stänger mot tankarna men öppnar mot pannan, 3'an stänger mot radiatorkretsen och öppnar mot det röda, och 1'an stänger mot radiatorkretsen och öppnar mot det röda.
Värmepumpen tar alltså sitt vatten från botten av pannan och trycker in det i toppen på pannan. Och vid veddrift är den bara passiv som en sista radiator.
Jag behöver alltså 4st trevägsventiler som jag får vrida på, samt en strömbrytare, när jag ska växla mellan ved och vp.
Åsikter emottages gärna ;)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2013, 21:22:38 »

Klicka på infoga bild uppe till vänster och sen får du klicka på bilagor och andra tillval under skriv rutan och leta upp din bild där.
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 31 juli 2013, 20:52:07 »

Jag har gjort en liten skiss men jag fattar inte hur jag lägger upp bilden? help
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2013, 09:24:21 »

Det är väl egentligen bara shunten du behöver flytta laddomaten kan du behålla och ställa så den bara pumpar åt ett håll. Tror inte det gör så mycket att pannan innehåller mycket vatten på kall vintern hinner pannan inte kallna mellan eldningarna och resten av året är det vp som värmer huset.
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 30 juli 2013, 23:06:51 »

Med facit i hand skulle jag aldrig gjort som jag gjorde. När jag köpte huset så hade jag det uthyrt i 4 år och under den tiden så gick oljepannan sönder och jag hade inte tid att sätta mig in i vad jag skulle satsa på. Så det fick blien kombipanna som i början bara gick på elpatron. När jag flyttade in i huset så blev jag vedoman och köpte tankar, ny skorsten och laddomat. Och det har fungerat väldigt bra. Men nu inser man att det skulle vart bättre att från början ha köpt enbart en tank med elpatron och beredare i. Men men. Jag vet inte om jag är så sugen på att dra om alla rör i pannrummet redan. Och pannan är egentligen för stor för att endast fungera som vedpanna, mycket vatten att värma innan den börjar ladda. Dock bra när man vill få värme på radiatorerna hyffsat snabbt i och med shuntningen på pannan.

Men som sagt, jag ska grubbla vidare och kommer garanterat hitta lösningen tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2013, 22:48:56 »

Är det inte lika bra att du bygger om systemet helt så du får shunten på tanken och vedpannan används endast vid eldning. Om du tänker göra jobbet själv behöver det inte kosta så mycket och det finns en hel del beg ved prylar på blocket numera en tank med slinga till vv vore ju inte helt fel och laddomat 21 tummenupp
Skrivet av: Tompa-mannen
« skrivet: 30 juli 2013, 22:42:41 »

Grubbleriet fortsätter :) och det slog mig att http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf inte kommer att fungera för mig. Jag shuntar ju ut vattnet från pannan med en motordriven shunt som styrs av en ställbar rumsgivare. Om jag då kopplar vp på returen, kör med fast kondensering med givaren i panntoppen så kommer det bli lite kajko. Om vi säger att vp går, shunten är halvöppen, 45 gradigt vatten går ut, tempgivaren i pannan säger att vp ska slå ifrån vid 55gr, nattsänkningen går på, 2gr, shunten stänger helt och pannan får inget tillflöde av varmt vatten utan vp står o stånkar och fortsätter elda fram varmvatten i radiatorkretsen för givaren i pannan säger att den vill ha varmare vatten för börvärdet är inte uppnått, och det blir vansinnigt varmt inne.

Så jag måste nog koppla in mig på pannan genom en trevägsventil på rören där jag kör vattnet mellan panna-tank.

F-n vad man grubblar och vad detta var knepigt ??? Men det är både roligt och intressant att ha er på forumet som ett bollplank tummenupp

Edit: Jag hittade mitt gamla användarnamn igen om ni undrar varför det är bindestreck. Det är alltså samma gubbe..
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 30 juli 2013, 16:34:26 »

Jag ska se om jag hittar mina gamla skisser som jag gjorde 08 innan jag lödade ihop mitt system, komplettera dessa med en VP, sedan får expertisen på forumet säga vad ni anser :)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 juli 2013, 14:02:35 »

Den enda skissen jag har hittat som stämmer mest överens med mitt system är denna http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf

Om du vill ha fler tips kan du ju titta igenom CTCs handbok för systemlösningar.

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=9e7a9e7b-dfa0-42d3-821b-9f8ca413be52&MediaArchive_ForceDownload=true

Deras skiss över mitt system ser ut som på bilden, med den skillnaden att vedpannan är inkopplad istället för solvärmen.



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2013, 12:00:33 »

Visst kan du ha vattnet cirkulerande genom vp hela tiden men det kommer ju antagligen bli en del förluster i onödan därför vill man inte köra ut vattnet när det inte behövs. Fast när det är kallt ute och förlusterna blir som mest då måste man köra ut vattnet för att undvika frysning fast det kanske blir lite lagom själv cirkulationen genom vp så det inte fryser cp som sköter cirk i huset borde hjälpa till att cirkulera vattnet.
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 30 juli 2013, 11:29:08 »

Självklart är det så, jag förstår dock inte varför man satt den där. Alltså varför ska vattnet kunna cirkulera där, är det om man stänger in/ut på vp vid eventuell service? Annars kan man ju lika gärna skippa den och alltid låta vattnet cirkulera genom vp konstant.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2013, 10:11:34 »

Backventilen sitter där så att vattnet från vp ska gå genom radiatorerna när vp går annars tar vattnet lättaste vägen tillbaka till vp.
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 30 juli 2013, 09:32:46 »

Den enda skissen jag har hittat som stämmer mest överens med mitt system är denna http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf
Dvs. jag får visualisera min panna som en elpanna i och med att jag har shunten på pannan vilket inte brukar vara normalfallet när man eldar med ved. Med denna koppling så kan pumpen även starta själv när tankarna inte orkar ge tillräcklig värme. Pumpen kan inte ta nån skada av för hög tempertur heller då den endast får returvatten från radiatorsystemet som är maxbegränsat till 60 gr.

Ett frågetecken är dock backventil 49. Sitter den där enbart om man behöver göra något ingrepp på pumpen och fortfarande ska ha systemet i drift?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 juli 2013, 23:30:44 »

Alternativt så bygger du ungefär ett sånt system som jag har, som kombinerar LVVP och vedeldning.

VPn värmer primärtanken som är direkt kopplad mot värmesystemet.
Vedpannan värmer sekundärtank som är kopplad till primärtanken.

När VPn går så är det bara primärtanken som är inkopplad.
När det blir kallt så VPn stannar så börjar jag elda och värmer då sekundärtanken. Därifrån pytsas hett vatten över i primärtanken i lagom takt så att den håller en bra temperatur anpassad till vad radiatorerna kräver. Men den blir ju aldrig varmare än 60-65 grader och det fixar VPn utan problem. Sekundärtanken eldar jag upp till 90-95 grader.

Jag har samma typ av styrning för vedpanna-sekundärtank-primärtank som när man har solvärme, alltså ingen laddomat, men man kan naturligtvis ha en laddomat som styr vedpanna-sekundärtank och sen en separat styrning för primärtank-sekundärtank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 juli 2013, 23:12:05 »

Frys risken borde gå att lösa med nån typ av termisk ventil som inte släpper igenom för varmt vatten till vp typ en blandningsventil Sc:,h
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 29 juli 2013, 23:05:30 »

Förlåt, missade att hans VP står ute :(
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 juli 2013, 22:06:23 »

Men då kommer vp frysa om man eldar några dagar lite cirkulation behövs.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 29 juli 2013, 21:35:16 »

Den kommer inte att ta skada så länge du inte pumpar 80-90 °C vatten igenom VP fast den inte går.
Måste du göra det?

I normala fall sätter man VP som ett bihang på vedpanna och står den still pga övertemp så går inte vattnet genom VP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 juli 2013, 21:21:42 »

Ackumulera värme kan vara bra ibland men det funkar kanske att köra mot pannan Sc:,h men du ska inte förvärma vv i en beredare stor risk för legionella där om du inte kommer hålla hög temp där kan det kanske funka.
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 29 juli 2013, 21:00:40 »

Nu har jag grubblat lite till ::)
Läste att pumpen kan ta skada om man eldar upp tempen i en tank med ved som sedan cirkulerar ut till pumpen. Jag kanske krånglar till det med ventiler och grejor. Om jag helt enkelt knipsar returen från radiatorerna ovanför shunten, leder ut vattnet till vp, tillbaka in igen och genom shunten. Då har jag ju alltid minst 20-gradigt vatten (om man nu inte har kallare inomhus) som cirkulerar ut till vp, och max 60gr eftersom detta är vad jag satt som max för att inte småkidsen ska bränna sig på elementen. När sedan vp'n är aktiv så värmer den bara upp pannan så mycket som krävs och jag slipper accumulera värme. I pannan har jag ju även en 120L beredare som kan agera förvärmare till beredaren.
Är jag inne på rätt linje? ???
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 29 juli 2013, 20:14:01 »

Efter att ha grubblat lite så funderar jag på om det verkligen fungerar att ladda en tank genom solslingan med en vp som kanske ger max 60gr. Jag funderar på om inte ni har rätt i att det är bättre att låta cp till vp gå hela tiden istället. Sedan kommer pumpen att stå en meter från husväggen där rören ska gå in så då kan jag sätta på värmekabel på rören, ha en batteribackup med inverter som går igång om cp skulle stanna av strömavbrott eller annan anledning.
Strömsnäspannan (som Rinkaby rör säljer till bra pris) har en tank som är anpassad för vp, KV300, med en massa in/ut-lopp osv.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 juli 2013, 10:45:06 »

Köp tank med både solslinga och vv slinga så kan du förvärma vv tummenupp
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 29 juli 2013, 10:39:02 »

På skorstenen har jag en renslucka där jag satt en motdragsventil som lossas med 2 vingmuttrar där jag kan trycka in en näve gullfiber när jag inte eldar.

Men då har jag det i stora delar klart för mig:
Jag köper en tank med solslinga som paralellkopplas med dom andra två tankarna. Sätter 2 ventiler som gör att jag stänger in/ut till befintliga tankar vid vp-drift. Sätter tempgivaren till Laddomaten i den nya tanken så laddomaten sköter överföringen från tank till panna.

Jag tror, i teorin, att detta kan fungera. Skiktningen i mina tankar är riktigt bra så vp'n kommer nog inte att värma hela tanken (den nya blir samma fabrikat som dom befintliga) utan bara värma översta halvan. Sedan gäller det ju naturligtvis att hitta det ultimata läget så inte vp'n eller Laddomaten står och jobbar hela tiden.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!