Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rensa filter brine slangarna utan avstängsventil  (läst 1091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
Rensa filter brine slangarna utan avstängsventil
« skrivet: 14 november 2019, 12:51:48 »
Ska man rensa filtret som är bredvid pumpen där brine in och ut går? Har rensat radioslingans filter och det var skitigt.
Jag tror aldrig filtret är rensat. Pumpen installerad 2004.

Jag har ungefär vid kompressors gång ca 1 grader på brine samt 3 grader på den andra så diffen är runt 3-4 grader om det kan svara till nytta.

Ska man göra detta?
Problemet är att det inte finns nÃ¥n ventil varken nedan eller uppe.  Finns bara en ventil lite högre upp som är till vätskebehÃ¥llaren precis under behÃ¥llaren till skäldbäraren..
 Och givetvis sÃ¥ är silen pÃ¥ nedan sidan av röret sÃ¥ vätskan kommer rinna ut.

Något som är starkt rekommenderat?

Thermia Villa 75

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Rensa filter brine slangarna utan avstängsventil
« Svar #1 skrivet: 14 november 2019, 19:46:32 »
Nibe? Är filtret aldrig rensat så kan det vara smuts där, men håller du 3-4 grader har du bra flöde. Håll det i minnet om du får krångel, te. x LP larm eller för kall köldbärare.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!