Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konverteringen till bergvärmen är klar  (läst 2933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konverteringen till bergvärmen är klar
« skrivet: 23 december 2012, 15:51:43 »
Hej!

Nu är min installation klar. Sjutton nya radiatorer, nya kopparledningar och till det en Thermia Diplomat 10.

Har kört systemet i ca en vecka och är ganska nöjd, lite småsaker man funderar på bara...

Har läst lite om brine tex. Kollade nyss, hade +3 in och ut 0. Det är -4 ute. Ska man ha koll på brine till vardags, eller kan man bara låta systemet köra? Det var bland annat därför jag skaffade bergvärme, bara låta det gå (komfort).

På kvällen när det är tyst i huset kan man höra kompressorn lite svagt från källaren. Däremot hörs det ett frekvent ljud, kan inte lokalisera det riktigt. Det är en konstant ton (kan inte avgöra om det är hög/låg frekvent), låter lite som en såg som svajar, om ni förstår vad jag menar?

Kommer ställa mer frågor....

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #1 skrivet: 23 december 2012, 16:00:18 »
Hej!
Det är bra att kolla upp tempdiffarna på både varma och kalla sidan.
Själv brukar jag kolla upp VP:n ca en gång i veckan på detta sättet, en check att den går som den ska.
Det där ljudet kan vara en cirkpump du hör, och då kommer frågan hur fort cirkpumpen på varma sidan går samt tempdiff varma sidan.
Kolla gärna denna tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #2 skrivet: 23 december 2012, 16:29:50 »
Har ingen aning hur fort cirkpumpen går, hur kollar man det?

Jag kollade under vecka hur mycket kompressorn gått, i snitt ca 14h/dygn. Tyvärr kunde man inte se hur många starter som skett. Kanske inte går på en Diplomat??

I nuläget har jag bara en utegivare och termostater på varje element. Tycker ändå att det kan skilja lite mellan rummen. Antar att man inte kan få det superexakt...

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #3 skrivet: 23 december 2012, 23:06:11 »
Har ingen aning hur fort cirkpumpen går, hur kollar man det?
Kolla på själva cirkpumpen, det sitter en ratt på sidan med 3 lägen.
Citera
Jag kollade under vecka hur mycket kompressorn gått, i snitt ca 14h/dygn. Tyvärr kunde man inte se hur många starter som skett. Kanske inte går på en Diplomat??
På Thermia får man trenda framledningstemperaturen och räkna hack.
Citera
I nuläget har jag bara en utegivare och termostater på varje element. Tycker ändå att det kan skilja lite mellan rummen. Antar att man inte kan få det superexakt...
Försök ha så många termostater som möjligt fullt öppna och ställ in värmen med kurvan på värmepumpen, stryp endast i de rum där du ev vill ha det lite kallare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #4 skrivet: 23 december 2012, 23:14:32 »
Fixade inte installations firman inregleringen i samband med konverteringen?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #5 skrivet: 24 december 2012, 07:38:52 »
Jo firman gjorde väl en inreglering antar jag. Han sa ungefär att ha alla termostat fullt öppna, ev sänka någon. Enligt honom skulle man helst ha så många termostat som möjligt fullt öppna.

I sovrummet har jag tex vridit ner till ungefär hälften, men tempen är nästan samma ändå.

I mitt hus har jag mekanisk frånluft (hade lite höga radonvärden) och det gör ju huset lite kallare. Kanske därför det diffar lite mellan rummena.

På två element har jag märkt att de bara är varma upptill. Allt är ju nytt så det borde väl inte vara så redan?

På ett element på ovanvåningen (det högst monterade) bubblar det luft i. Installatören har avluftat det två ggr, men det kommer tillbaka dagen efter. Felinstallerat?

God jul / Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #6 skrivet: 24 december 2012, 08:17:10 »
Installeras ett helt nytt värmesystem ska det flödes inregleras av installatören. Det görs på radiatorventilerna.
Jag är av den Ã¥sikten att även i  en villa ska en flödesdokumenterande ventil som mäter totalflödet finnas för dokumentation och kontroll av att beräknat flöde verkligen är tillgängligt.
Har du fått något protokoll av vvsaren ?
Ett rad system ska vara tyst
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #7 skrivet: 24 december 2012, 09:31:17 »
Nej, jag har inte fått något protokoll. Bara ID handlingar etc.

Förutom ovanstående "problem" är det några element som det flödar vatten i hela tiden. Alltså inte bubbelljud men att det liksom flödar vatten.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #8 skrivet: 24 december 2012, 09:41:45 »
du får pm av mig
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #9 skrivet: 24 december 2012, 10:51:40 »
Det är luft i systemet, och det kan ta lite tid att bli av med.
Räkna med att du får lufta nån gång i veckan under vintern innan systemet är helt avluftat.
När du luftat radiatorerna så måste du fylla på, så att du har ca 1 bar i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #10 skrivet: 24 december 2012, 11:00:35 »
Ok så då ska jag lufta lite mer nu i början alltså? VVs:aren sa att man skulle stänga av pumpen när man luftar elementet, sen skulle man fylla en kanna tills luften verkar försvinna.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Konverteringen till bergvärmen är klar
« Svar #11 skrivet: 24 december 2012, 11:11:13 »
men det är samma här ... vvsaren ska avlufta systemet vid drifttagandet ...
det lilla som frigörs efter drifttagandet är knappt ett pyysch från radiatorn.
är problemet luft i systemet så det skapar ljud vid drift är rörisen inte klar med installationen.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!