Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felmeddelande Givarfel KF  (läst 2258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bortegårn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallsta
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • BortegÃ¥rn
Felmeddelande Givarfel KF
« skrivet: 02 oktober 2008, 14:46:22 »
Nu är installationen klar. Enda problemet är att vpn inte vill. Jag får felmeddelande Givarfel KF i displayen och varken köldbärarpumpen eller kompressorn går igång. Tips och allmänna råd? Jag gissar att KF står för Köldbärare framledning. Enligt display har jag temperatur både i fram och returledningen,så det tyder på att givaren ger ett värde ifrån sig. Eftersom pumpen inte startar är det samma värde in och ut - det är 15 grader i pannrummet...
« Senast ändrad: 02 oktober 2008, 17:38:21 av BortegÃ¥rn »
Hälsingegård 150 kvm byggyta, 2 pl + vindsvån + delvis källare. Nibe 1135 - 15 kW, 2 ggr 400 m kollektor på åker, Nibe vvb 200/300. Parallellt kopplat vedvärmesystem m 3 kbm acktank (antingen/eller; ventilomkoppl). Vattenburet m äldre radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felmeddelande Givarfel KF
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2008, 18:25:19 »
Jag tror det är temperaturen som visas i meny 5.14 "Kondensor Framledning".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bortegårn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallsta
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • BortegÃ¥rn
SV: Felmeddelande Givarfel KF
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2008, 08:11:59 »
När jag ändrade värdet för värmebärarpump (9.2.7) till Till i st f Från startade först pumpen, därefter kompressorn. Men slog ifrån igen efter ett par sek och indikerade HP-larm. PÖrövade omstart. Samma resultat (utan att ändra i 9.2.7). Lampan för fasföljdskontroll indikerar att faserna är rätt kopplade. Värdet på köldbärare är högre fram än returen??? Pumpen har producerat lite värme, för värdet för framledning ligger på drygt 30 grader. Varmvattenvärdet konstant på 28 grader.
Hälsingegård 150 kvm byggyta, 2 pl + vindsvån + delvis källare. Nibe 1135 - 15 kW, 2 ggr 400 m kollektor på åker, Nibe vvb 200/300. Parallellt kopplat vedvärmesystem m 3 kbm acktank (antingen/eller; ventilomkoppl). Vattenburet m äldre radiatorer.

Utloggad Bortegårn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallsta
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • BortegÃ¥rn
SV: Felmeddelande Givarfel KF
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2008, 09:21:58 »
Vi går på värmepump! Tvångsstarten av köldbärarpumpen och ett par omstarter verkar ha gjort susen. Nu har kompressorn gått en timme. Nu är det "bara" intrimningen kvar. Risken finns att jag återkommer och vill ha hjälp av er fantastiska expertkunskap! *vinkar*
Hälsingegård 150 kvm byggyta, 2 pl + vindsvån + delvis källare. Nibe 1135 - 15 kW, 2 ggr 400 m kollektor på åker, Nibe vvb 200/300. Parallellt kopplat vedvärmesystem m 3 kbm acktank (antingen/eller; ventilomkoppl). Vattenburet m äldre radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!