Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny med Ivt 12 Gr-n!  (läst 7318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krister_uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ny med Ivt 12 Gr-n!
« skrivet: 26 februari 2007, 19:52:43 »
Hej ! Har nu fått äntligen fått min luftvärme pump installerad, väntar några dagar för att se hur den fungerar med värmespridningen. Enligt installatören kunde det ta några dagar innan den fått runt luften i huset. Tycker dock att fläkten låter lite mycket!

/ Krister Uppsala
Villa i Uppsala 178kvm, källare 38 kvm byggår 1979, Ivt 12 GR-N Installerad 070226

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2007, 22:29:53 »
Du  vänjer  dej vid  ljudet......se  det  som  mysfaktor....VÄRME.......den  lär  ju  knappast  klara  hela  kÃ¥ken om det  blir  mÃ¥nga  kallgrader.....även  om  vi  inte har  sÃ¥  mÃ¥nga riktigt kalla dagar här i uppsala!  hur  är din planlösning? mycket  viktigt med öppen planlösning om man vill fÃ¥ ut det mesta av pumpen.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad krister_uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2007, 09:32:01 »
Tjena! Ja nu har pumpen varit monterad i tre dagar och jag har lessnat kraftigt. Den orkar inte ens värma hallen och köket ca 5m frÃ¥n utblÃ¥s pÃ¥ pumpen till mer än  20 c och dÃ¥ har det varit 0c till +3c ute. Ställde in pumpen pÃ¥ 26c igÃ¥r kväll ca 2100 och  i morse klockan sex var det 20c i hallen och 24 i pumpdisplayen. Enligt elmätaren hade pumpen dÃ¥ dragit 12kwh pÃ¥ 9 timmar vilket jag anser suger rejält....... sedan att man inte kan kolla pÃ¥ tv utan att bli störd när pumpen sitter flera meter frÃ¥n tvn gör inte saken bättre

/Väldigt missnöjd Krister
Villa i Uppsala 178kvm, källare 38 kvm byggår 1979, Ivt 12 GR-N Installerad 070226

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2007, 15:38:57 »
Hur  riktar du utblÃ¥set....en  kompis  hade en IVT  han  riktade  först  vingen  nerÃ¥t  vilket innebar att  pumpen inte  funkade vidare effektivt......dock löste det  sej efter att han  lät  vingen stÃ¥  horisontellt.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2007, 18:40:29 »
Du måste ha den felinställd. Värmen från innerdelen måste ju blåsa ut i huset och inte mot ngn vägg eller uppåt så att den kan suga in den varma luften igen. Därav 24 i displayen och bara 20 i rummet.
Om du har problem ring installatören så att de kommer och visar.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad krister_uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2007, 20:00:48 »
hej pumpen blåser fritt ut i rummet som är på 49kvm och sitter på en yttervägg. Mittemot ca 5 m bort har jag en 1,2 x 2.03m stor öppning till hallen ,i hallen orkar inte pumpen få upp mer än 19c när det är -1 ute, fastpumpen är inställd på 26c och drar över 1700watt! Låter det som en fungerande värme pump???? Fläkten på innerdelen låter 51 decibel på mellan läget mätt från soffa i samma rum som pumpen 5m från pumpen. Enligt spec från ivt ska pumpen låta 38 decibel i mellan läget. På måndag kommer installatören och kollar pumpen! Har lust att kasta ut skiten... fiR:


/krister
Villa i Uppsala 178kvm, källare 38 kvm byggår 1979, Ivt 12 GR-N Installerad 070226

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2007, 20:30:49 »
TrÃ¥kigt.....tacka  vet  jag  en  H16 pana E12.....värmer  som fan än sÃ¥ länge......dock var  det  mer  is  pÃ¥ den inatt Ã¥ idag  än vad jag  sett pÃ¥ hela vintern-----men sÃ¥ har  luften varit otroligt fuktig  härute med.


Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad krister_uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2007, 13:21:51 »
Mmm nu har vi varmt i rummet, men bara för att vi eldar i vår kamin! Och nästa fel på pumpen dyker upp. Innan jag köpte pumpen frågade jag säljaren om det gick att köra fläkten i innerdelen i manuellt läge dvs blåsa runt den varma luften från kaminen. Men det fungerar tydligen inte, frågade installatören samma sak och han satt det skulle fungera.... Men det fungerar inte spelar ingen roll hur jag ändrar fläkt inställningarna den vill inte blåsa runt luften i rummet. Ska det vara så har att köpa en luftvärme pump jag och min fru känner oss helt grundlurade!!!!!!!!!!!!!!!
Villa i Uppsala 178kvm, källare 38 kvm byggår 1979, Ivt 12 GR-N Installerad 070226

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2007, 13:31:41 »
Mmm nu har vi varmt i rummet, men bara för att vi eldar i vår kamin! Och nästa fel på pumpen dyker upp. Innan jag köpte pumpen frågade jag säljaren om det gick att köra fläkten i innerdelen i manuellt läge dvs blåsa runt den varma luften från kaminen. Men det fungerar tydligen inte, frågade installatören samma sak och han satt det skulle fungera.... Men det fungerar inte spelar ingen roll hur jag ändrar fläkt inställningarna den vill inte blåsa runt luften i rummet. Ska det vara så har att köpa en luftvärme pump jag och min fru känner oss helt grundlurade!!!!!!!!!!!!!!!


 Tomas pÃ¥ tsfs tipsade om att endast köra fläkten
 sätt pÃ¥ ION dÃ¥ ska det funka
 har ej provat
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2007, 13:57:44 »
På IVT´s värmepump går det ej att bara köra fläkten om man tex eldar, då skulle installatören valt ett annat märke.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad krister_uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2007, 14:05:02 »
Hej! Luckyman enligt säljaren skulle det fungera om man ställde in pumpen på lägre temp än som är i rummet och kör fläktarna i manuellt läge. Installatören sa samma sak, men det fungerar inte....



/krister
Villa i Uppsala 178kvm, källare 38 kvm byggår 1979, Ivt 12 GR-N Installerad 070226

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2007, 14:59:30 »
Prøv med å sette temperaturen høyere .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2007, 15:31:51 »
Den fungerar inte så, vi har provat
Mest kyla men lite värme också

Utloggad maca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2007, 08:22:58 »
Hej!

Stäng av pumpen på on/off knappen tryck sedan på ion knappen välj fläkthastighet så lätt är det och det funkar. Det gör det på alla Ivt med ion iallafall alla jag har sålt..

« Senast ändrad: 05 mars 2007, 08:25:21 av maca »

Utloggad krister_uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny med Ivt 12 Gr-n!
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2007, 20:46:48 »
Hej!

Stäng av pumpen på on/off knappen tryck sedan på ion knappen välj fläkthastighet så lätt är det och det funkar. Det gör det på alla Ivt med ion iallafall alla jag har sålt..



Tjena! Maca det verkar fungera med att endast köra fläkt   :). Har inte testat att elda samtidigt men det verkar lovande, tack.
Jag hade installatören hemma i dag och han konstaterade att det är fel på termostaten i innedelen, han skulle återkomma i morgon.
             Tydligen ska inne delen blÃ¥sa ut 50 ºC varm luft om man har den inställd pÃ¥ 22 ºC, nu blÃ¥ser den ut 30 ºC därav att vi inte fÃ¥r varmt i huset och att värmen inte sprider sig. Samt att den aldrig varvar ned i hastighet,  men när jag ställer in pumpen pÃ¥ 28> ºC dÃ¥ blÃ¥ser den ut 50 ºC efter en stund. Jag Ã¥terkommer med mer info när det hänt nÃ¥got nytt !

/krister
Villa i Uppsala 178kvm, källare 38 kvm byggår 1979, Ivt 12 GR-N Installerad 070226

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!