Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410  (läst 21340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #15 skrivet: 20 december 2013, 13:17:55 »
Jag har ca 12m 28mm kopparrör och i vägen sitter en flödesmätare, ett smutsfilter och en urkopplad CP. Cirkulationspumpen som används är en Wilo Star RS15/6 och jag får då 20liter/min.

Jag har nog en för klen pump.
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #16 skrivet: 20 december 2013, 13:20:01 »
hög hetgas skulle kunna vara för hög "överhettning" på förångartemperaturen, utloppet från förångaren. genom att skruva upp exp.ventilen så har systemet möjlighet att släppa igenom mera köldmedium (km) vid en lägre förångartemperatur. detta ger också möjlighet att skicka på för mycket km så att exp-ventilen börjar stänga/öppna (hunting). anslut en electronisk termometer permanent på utloppsröret från förångaren, isolera gärna om röret/termometersensorn, håll koll under någon minut för att se om det föreligger hunting. gör det så måste exp-vent. stängas. är det inte hunting så kan exp.v öppnas ytterligare. mät också suggastemperaturen 10 cm från kompressorn för att se om det är stor skillnad på utloppstemp. från förångaren och inloppet på kompressorn. suggasen passerar 4-vägsventilen och blir där uppvärmd. stor överhettning kan också vara att fläkten går för sakta. antingen kondensatorfel eller om fläkten har möjlighet att köra med olika hastigheter inte växlar över.

Jag ska kolla på detta under julledigheten. Häng kvar i tråden..
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #17 skrivet: 27 december 2013, 16:14:59 »

Mätt med IR termometer
In i VP 38     42,5
Ut 45    49

31 bar HP  33

Ingen frost på förångaren

VP säger
d1 water outlet temp 46gr     52
d2 water tank temperature ointressant 40 gr dock en felvisning frÃ¥n VP in pÃ¥ 2 gr   45
d3 ambient temperature 4gr bör vara omgivnings temperatur   4
d4 Coil one temperature 0gr förÃ¥ngaren?  1
d5 unused
d6 Discharge temperature 90gr   92

 Har byt ut biltema pumpen mot min golvvärmepump Wilo RS 25/6-3 med högre tryck och bättre flöde sÃ¥ jag ska mäta och kolla lite nu de närmsta dagarna

Kör en biltema cirkpump specad till 55 liter per minut på läge 3 vet ej vad den ger i verkligheten men jag har ca 10 meter stålrör DN20 6 böjar ett filter en flödesvakt och en backventil. vid 55 liter per minut borde delta T vara lägre anser jag.

Mvh

Fredrik
[/quote]
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #18 skrivet: 27 december 2013, 18:01:54 »
antingen har du gudabenådade stor evaporator gentemot uttagen effekt eller så plockas det inte ut någon större mängd värme från evaporatorn

1 grader plus på evaporatorn vid 4 grader utomhus ger bara 3 grader diff och det är nog i minsta laget enligt mig för att man skall tycka att maskinen fungerar som tänkt.

hur är temperaturen kort efter expansionsventilen, mitt på någon av evaporatorns krökar samt utloppet från evaporatorn samt 5-10 cm innan kompressorn och precis invid kompressorns yta ?? (att ha en tryckmätare på låga sidan hade heller inte varit dumt)

Nu är mätning med IR-pistol alltid vanskligt beroende pÃ¥ emissionsindex pÃ¥ det man siktar emot och hur mycket som läcker in frÃ¥n sidorna - men har du mÃ¥lat mätpunkterna med tipex  eller liknande färg med matt yta eller lindat om mätpunkterna med en och samma tunna eltejp (och kalibrerat den mot en tejpad bit pÃ¥ ytan av en känd pÃ¥ graden C  när varm sak)   har man större chans att fÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ när korrekta värden.


Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #19 skrivet: 27 december 2013, 20:36:20 »
antingen har du gudabenådade stor evaporator gentemot uttagen effekt eller så plockas det inte ut någon större mängd värme från evaporatorn

1 grader plus pÃ¥ evaporatorn vid 4 grader utomhus ger bara 3 grader diff och det är nog i minsta laget enligt mig för att man skall tycka att maskinen fungerar som tänkt.  Kan du utveckla detta lite? borde evaporatorn vara kallare??

hur är temperaturen kort efter expansionsventilen, mitt pÃ¥ nÃ¥gon av evaporatorns krökar samt utloppet frÃ¥n evaporatorn samt 5-10 cm innan kompressorn och precis invid kompressorns yta ?? (att ha en tryckmätare pÃ¥ lÃ¥ga sidan hade heller inte varit dumt)  Jag ska försöka fÃ¥ tid att mäta lite temperaturer under ledigheten har givare jag kan tejpa fast pÃ¥ rören.

Nu är mätning med IR-pistol alltid vanskligt beroende pÃ¥ emissionsindex pÃ¥ det man siktar emot och hur mycket som läcker in frÃ¥n sidorna - men har du mÃ¥lat mätpunkterna med tipex  eller liknande färg med matt yta eller lindat om mätpunkterna med en och samma tunna eltejp (och kalibrerat den mot en tejpad bit pÃ¥ ytan av en känd pÃ¥ graden C  när varm sak)   har man större chans att fÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ när korrekta värden.
 Jag har tejpat med maskeringstape och ställt emmisionen pÃ¥ 0,92 eller 0,93 tror jag det är. Men jag hÃ¥ller med dig jag litar inte riktigt pÃ¥ den man fÃ¥r rätt stora skillnader bara av att flytta den lite pÃ¥ ytan, det är maxvärdena jag publicerat här. Däremot har jag inte kalibrerat den mot känd temperatur.

 Jag tycker dock att VP ut stämmer bättre överens med HP trycket nu med kraftigare pump som Gossen var inne pÃ¥ i ett tidigt inlägg och om det är flödet som är boven sÃ¥ var kanske expansionsventilen ok frÃ¥n början
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #20 skrivet: 27 december 2013, 22:28:22 »
Tror inte du blir av med värmen producerad, vid för lågt flöde sticker hetgasen iväg. Byt till en större cirkpump och ta ner deltat till 4-5C. Skruva tillbaka expansionsventilen till ursprungligt läge. Gör det enkla och billigaste först ;)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #21 skrivet: 28 december 2013, 12:35:28 »

>> 1 grader plus på evaporatorn vid 4 grader utomhus ger bara 3 grader diff och det är nog i minsta laget enligt mig för att man skall tycka att maskinen >> fungerar som tänkt. Kan du utveckla detta lite? borde evaporatorn vara kallare??

Förvisso önskar man att temperaurdiffen är låg för hög COP - men låg temperaturdiff innebär att det tar upp lite energi per yta och per volym genomströmmande luft - så i praktiken brukar man med måttligt stora evaporatorer och relativt hög effektuttag ha en temperaturdiff på 5 grader och kanske mer.

>> hur är temperaturen kort efter expansionsventilen, mitt pÃ¥ nÃ¥gon av evaporatorns krökar samt utloppet frÃ¥n evaporatorn samt 5-10 cm innan kompressorn och precis invid kompressorns yta ?? (att ha en tryckmätare pÃ¥ lÃ¥ga sidan hade heller inte varit dumt)  Jag ska försöka fÃ¥ tid att mäta lite temperaturer under ledigheten har givare jag kan tejpa fast pÃ¥ rören.


Dom är mätningarna (glöm inte sensor som mäter lufttemperaturen före och efter evaporatorn och se hur mycket luften kyls) är viktiga för att trimma in din expansionsventil  - med R410A skall det  vara lika kallt i  stort sett hela rörlängden till kort innan (dvs nÃ¥gra 10-tal centrimetrar innan) bulben för expansionsventilen pÃ¥ utgÃ¥ngen av evaporatorn och man brukar villa ha mellan 3 och 5 graders temperaturhöjning vid bulben pÃ¥ utgÃ¥ngen av evaporatorn gentemot temperaturen kort efter expansionsventilen - bara detta gör att man behöver köra med kallare temperatur än dom 3 grader diff mellan evaporatortemperatur och luft som tidigare nämnt, annars reglerar inte expansionsventilen sÃ¥ bra dÃ¥ den öser pÃ¥ full tills temperaturdifferensen uppnÃ¥s och börja strypa flödet och är temperaturdiffen mellan in och utlopp för liten sÃ¥ stryper aldrig expansionsventilen och kompressorn riskerar att gÃ¥ vÃ¥tt med insugen kondensat.


Att kolla är att temperaturen pÃ¥ suggasen är typ 5 grader högre när det sugs in i kompressorn  än temperaturen pÃ¥ rörbiten kort efter expansionsventilen - är det precis lika kallt hela vägen frÃ¥n evaporatorn in till kompressorn och även inloppet som gÃ¥r igenom kompressorkapslingen och omrÃ¥det kring detta lika kall, sÃ¥ suger kompressorn kondensat för att expansionsventilen släpper pÃ¥ för mycket köldmedie - detta är inte bra alls.     

33 Bar indikerar 55 grader kondenstemperatur för R410A och du fÃ¥r ut nästan 50 grader ur värmeväxlaren - 5 graders diff fÃ¥r man nog räkna med här även om mindre skillnad indikerar bättre fungerande värmeväxlare. hetgasen nämdes till 92 grader och med körning i coolpack med 1 grader pÃ¥ evaporatorn och 3 graders överhettning  och 55 grader pÃ¥ kondensorn med 10 graders underkylning sÃ¥ blir hetgasen 93 med en kompressor pÃ¥ 0.65 i isentropisk verkningsgrad - inga stora avvikelse här - dock fÃ¥r inte kompressorn suga i sig nÃ¥gon flytande kondensat dÃ¥ detta kyler hela kompressorn med svalare hetgas och kan dölja andra fel.


>> Nu är mätning med IR-pistol alltid vanskligt beroende pÃ¥ emissionsindex pÃ¥ det man siktar emot och hur mycket som läcker in frÃ¥n sidorna - men har du mÃ¥lat mätpunkterna med tipex  eller liknande färg med matt yta eller lindat om mätpunkterna med en och samma tunna eltejp (och kalibrerat den mot en tejpad bit pÃ¥ ytan av en känd pÃ¥ graden C  när varm sak)   har man större chans att fÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ när korrekta värden.
Jag har tejpat med maskeringstape och ställt emmisionen på 0,92 eller 0,93 tror jag det är. Men jag håller med dig jag litar inte riktigt på den man får rätt stora skillnader bara av att flytta den lite på ytan, det är maxvärdena jag publicerat här. Däremot har jag inte kalibrerat den mot känd temperatur.

Jag tycker dock att VP ut stämmer bättre överens med HP trycket nu med kraftigare pump som Gossen var inne på i ett tidigt inlägg och om det är flödet som är boven så var kanske expansionsventilen ok från början

Du har uppenbarligen koll på felkällorna med IR-pistol och nyttig andel skepsis av de avlästa värdena - dock tänk att vid mätning saker som är varmare än omgivande temperatur så tar man maxvärde medans saker som är kallare än omgivningstemperatur - så skall du jaga den lägsta värdet (min-värdet)

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #22 skrivet: 28 december 2013, 19:26:39 »
Som jag tyckte innan och som xxargs så galant har beskrivit så ser temperaturerna ut att följa simulerade värden i coolpack väldigt bra, frågan är på förångartemperaturen och ifall uppmätt temp verkligen stämmer..

Vad jag har märkt så är detta att mäta på förångarens överhettning det svåraste att få rätt på, kommer du åt ätt skjuta med ir-termometern på gas/vätskeavskiljaren eller är den isolerad?

Har du en "bläckfisk"/"fördelare" mellan expansionsventilen och förångaren så är där ett tryckfall som påverkar vilket gör att man behöver mäta efter denna för att hitta kallaste punkten.
 
Du skrev i början att du på inrådan hade skruvat ut txv 2 varv och jag gissar att det motsvarar 2-4k vilket nog säger att det kan ha varit rätt innan.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
Är detta Hunting???
« Svar #23 skrivet: 29 december 2013, 14:02:31 »
Har hunnit skruva och mäta lite idag

Har fäst tempsensor 5-10 cm efter exp vantil på förångarsidan.

Fäste sedan en sensor precis efter fyrvägsventilen DVS 10-15 cm innan bulben till Expventilen.

Justerade lite hit och dit pÃ¥ exp ventilen för att fÃ¥ ca 5 gr högre temp efter fyrvägsventilen. När jag  var nöjd med det sÃ¥ började tempen vid fyrvägsventilen svänga lite grann. Hann filma lite innan telefonen dog.

https://www.youtube.com/watch?v=our5WrrjAeA&feature=youtu.be

Se och njut.

Hur går jag vidare?? Öppna exp ventil tills tempen blir stabil??

Mvh

Fredrik
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #24 skrivet: 29 december 2013, 15:21:34 »
expansionsventilens utloppstemperatur verkar stabil och det som syns för utloppidan så stiger temperaturen sakta hela tiden så där kan man inte säga om den går upp och ned i perioder som typisk hunting - ett av problemen är att dina sensorer är stora och hög termisk massa vilket gör dom slöa i reaktion - bättre att använda en sensor av termoelement med en lite svetsning i ändan instoppad i en liten klick kylpasta på röret då en sådan reagerar snabbt om man skall titta efter hunting.

hur hög var utomhustemperaturen vid tillfället? (10 grader C ?)   


är bulben för expansionsventilen satt efter växlingsventilen ? (hmm det kanske måste vara så iom. att det skall fungera åt båda hållen...)




Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #25 skrivet: 29 december 2013, 15:25:02 »
nja.. ett av rören vid sidan om kommer från förångaren, det är det kalla röret under drift, använd det istället men sätt sensorn längre från 4-vägarn så blir det inte så mycket påverkan av hetgasen. håll stenkoll under ca 2 minuter på hur temperaturen uppför sig. en till två pendlingar på denna tid kan ev accepteras annars måste exp.vent stängas. det är bättre med 1/4 varv för mycket stängt än att det pendlar 3 ggr.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #26 skrivet: 29 december 2013, 15:47:30 »



Jag klarade inte vänta på några svar, ny fil där jag mäter luft in och ut på dubbeldisplayen

De två ensamma instrumenten är det undre efter exp ventil samt övre efter bulb expventil.

Har försökt få till den diffen ni skrev om 3-5 grader mellan sensor efter exp ventil till sensor efter bulb har jag svårt att få till.

Stryper jag exp ventil så får jag en diff en kort stund men den äts upp litegrann. Jag ströp så pass att jag har lite varmare efter bulb än efter exp ventil. Det är filmens inställningar jag har nu.

Det visslar lite om förångaren nu.

Vp in 40 gr ir 42
Vp ut 50 gr ir 47
Ambient 5
Coil -1

Discharge 110

Har skjutit på förångaren upp mitt nere men har i princip ingen diff.

Vad säger ni boys ska det göras ngt mer?

Fredrik

Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad ekand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe bergvärme. Clitech luft vatten till pool
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #27 skrivet: 29 december 2013, 15:49:14 »
expansionsventilens utloppstemperatur verkar stabil och det som syns för utloppidan så stiger temperaturen sakta hela tiden så där kan man inte säga om den går upp och ned i perioder som typisk hunting - ett av problemen är att dina sensorer är stora och hög termisk massa vilket gör dom slöa i reaktion - bättre att använda en sensor av termoelement med en lite svetsning i ändan instoppad i en liten klick kylpasta på röret då en sådan reagerar snabbt om man skall titta efter hunting.

hur hög var utomhustemperaturen vid tillfället? (10 grader C ?)   


är bulben för expansionsventilen satt efter växlingsventilen ? (hmm det kanske måste vara så iom. att det skall fungera åt båda hållen...)

Ute temp 6,5 grader ca och ja bulben efter exp ventil.
Läste kyl och värmepumpsteknik på gymansiet under 90-talet men hamnade på fabrik istället. Det finns vissa grunder kvar i bakhuvet.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #28 skrivet: 29 december 2013, 16:58:38 »
110 grader C på hetgasen är för varmt om det är redan vid 6 +grader utomhus.

Ser nästan ut som att din evaporator är väldigt stor (fläkthastighheten hög) för pumpens kapacitet och när du släpper på lite mer så blir tempdiffen mindre och expansionsventilen börjar vara i ändan av sin reglerområden och reglerar sämre...

jag skulle släppa pÃ¥ mera  sÃ¥ att hetgasen minskar i temperatur och mäta pÃ¥ var gränsen när temperaturen stiger efter rörlängden pÃ¥ evaporatorn och se att större delen av ytan verkligen arbetar - synd att det inte är kallare sÃ¥ att du börja fÃ¥ frostning dÃ¥ regeln är enkelt att där det frostar sÃ¥ tas värmen upp och där det inte frostar - tas heller ingen värme upp och är det rätt trimmat sÃ¥ skall det bara vara sista biten närmast utloppet som minskar pÃ¥ is/är isfri.

själv funderar jag om bulben till expansionsventilen är rätt placerad då om den sitter efter växlingsventilen så kan värme från denna (från hetgassidan) lura systemet och det fungerar inte som tänkt.




   

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är kylprocessen optimal?? Luft vatten r410
« Svar #29 skrivet: 29 december 2013, 17:15:54 »
Givaren till suggas verkar inte rätt om jag tolkar det rätt, på första filem visar den 8,3*C och utetempen är 6,5*C. Jag kan inte se hur suggasen skulle bli högre än utetemp.

Sen verkar givarna sitta med för dålig termisk kontakt och troligtvis läser dom lika mycket omgivande luft ocg värmestrålning från tex fyrvägaren.

Försök få in dom på ett rakt rör hårt spända mot röret och med isolering runt.

Jag har inte hört nÃ¥got om separatorn, finns den inte i verkligheten?  dontknow Tempen bÃ¥de pÃ¥ den och kanske före samt efter kan vara intressant dÃ¥ stor ökning pekar pÃ¥ dÃ¥ligt flöde och om det är kallare efter än innan den sÃ¥ pekar det pÃ¥ att det finns medie som kokar i den.

Om den finns så bör väl risken för floodback till kompressorn vara ganska låg, eller vad tror du xxarg?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!