Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slitage inverter/onoff  (läst 2681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Slitage inverter/onoff
« skrivet: 22 mars 2015, 10:25:48 »
Vet nÃ¥gon om det verkligen är nÃ¥gon skillnad pÃ¥ slitaget mellan en on/off V/V VP med mjukstart som har, lÃ¥t säga, 15 starter per dygn vid halva behovet och en inverter? Eftersom en on/off stÃ¥r stilla under lÃ¥nga tider  och under den tiden inte har nÃ¥tt slitage alls medan en inverter fortsätter snurra och dÃ¥ även slits. När dom väl snurrar torde det vara en marginell skillnad.
Så är det någon som VET och inte bara tror.
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2015, 10:51:37 »
Ärligt sagt tror jag ingen kan svara på det och utförandet och drivningen av kompressorn mellan tillverkarna påverkar troligen mer än skillnaden mellan ON/OFF eller inverterdrift som sådan.

Det viktiga är nog snarare att oljecirkulationen fungerar och att kompressorn inte suger flytande kondensat eller oljeskum eller har för lite överhettning på suggasen gentemot köldmediet som används när det sugs in i kompressorn (noga med tex. R290/R600a/HFO1234yf) - med en ON/OFF och långa stillestånd så är risken större att det kommer skvättar av oljeskum eller köldmedie som jäser upp vid start, eller att köldmedie fäller ut på cylinderväggen under kompression och tunnar ut oljan och det nöter mer innan kompressorn har blivit varm och åter kommit i stabil driftläge och flöden då det alltid tar några minuter från start innan det nått ett stabilt läge

Med andra tror jag hur mycket kompressorn svänger i temperatur mellan starterna och stillestÃ¥ndstider mellan starterna har större betydelse än om  kompressorn rycks igÃ¥ng som ON/OFF eller mjuktstartas med inverter -  med inverter sÃ¥ kan kompressorn arbeta med lägre kapacitet med fortfarande hyffsad verkningsgrad vilket gör att körtiderna blir längre och stillestÃ¥ndstiderna där kompressorn svalnar blir kortare och sedan startar med högre temperatur i jämförelse med en ON/OFF-start.

Med lägre kapacitet sÃ¥ blir kondensor/evaporator överdimensionerade när kompressorn arbetar i det lägre kapacitetsomrÃ¥det och arbetar med mindre temperaturdiffar och därmed fÃ¥r högre verkningsgrad i jämförelse med hur man dimensionerar kondensor/evaporator för en fast kapacitets ON/OFF-kompressor dÃ¥ man inte överdimensionerar kondensor/evaporator pÃ¥ samma sätt som det blir när en inverter arbetar pÃ¥ reducerad kapacitet.   

'överdimmensionering' av kondensor/evaporatorn är här inte i avseende tekniska aspekter utan en ekonomisk, tillverkningsmässig och platsförbrukande synvinkel.

---

Kyl och frys så startar kompressorn ungefär 3 ggr i timmen och kan göra så i 20-30 år

Stopp och start verkar inte vara en issue på den typen av maskiner då kompressorn aldrig hinner bli kall mellan starterna samt de har en ganska rejäl suggasvärmeväxlare med kondensatet som säkrar tillräcklig överhettning av suggasen under drift.

Det är nog värre med riktiga kallstarter om det har stått stilla länge (eller flyttas) och alla delar har blivit kallt och köldmediet ev. löst sig i oljan och det skummar upp vid en start.
« Senast ändrad: 22 mars 2015, 11:07:53 av xxargs »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2015, 11:54:52 »
Om man är rädd för start och stopp så bör man lägga på minnet att även en luftvärmepump med inverter brukar stoppa kompressorn före och efter varje avfrostning, så det blir i genomsnitt två stopp i timmen även på en sådan.

En fördel med invertervärmepumpar ur "kallstartsynpunkt" är att de ofta har möjlighet till mer effektiv kompressorvärme, genom att invertern kan lägga på likström genom lindningarna för att värma upp dem (och därmed oljan) utan att motorn börjar rotera. Man är alltså inte beroende av en mer eller mindre klåparmässigt monterad värmekabel och opålitlig bimetalltermostat som det ofta är på on/off-värmepumpar.

Ytterligare en inverterfördel är att en inverterstyrd kompressor brukar ha bättre startmoment än en som drivs av enfas asynkronmotor. Det är alltså större chans att den verkligen kommer igång vid en kallstart, istället för att som en del on/off-värmepumpar gör bara stå och brumma tills motorskyddet löser ut, sedan försöka starta om efter några minuter, förr eller senare går nog kompressorn igång men då kanske motorskyddet är utslitet istället.

Vad som däremot ofta saknas på invertervärmepumpar är en tempgivare för kompressorn och en funktion i programvaran som hindrar start så länge den är så kall att det finns risk att kylmedie har kondenserat i den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2015, 12:28:01 »
Min undran gällde ju V/V VP som ju arbetar under lite andra förhållanden och kanske inte är fullt ut jämförbara med L/L VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2015, 15:33:51 »
V/V är mer rättfram dÃ¥ den inte behöver gÃ¥ med omvänd funktion vid avfrostning - samt temperaturerna vid kondensorn och evaporatorn ändrar sig inte lika mycket som fallet med L/x-värmepump. Det kan ocksÃ¥ göra att vinsten med en inverter är mindre i jämförelse med en optimerad ON/OFF för V/V-pump dÃ¥ en inverters fördel är att med hög fart pÃ¥ kompressorn skapa mer sugvolym per tid vilket behövs om evaporatorn är nedÃ¥t -20 grader C och suggasen tunn  och aldrig skulle köra dessa varvtal om det var +5 grader pÃ¥ evaporatorn och man har bara liten nytta av inverters dynamik pÃ¥ en V/V-pump  dÃ¥ evaporatorn är stadigt runt nollan över hela Ã¥ret.

   

 

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2015, 16:03:50 »
Intressant tråd! Jag har en nyinstallerad IVT HA C9 som fungerar perfekt och utan oljud i systemet som jag skrivit om i IVT-forumet. Den gör idag knappt 2 starter i timmen. Vid +5 grader ute är gångtiden 16 minuter och står sedan stilla i 14 minuter. Vid 0 grader utetemp. är gångtiden ung. 20 minuter, därefter stillestånd i drygt 10 minuter. Vid -10 grader (det kallaste jag haft hittills) är gångtiden 65 minuter och därefter stillestånd i 10 minuter.

Min installatör anser att det är helt OK. Vad ska man tro? De flesta här verkar anse att det är för många starter.

Men jag tycker xxargs har en poäng i jämförelsen med kylskåp. Det kanske inte går att jämföra men taxibilar som stoppar och startar väldigt ofta verkar kunna gå många mil innan motorn tar slut. Jag antar att det beror på att motorerna gör relativt få kallstarter. Kan det samma gälla för on-off pumpar som likt min gör många starter? Jag antar att kompressorn inte kallnar så mycket mellan starterna. Kan det till och med kanske vara så att det därmed skulle vara bättre för en kompressor att starta 40 ggr per dygn än 20?


Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2015, 17:45:10 »
Intressant tråd! Jag har en nyinstallerad IVT HA C9 som fungerar perfekt och utan oljud i systemet som jag skrivit om i IVT-forumet. Den gör idag knappt 2 starter i timmen. Vid +5 grader ute är gångtiden 16 minuter och står sedan stilla i 14 minuter. Vid 0 grader utetemp. är gångtiden ung. 20 minuter, därefter stillestånd i drygt 10 minuter. Vid -10 grader (det kallaste jag haft hittills) är gångtiden 65 minuter och därefter stillestånd i 10 minuter.

Min installatör anser att det är helt OK. Vad ska man tro? De flesta här verkar anse att det är för många starter.

Men jag tycker xxargs har en poäng i jämförelsen med kylskåp. Det kanske inte går att jämföra men taxibilar som stoppar och startar väldigt ofta verkar kunna gå många mil innan motorn tar slut. Jag antar att det beror på att motorerna gör relativt få kallstarter. Kan det samma gälla för on-off pumpar som likt min gör många starter? Jag antar att kompressorn inte kallnar så mycket mellan starterna. Kan det till och med kanske vara så att det därmed skulle vara bättre för en kompressor att starta 40 ggr per dygn än 20?

Har läst på olika beskrivningar för schroll och kolv att de är dimensionerade för 170.000-250.000 starter, räknat på 30 år blir det ju mer än 20 starter/dag. Stämmer detta så räcker det ju en ganska lång tid.
N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Slitage inverter/onoff
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2015, 22:09:49 »
Det låter ju bra, det blir 13 år ungefär med 40 starter per dygn om man räknar på livslängd 200,000 starter...
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!