Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rörmokare - ansvarsfrÃ¥ga  (läst 14265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rörmokare - ansvarsfråga
« skrivet: 22 maj 2017, 21:49:56 »
Hej,
off topic men jag vill gärna ha feedback på nedanstående av rörmokare som kan tänkas läsa i forumet.
Rörmokaren kopplade på vattnet till Attefallshuset och sen hastade han vidare till nästa jobb. Två timmar efter hans avfärd så kom jag dit och fick en chock. När jag gick på parkettgolvet så pressades vatten ur skarvarna. Stängde av vattnet och ringde rörmokaren. Vi kunde konstatera genom att titta på vattenmätare att det det fanns en läcka i systemet....
Jag fick bryta upp parkettgolvet och försökte lokalisera läckan. Såg först ingen läcka. Sen gick jag ut och såg att det rann vatten längs med kantelementet. Bröt upp ytterväggen och kunde konstatera att en OSB skruv penetrerat vattenledningen till duschen. Precis i mitten.... :'(

Det är ju uppenbart att snickaren är roten till det onda. Men, när jag läser branschreglerna "Säker Vatteninstallation 2016:1" så står det att rörinstallationer skall tryck och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna skall även dokumenteras (kapitel 3.9 sid 39). Så har ej skett i detta fallet. I mina ögon bär rörmokaren ansvaret för vattenskadorna. Att inte kontrollera att systemet är tätt är i mina ögon inte seriöst. Han prioriterade att rusa iväg till nästa jobb för att tjäna mer pengar.

Det positiva är att jag ännu inte betalat för jobbet. Jobbet är vitt och enligt egen utsago har rörmokaren en försäkring. Det som oroar mig är att rörmokaren inte vill ta på sig ansvaret för vattenskadorna (skyller på snickaren). Antingen spelar han dum eller så är det så illa att han inte känner till "Säkert vatten reglementet". Är det någon som vet mellan tummen och pekfingret hur stor självrisken är på rörmokarens försäkring?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2017, 22:00:13 »
Gjordes jobbet enligt säker vatten det är ju inget krav i dag. Hade du tyckt det varit ok om rörmockaren varit kvar några timmar och kontrollerat tätheten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2017, 22:02:09 »
självrisken är ofta  en procentsats av basbeloppet.....

.....min ansvarsförs hos LF har ex en självrisk på 10% av basbeloppet
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2017, 22:40:44 »
Gjordes jobbet enligt säker vatten det är ju inget krav i dag. Hade du tyckt det varit ok om rörmockaren varit kvar några timmar och kontrollerat tätheten.

Smurfen, baserat på ditt svar så antar jag att du är en röris. Jag blir orolig av att läsa ditt raljerande svar. En rörmokare behöver inte "stanna kvar under några timmar" för att konstatera huruvida det finns en läcka i systemet. I detta fallet hade det räckt om han gick in i huset och kontrollerat huruvida vattenmätaren rört sig. En kontroll som hade tagit ett par minuter att utföra. Det kallas för sunt bondförnuft. Att man är seriös. Jag tror och hoppas att du och min rörmokare tillhör undantagen som bekräftar regeln.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2017, 23:14:20 »
Det står ganska tydligt 3;9 att installationere SKA kontrolleras inan drift. Det är inte bör eller rekomenderas, så mitt tyckande säger att det är klatr ett säkert vatten avvikelse.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2017, 05:49:20 »
Skruvar i rör kan väl vara en knepigare fråga i framtiden? Det kan ju finnas fler skruvar i rören, men just nu håller de tätt tills skruven rostar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2017, 05:53:46 »
Jag blir mörkrädd när jag läser dessa inlägg.
Man kan googla i timmar för ett halmstrå så man kan utse vald syndabock.
En skruv i ett rör kan börja läcka efter ett tag, när det rört sig pga temperaturändringar
Hur vet du att han inte kollade vattenmätaren när du kom dit först 2 timmar senare?
Eller va du med när vattnet slogs på?
Utan att kolla något själv alls?
Vem är byggaren?
Har du köpt en totalare, eller anlitat rörmokaren själv?
När och av vem drogs rören i väggen?
jag menar att om du själv är byggherre/byggare och begärt in hjälp för delar av arbeten du inte kan utföra själv, kan en intelligent lösning vara att ringa dit försäkringsbolag och lösa problemet smidigt med en låg självrisk. Kanske hade rörisen varit mer till ötesgående då.
Att googla och sen dundra pÃ¥ med säkert vatten paragrafer, oseriösitet, krav pÃ¥ skyhöga entreprenörs-självrisker i en skada jag uppfattar som tämligen begränsad, försöka fÃ¥ medhÃ¥ll via  inlägg här mm ... är kanske inte den smidiga vägen man skapar nya vänner genom?  Eller?
Men jag ser hur du applicerar på ett svar som inte passar dig här, så jag misstänker att den krångliga och tråkiga vägen tillfredställer ditt sinnelag.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2017, 07:32:01 »
Du Ace, det är jag som blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Rörisen har själv påtalat att han inte kontrollerade vattenmätaren, så han har chansat här. Att inte kontrollera sitt arbete, dvs att utföra en egenkontroll är väl ändå oseriöst? Min elektriker utförde egenkontroll och dokumenterade tom detta. Så du menar alltså att rörmokare inte behöver kontrollera utfört arbete? Avslutningsvis, jag har visst kontaktat mitt försäkringsbolag. Responsen från handläggaren var mkt tydlig: rörmokaren utsågs till syndabock för vattenskadorna eftersom han brustit i sin egenkontroll. Såvad yrar du om en "smidig" lösning via hemförsäkringen? JAg unnar att hantverkare tjänar bra med pengar. Men tar man 650SEK/h så ska man fan i mig kunna begära att en hantverkare utför en egenkontroll av sitt eget arbete. Elektriker gör ju detta, varför inte rörmokare?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2017, 08:14:36 »
OM jag vore rörmokare skulle jag i alla fall ta ut det på min försäkring om försäkringsbolaget godkände det.
Sen kommer ju frågan om de gör det (utan att han ljuger för dem och säger att han kontrollerade mot läckage).
De kanske har som krav att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört, och det kan man väl vara tveksam om då han enligt egen utsago "glömde" kolla vattenmätaren.
Ännu hellre skulle han väl provtryckt systemet.  dontknow
(Fast hur vanligt det är vet jag inte)

Vem än som är skyldig är det ju en mardröm att råka ut för i ett nytt hus, hur än litet det är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2017, 08:18:04 »
Smurfen, baserat på ditt svar så antar jag att du är en röris. Jag blir orolig av att läsa ditt raljerande svar. En rörmokare behöver inte "stanna kvar under några timmar" för att konstatera huruvida det finns en läcka i systemet. I detta fallet hade det räckt om han gick in i huset och kontrollerat huruvida vattenmätaren rört sig. En kontroll som hade tagit ett par minuter att utföra. Det kallas för sunt bondförnuft. Att man är seriös. Jag tror och hoppas att du och min rörmokare tillhör undantagen som bekräftar regeln.
Nej jag är inte röris annat än att jag brukar rörmocka till mig själv för det mesta men du svarade inte pÃ¥ mina frÃ¥gor. Om rörmockaren ska kontrollera tätheten bör man nog koppla pÃ¥ pump och mätare och trycksätta systemet att kolla vatten mätaren räknas nog inte som seriöst. Risken när dom gör sÃ¥ är att dom hamnar i en trÃ¥d som heter blÃ¥st av rörmockare eftersom hans 5 min jobb tog nÃ¥n timme men vad vet jag det kanske hade varit ok för dig du svarade ju inte pÃ¥ frÃ¥gan  Sc:,h Har dÃ¥lig koll men är rörmockaren medlem i säker vatten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2017, 08:27:35 »
Och provtrycker man inte innan alla väggar är stängda så att man på ett enkelt sätt kan åtgärda ev fel på rör. Att sedan snickare inte är uppmärksam på vart rören ligger och skruvar i dom kan väl inte skyllas på någon annan än snickaren. Så ska någon "hängas" så är det snickaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2017, 08:44:13 »
I vissa fall är det nog omöjligt för snickaren att se var rören ligger också.
För mig känns det i alla fall som att det borde vara rutin att provtrycka vattnet innan man släpper på.

Fick själv erfara ett läckage när jag driftsatte mitt radiatorsystem, det var en tillverkningsfel på en T-koppling, som tur var i krypgrunden, så det droppade bara ned på plasten, och upptäcktes fort då trycket i expansionskärlet sjönk, men hade det varit ett dolt montage så hade det nog varit värre att hitta...
Har man rutinen att alltid provtrycka så kan det ju inte ta många minuter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2017, 08:51:12 »
Läcksökning med luft är ingen lek, men det går om man vill.
Normalt läcksöker man med vattentryck.
Och det ingår i egenkontrollen.
http://www.vvsforum.se/nyheter/2014/februari/enklare-soka-lackor-med-luft/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2017, 09:26:03 »
Om inte snickaren ser var reglarna han ska skruva osb:n i är det illa..
Rören går väl inte i reglarna???
Trådskaparen undviker att svara på vem snickrade, drog rören i väggen, totalare och alla andra ev relevanta frågor..
Men skälla kan han..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2017, 10:06:45 »
Som sagt skruvar man OSB behöver man max en 32 mm lång skruv och då är man ca 20 mm in i regeln. Så jag har svårt att förstå hur ett vattenrör som ligger så ytligt inte skulle synas.
Jag kan ju även berätta att det finns två typer av snickare en som aldrig skruvar i rör (el eller vatten) dom ser sig för och märker ut vart rören går. Sedan finns det den andra typen som aldrig kollar eller märker ut var rör går, troligen för att det säkert tar 1 - 2 minuter per skiva. Den senare typen har jag genom åren haft otaliga "drabbningar" medmen dom tycker som TS att det är "mitt" fel om dom skruvar i mina rör.
Ps
Även om man provtryckt kan det sitta skruvar i rören som inte visar sig förrän efter en viss tid.
« Senast ändrad: 23 maj 2017, 10:09:02 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!