Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörmokare - ansvarsfrÃ¥ga  (läst 14267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #15 skrivet: 23 maj 2017, 10:48:34 »
Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #16 skrivet: 23 maj 2017, 11:16:56 »
Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.
Man drar inte "hur som helst" man borrar i mitten av regeln och sedan skruvar med lagom långa skruvar så når dom aldrig fram till rören.
Under gipset ska det vara konstruktionsplyfa, i den kan man dra fast både elberedare och hyllor utan att använda så långa skruvar så dom når fram till rören.
Man får använda lite sunt förnuft även som privatperson, ska man skruva i en vägg där man är osäker på vad som finns bakom så använd så korta skruvar som möjligt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #17 skrivet: 23 maj 2017, 11:25:48 »
Genom att undvika att gå genom reglar där man i framtiden kan befara att det ska tex hängas skåp undviker man i allra flesta fall "genomspikning", tar man dessutom en bild med sin mobil minskar risken än mer. Sedan finns det ingen anledning att använda längre skruv än nödvändigt, det räcker gott och väl med 20 mm i regeln för dom allra flesta fall. Dessutom kan man ta alla hål i reglar (i innerväggar) i centrum av reglarna vilka i vanliga fall är minst 45x70 så är det ytterst få skruvar som når rören.
Spik och skruv är ett rätt ovanligt problem och jag framhärdar att det är "snickarens" ansvar att veta vart han sätter sina skruvar/spikar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #18 skrivet: 23 maj 2017, 13:04:23 »
Om det inte är samma rörmokare som gjort installationen i huset som kopplat in vattnet så tycker iaf jag att det är snickarens fel. Och även om det är samma som gjort båda jobben så kan krökaren hävda att han provtryckt innan väggarna sattes igen och sen har snickaren skruvat i skruven efter och då borde man bara behöva kolla dom kopplingarna man sist satt dit.
Men den stora frågan är om det är samma rörmokare?????

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #19 skrivet: 23 maj 2017, 15:57:44 »
När en skruv går in i ett rör ,koppar eller plast så blir det en inbuktning på insidan och när skruven
nyper till så drar den till sig materialet med en mycket bra tätning som följd , en sådan olycka kan
vara i flera år innan skruven rostat sönder med läcka som följd , förläggning av rör genom reglar
ska vara i centrum (  en 45x95 har ca 35 mm fritt spelrum efter ett hÃ¥l i centrum av 25mm )
och räcker gott för att skruva skivor ,
I det onda här , var glad att det inträffade nu och inte om 2-3Ã¥r  , dÃ¥ hade det varit mycket
tråkigare med ansvaret , nu i detta fallet så är det nog inte röris som felat och inte träis
heller , den som drog skruven så olyckligt att en läcka uppkom är den som har ansvaret för skadan och ska ta det med sin entreprenadförsäkring som alla entreprenörer ska ha ,
(  om dom inte har det är dom illa ute )
Det är inte frågan om att hänga någon eller huvudet på fat , detta är ett olycksfall
där kunden skall hållas skadelös till 100 %

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #20 skrivet: 23 maj 2017, 17:48:58 »
Ace, jag undviker inte att svara på några frågor. Jag har ett heltidsarbete och kan inte, till skillnad från dig, ägna mig till att skriva på forum på normal arbetstid. Jag kommer att svara på samtliga dina frågor här nedan. Först vill jag dock påpeka att du inte ska kasta sten i glashus. Du har inte svarat på en högst relevant fråga som jag ställde till dig. Jag får väl upprepa den igen och hoppas på ett svar: min elektriker har utfört en egenkontroll av sitt arbete och dessutom givit mig en dokumentation på detta. Är det inte rimligt att även en rörmokare utför en egenkontroll av sitt arbete? Varför ska rörmokare exkluderas från att utföra en egenkontroll? Till syvene och sist handlar det om att kvalitetssäkra utfört arbete och undvika sådana här incidenter. I detta specifika fallet har rörisen erkänt att han inte utfört någon egenkontroll map täthet. Det hade räckt att han kontrollerat vattenmätaren alternativt provtryckt ledningarna innan vattenpåsläpp.
Dessutom undrar jag om vissa är läskunniga här. Jag har klar och tydligt i mitt första inlägg deklarerat att roten till det onda är snickaren. Märkligt att man inte kan föra en saklig argumentation kring egenkontroll av utfört arbete. Verkar som om skråtänket är väldigt utbrett hos rörmokare. Man blir mörkrädd.
Svar på frågor som ställts: jag är byggherren. Ingen totalentreprenad utan jag har köpt in tjänsterna (grundläggning, snickare, elektriker, rörmokare). Rörisen har dragit alla rör.
Nej jag har inte varit närvarande när vattnet kopplades på. Hade jag veta att rörmokaren inte utför egenkontroll så hade jag definitivt varit närvarande. Som tur är åkte jag dit på lunchen (rena slumpen) och kunde stoppa flödet. Men då var skadan redan skedd. Är det någon fråga jag har missat att svara på så påminn mig.
Men vänligen ace, svara nu på denna fråga: varför ska rörmokare undantas kravet på egenkontroll? Vad är det som gör rörmokare så speciella jämfört med elektrikern?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #21 skrivet: 23 maj 2017, 18:03:09 »
Hur många forum har du lagt ut detta på ?? >:(
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #22 skrivet: 23 maj 2017, 18:24:55 »
Först och främst. Jo du gjorde inlägg där du inte besvarade frågorna jag ställde...utan kastade bara skit, så tid hade du!
Jag frågar för att jag otaliga gånger varit med om hemmapulare som egenhändigt utfört mängder med jobb på tvivelaktiga sätt, och sen anklagar den fackman han fick ta in för att slutföra det han inte fick ihop på slutet.
Jag har ju ingen aning om ifall du byggt det mesta själv och i egen regi monterat rör o kabelslang mm i väggarna. För att sen gömma dig bakom en missad egenkontroll för att mörka ditt eget misstag.  Det händer oss hantverkare dagligen.
Nu när jag fått svar på relevanta frågor från dig, så är det så att om rörisen utfört samtliga installationerna, så borde han utfört egenkontroll, ja!
Blev han anlitad för att koppla ihop det sista i en tafflig amatörinstallation, blir frågan mer komplex.
SÃ¥ mitt inlägg anser jag va högst relevant, men har tydligen retat upp dig ordentligt!  Jag kunde omöjligt svarat pÃ¥ din frÃ¥ga utan att veta omfattningen av rörisen/snickarens Ã¥tagande!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #23 skrivet: 23 maj 2017, 20:00:57 »
Jag har gjort några tveksamma arbeten, som senare påtalats av kund.....med all rätt.

Kunden som själv arbetar på Folksam, har talat med skadereglerare på sin arbetsplats och frågat om hans egen fastighetsförsäkring täcker skada som orsakats av mitt bristfälliga arbete.

"Vi betalar, men kräver sedan hantverkaren"....har svaret blivit.

Än har ingen skada uppstått.....men nu vet både min kund och jag vad som gäller....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #24 skrivet: 23 maj 2017, 20:08:44 »
Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.
Måste kommentera bilden lite, tycker det ser för jävligt ut. Själv drog jag/såg till att alla rör kommer antingen uppifrån eller nedifrån till dosor/uttag/vatten. Så mycket enklare i framtiden om jag vill skruva fast nåt i väggen så är det bara att undvika dosor.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #25 skrivet: 23 maj 2017, 20:43:39 »
Har inga kommentarer till den bilden , men förr när det var stela VP-rör så fick man tänka sig för ganska ordentligt , som skulle knäckas med bock fjäder , inte helt lätt att få dom på rätt plats
när det var trÃ¥ngt , och att gÃ¥ sÃ¥ rakt som möjligt  med möjlighet för ev. omdragning eller i med en trÃ¥d till , nu i dag sÃ¥ är det fördragna böjliga rör som gör att ett flertal installatörer ser farten som bästa vän ( inte alla  men , dom nya vet inte vad VP-rör är nästan ) och rycker fram dom kors och tvärs , närmaste vägen bara  , i slingor , krokar  utan att fästa upp dem mot underlag ,
har själv sett hur det ser ut i en del väggar och bjälklag , hoppsan den är för lång , spelar roll
kapar inte , vrider in det som kvar , Sedan nÃ¥gra Ã¥r , sÃ¥ är det godkänt att  husleverantörer
har gubbar som drar allt och elektriker kopplar in , ni skulle bara se hur det ser ut.
Det finns seriösa av dom med , ypperliga arbeten , inte alla över samma kam .
Men man kan bli mörkrädd för mindre i en del fall

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #26 skrivet: 23 maj 2017, 22:12:55 »
Ace, jag blir väldigt provocerad av det du skriver:
Jag frågar för att jag otaliga gånger varit med om hemmapulare som egenhändigt utfört mängder med jobb på tvivelaktiga sätt, och sen anklagar den fackman han fick ta in för att slutföra det han inte fick ihop på slutet.

För det första: om man är en seriös hantverkare så tar man väl inte på sig ett sådant jobb? Är du så penningkär så att du riskerar
ditt rykte? Hoppas inte det.

För det andra: det finns lika många klantarslen till hantverkare som det finns klantarslen till hemmapulare.

För det tredje: spelar ingen roll om det är ett litet eller stort arbete. Man utför en egenkontroll. Punkt slut.

 
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #27 skrivet: 23 maj 2017, 22:18:52 »
Du svarade inte tidigare men frågar igen är rörmockaren ansluten till säker vatten och har gått utbildning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #28 skrivet: 23 maj 2017, 22:29:18 »
Hej Smurfen,
nej han är inte ansluten till säker vatten. Har nu förstått att "säkert vatten" inte är en lag. Bara en rekommendation. Säkert vatten är ju ett privat vinstdrivande företag som verkar ta hutlöst betalt av dem som är anslutna. Dock följer försäkringsbolagen deras riktlinjer/rekommendationer. Det som är lag är BBR. Säker vatten är en tolkning av BBR lagen men fortfarande bara en rekommendation.
Han har gått utbildning och verkar erfaren. Förutom egenkontroll har han gjort ett gott intryck på mig.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörmokare - ansvarsfråga
« Svar #29 skrivet: 13 juni 2017, 22:17:45 »
Jag hade tur och lyckades få loss pex-röret ur tomröret. Original var det 16mm LK PE-X rör (http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf). Problemet var att jag hitttade inget 16mm PE-X rör som jag kunde köpa i 5m längd. På Hornbach fick jag napp och hänvisades till ett 16mm PE-X rör som kunde köpas i valfri längd (Roth X-PERT S5), trots att jag nämnde att det var avsett för tappvatten. Glad i hågen monterade jag detta pex-rör (leder varmvatten, till dusch). Allt funkar som det ska och inga läckor längre. I dag var jag på Hornbach och ser en stor skylt som påtalar att Roth X-PERT S5 endast får användas som golvvärme... Jag förstår inte hur jag kunde missa detta men det gjorde jag... :-X
Här finns specifikationerna för Roth X-PERT S5 (se sid 17): https://www.roth-nordic.se/files/Roth_Boken_2012-2013_SWE_webbversion_20120227v2.pdf
Bägge ovannämnda pex-rören har syrediffusionsspärr och tål samma temperatur (70C kontineurligt, 95C kortvarigt (faktum är att Roth är specat till 100C)). Det som skiljer är godstjockleken (2.2mm för LK, 2.0mm för Roth) samt högsta tillåtna tryck (10 bar för LK och 6 bar för Roth).
Vad säger panelen: ska jag byta ut Roth golvvärmepex-röret till LK tappvatten pex-rör? Eller kommer Roth att funka för mig. Det blir ett jävla jobb  :'(att byta (delvis riva upp ytterpanelen) pex-rör men sÃ¥ fÃ¥r det bli om golvvärme pex-röret innebär en väsentlig risk för framtida problem. Lite orolig är jag för tryckbegränsningen för Roth röret (6bar). PÃ¥ kommunens VA sida stÃ¥r det att trycket i praktiken kan variera mellan 2.0-6.8 bar.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!