Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rörmokare - ansvarsfrÃ¥ga  (läst 14266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #45 skrivet: 15 juni 2017, 11:52:22 »
Det låter som om du har ett väldigt stort jobb framför dig om du väljer att byta slangarna, annars är det ju ett naturligt val. Har du svåråtkomliga kopplingar bakom panelen eller undangömda? Eller har du klamrat fast slangarna hårt? Annars kan man ju tänka sig att stoppa in en bit gängad axel i änden och skarva på "rätt" slang och sedan skjuta och dra tills slangen är utbytt. tOOmten

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #46 skrivet: 15 juni 2017, 12:18:34 »
Går slangarna genom rören utan kopplingar , så finns det ett annat sätt , skaffa en dragfjäder i nylon eller stål
som används av elektriker , den ska vara dubbelt så lång som slangen , skjut in den i slangen , dra ur slangen
trä pÃ¥ den nya slangen pÃ¥  ( som ska vara ca 50 cm längre ) fjädern , ankra den säkert i änden , fasa av slangen
ordentligt i framkant , så den inte fastnar genom att ställa sig mot rillningen , en drar en skjuter på

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #47 skrivet: 15 juni 2017, 13:31:05 »
Poängen med RiR är väl att man ska kunna byta slangen (enkelt?) utan att riva väggar, tak och golv? Om et inte går att byta så är det väl felmonterat från början med för skarpa krökar eller annat? Det hjälper iofs inte i det här fallet, men jag antar att rörmokare och monteringsanvisningarna tar hänsyn till det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #48 skrivet: 15 juni 2017, 13:36:49 »
Poängen med RiR är väl att man ska kunna byta slangen (enkelt?) utan att riva väggar, tak och golv? Om et inte går att byta så är det väl felmonterat från början med för skarpa krökar eller annat? Det hjälper iofs inte i det här fallet, men jag antar att rörmokare och monteringsanvisningarna tar hänsyn till det?
Det är sÃ¥ rätt det du säger , ska det gÃ¥ att byta slang , dÃ¥ är det ett mÃ¥ste att den gÃ¥r ograverad mellan kopplingspunkterna och inte sÃ¥ skarpa krökar , det finns  böjningsdon som kopplas pÃ¥ sÃ¥ att det inte blir veck

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #49 skrivet: 15 juni 2017, 14:52:41 »
Om det är trögt att dra ut den kanske man kan spola med varmvatten genom den först för att mjuka upp den lite? Eller trycka in lite värme med hårtorken om man redan dragit ut ena änden?

Sedan smörjer man in den nya med lite glidjox innan man drar i den.

Jag köpte en flaska glidmedel på Kjell när jag drog i cat5e i de gamla rören till direktelvärmen, och det gick sååå mycket lättare än när man körde torrt, speciellt när man drog i 4 st cat5e i ett 16-rör ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #50 skrivet: 15 juni 2017, 22:37:55 »
Hej alla,
jag har redan bytt det skruvperforerade original LK PEX-röret (rör i rör konceptet funkade), men dessvärre valde jag ett Roth golvvärme PEX-rör :::_)
Det rör sig om ett PEX-rör som går mellan vattenfördelaren och duschen (varmvatten). Som amatör kommer det att ta mig 5h att utföra denna operation. Troligtvis måste jag öppna upp 5-6 brädor av ytterväggen för att komma åt bättre. Ett problem är att man inte verkar kunna köpa 16mm PEX-rör avsett för tappvatten i längden 5m, utan jag måste köpa 50m för 2000 kr...
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #51 skrivet: 15 juni 2017, 22:43:10 »
Hej alla,
jag har redan bytt det skruvperforerade original LK PEX-röret (rör i rör konceptet funkade), men dessvärre valde jag ett Roth golvvärme PEX-rör :::_)
Det rör sig om ett PEX-rör som går mellan vattenfördelaren och duschen (varmvatten). Som amatör kommer det att ta mig 5h att utföra denna operation. Troligtvis måste jag öppna upp 5-6 brädor av ytterväggen för att komma åt bättre. Ett problem är att man inte verkar kunna köpa 16mm PEX-rör avsett för tappvatten i längden 5m, utan jag måste köpa 50m för 2000 kr...
Om du ska gör något , snacka med någon röris , dom brukar ha en hel del stuvbitar

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #52 skrivet: 16 juni 2017, 01:07:35 »
Klart det måste gå att köpa mindre mängd! Duger inte denna? Visserligen säger du 16mm men är det inte 15? Sc:,h
https://www.bauhaus.se/universalror-pe-rt-15x2-5-15-m.html?nosto=nosto-related-products#full-description  a:gl

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #53 skrivet: 16 juni 2017, 06:43:24 »
Original LK PEX rör är på 16mm. Bauhaus och Hornbach har 15mmPEX men inte 16mm i sitt sortiment. Därav mitt misstag att
välja Roth golvvärme PEX som är pÃ¥ just 16mm. Bor utanför Göteborg och besökte Freij Johnson som man tycker borde ha detta. Men detta företag har ju blivit en "konceptbutik" som säljer dyra badrumsrenoveringar till välbeställda konsumenter :( De hade förvisso 16mm PEX för tappvatten men sÃ¥lde det enbart som 50m. Personen som jobbade bakom reservdelsdisken nämnde att man tidigare hade kaputrustning men att det har rationaliserats bort. Antar attvinsten blir högre om man istället anställer en säljare som säljer fiiiina badrumstiillbehör. 
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #54 skrivet: 16 juni 2017, 11:20:14 »
Måste det vara Roth? Uponor har ju pex 15x2,5 i 6 m längd. Tryck klass pn10
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #55 skrivet: 16 juni 2017, 11:59:01 »
Du kan handla på metern hos rinkaby rör. Naken PEX LK 16x2.2. Sen får du köpa skyddsrör även på metern (delad rulle).

Edit: Var visst 10 meter minimum.
« Senast ändrad: 16 juni 2017, 12:02:38 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #56 skrivet: 16 juni 2017, 17:31:49 »
Tack R2 tummenupp,
då får det bli beställning från Rinkaby rör.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!