Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En frÃ¥ga om rekommenderad panntemperatur för EcoEL & EcoAir 107!  (läst 14767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag tror inte man skall ligga strax under 130. Dels tror jag COP sjunker ju högre temp man har. Jag vet dock att oljans livslängd (koksning) minskar vid höga temperaturer. Försök att aldrig gÃ¥ över 110°C. Att styra pÃ¥ denna temp verkar ologiskt. Om man har 4,5 eller 8 eller 9 ° delta T över värmeväxlaren kan inte vara sÃ¥ viktigt.  Det ger bara nÃ¥gon eller ett par grader högre snitttemp i pannan. Det kan man lika gärna uppnÃ¥ med annan värmekurva/kondenseringstemp.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Jag har tillgång till 19 kW så det skulle teoretiskt nästan gå att tappa kontinuerligt då.

Citerar mig själv:
"Innan vi bestämde oss frågade jag CTC hur mycket 40-gradigt vv min panna kunde leverera.
Svar:
-vid panntemp 50 grader 97 liter
-vid panntemp 65 grader 450 liter"

Med slingberedaren är det så här, i min ringa men dock erfarenhet:

Ska man duscha så bör tempen i övre delen av pannan vara 40 grader eller mer.

Ska man bada bör den vara 55, gärna 65. Anledningen är inte bara att vv ska räcka till, utan fastmer att det tar lång tid att tappa enbart vv. TEMPEN BEHÖVER HÖJAS FÖR ATT TAPPTIDEN SKA BLI KORT.

Vårt badkar är på 325 liter, en normal badtappning är väl 200-250 liter. Vi klarar oss utan xtra vvb.

Slutsatsen blir att man kan ha en mycket låg inställning till vardags utan problem (vi har 43 grader) och höja kraftigt innan bad, för bästa drift och besparing.

Detta så länge shunten är stängd och inte övre elpatron behöver hjälpa till med husvärmen - här skiljer sig Ecoair och Ecoheat (som jag har).
Med Ecoair blir det mera patrontid.

v3 har förvättrad styrning för att få xtra vv vid behov (bad).

Jag gjorde en egen enkel styrning för att uppnå samma sak och enkelt kunna kolla aktuell vv-temp, kolla http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6863.0
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag har liknade,tillfällig lösning. Jag har ca 300 liter eldningsolja som skall ta slut, den används endast till badvatten. Den ger 24 kw och balanserar precis fullt flöde på badkarsblandaren. Jag har också ett stort badkar. Slingvärmare har svårt med stora flöden, är min erfarenhet. Jag har en 30 min timer i badrummet i ett skåp. Den startar brännaren och det räcker till ett bad. Det går åt en liter varje gång. Alltså 300 bad tills oljan tar slut.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Om du menar plattvärmeväxlaren i oljepannan så är den inte jämförbar med slingberedaren i en Ecoxxx, som överför värmen mycket mer effektivt. Högtempsystem vs. lågtemp.
Det lärde vi oss när vi körde kombipannan bara pÃ¥ elpatron sista Ã¥ret innan borran. Kallt i huset, kalla bad BRRR och 43500 kWh kostade det nöjet.   :P
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
Hej!  *vinkar*

Kanske av lÃ¥gt intresse, men själv använder jag vredet som finns pÃ¥ min EcoEl. Vrider upp tempen till 65 ºC en kvart innan bad, dÃ¥ finns det gott om varmt vatten. Glöm dock inte att vrida tillbaks vredet. Har själv 47 ºC i pannan, inte behövt nÃ¥gon elpatronvärme sen sista mars i Ã¥r. Upplever att det finns obegränsat med varmvatten vid normaldusch, kan  t om krypa ner till 37-39 ºC i panntemp och jag upplever ändÃ¥ vattnet som varmt.


God Jul

/HÃ¥kan 
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!