Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gÃ¥r det rickard?  (läst 29677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur går det rickard?
« Svar #45 skrivet: 03 februari 2005, 10:02:32 »
Vilka erfarenheter har ni som kör med oblandat köldmedie? R134 och R290 är väl sådana.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #46 skrivet: 03 februari 2005, 10:04:03 »
Roland: Vaddå Håller inte med Carl N. Utgångspunkterna riktiga men tolkningen fel.

Vad i tolkningen är fel?? Motbevis ??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur går det rickard?
« Svar #47 skrivet: 03 februari 2005, 12:28:39 »
Hehe....  :D

Jag så ett diagram på en annan länk där hetgastemperaturen var med men nu hittar jag den inte...
Jag tror det var Janne Energi som lagt in den?

Idén till teorin fick jag när jag såg att Janne? testat olika fart på cirkpump VB och jag tycket att det var tydligt hur hetgastemperaturen ökade ett snäpp då farten på cirkpumpen på VB sänktes. Stämmer detta så borde min teori stämma också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur går det rickard?
« Svar #48 skrivet: 03 februari 2005, 21:20:02 »
Roland: Vaddå Håller inte med Carl N. Utgångspunkterna riktiga men tolkningen fel.
Vad i tolkningen är fel?? Motbevis ??

Minskar VB-flödet kommer värmeövergångstalet på vattensidan att minska något. Värmeövergångstalet på köldmediesidan är i stort sett oförändrat med trycket. För vattenånga är t.ex värmeövergångstalet vid kondensation nästan konstant vid tryck över 3 bar. Inverkan av ångans strömningshastighet på värmeövergångstalet vid kondensation är obetydlig vid de hastigheter det här handlar om (några m/s) enligt min gamla kurslitteratur. Det är först när ånghastigheten blir så stor att den börjar "blåsa" bort vätskefilmen som ånghastigheten påverkar värmeövergångstalet. Totala värmeövergångstalet minskar alltså något när VB-flödet minskar.

Det är logiskt omöjligt att 5-10 grader VB-differens skulle ge optimalt kondensortryck oavsett på vilken nivå VB-temperaturerna ligger. Fanns det ett optimalt kondensortryck skulle det vara ett fixt tryck oberoende av VB-differensen.

Vad man får för relation mellan hetgastemperatur och VB-flöde beror på VB-temperaturdifferensen i förhållande till glidens storlek. Är VB-differensen större än gliden bör man få lägre hetgastemperatur när VB-flödet minskas. Är VB-differensen mindre än gliden bör man få man högre temperatur. Att jag skriver bör beror på att värmeväxlarens utformning också spelar roll. Det går alltså att få vilket resultat som helst beronde på köldmedium och VB-differens.

Relationen mellan tryck och temperatur för köldmedieångan bestäms inte av allmänna gaslagen utan av ångtryckskurvan som fås från Clausius-Clapeyrons relation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #49 skrivet: 04 februari 2005, 08:46:31 »
Efter att ha kört VB-pumpen på läge 2 istället för läge 3 i drygt ett dygn kan jag konstatera:
Utetemp under testperiod: dag, +2 natt 0gr
Delta t på varma sidan har ökat till ca: 7-8 grader från ca: 5-6 grader, framledn.temp oförändrad (ser endast hela grader)
Delta t på kalla sidan är oförändrat liksom temp in från berget.
Temp i huset ca: 0,5 gr kallare, men i kök (längst bort från VP) ca: 2 gr kallare.
Elförbrukning på VP kan jag tyvärr inte se så jag VET inte om det är mer ekonomiskt eller inte.
Får väl göra om testet när jag monterat en elmätare på VP.
Som det känns nu så funkar min anläggning bättre med VB-pump på läge 3.
För att få upp värmen i huset efter att ha ändrat till läge 3 igen så gjorde jag ett "test" till, jag ökade rumbör till 23. Efter att VP gått konstant i drygt 1 timme låg VB-fram på 41 gr och VB-retur på 36 gr. Ger detta någon indikation på vilken temp jag kan få i systemet vid konstant drift (vid svinkyla)?
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur går det rickard?
« Svar #50 skrivet: 04 februari 2005, 11:38:09 »

Minskar VB-flödet kommer värmeövergångstalet på vattensidan att minska något. Värmeövergångstalet på köldmediesidan är i stort sett oförändrat med trycket. För vattenånga är t.ex värmeövergångstalet vid kondensation nästan konstant vid tryck över 3 bar.

Köldmedium skiljer sig från vatten ganska rejält. Jag har inga data på R407C men för andra köldmedier så ökar värmeövergångstalet med trycket upp till 20 bar.

Citera
Det är logiskt omöjligt att 5-10 grader VB-differens skulle ge optimalt kondensortryck oavsett på vilken nivå VB-temperaturerna ligger. Fanns det ett optimalt kondensortryck skulle det vara ett fixt tryck oberoende av VB-differensen.

Har jag aldrig påstått, antagligen är det optimala kondensortrycket beroende på temperaturnivån på VB. Och antagligen flyttar detta "fönster" på sig beroende på vilken nivå temp VB ligger på. 5-10 grader är nog inget exakt mått utan snarare en rekommendation på var optimala VB-differansen bör vara vid normal drift.

Citera
Vad man får för relation mellan hetgastemperatur och VB-flöde beror på VB-temperaturdifferensen i förhållande till glidens storlek. Är VB-differensen större än gliden bör man få lägre hetgastemperatur när VB-flödet minskas. Är VB-differensen mindre än gliden bör man få man högre temperatur. Att jag skriver bör beror på att värmeväxlarens utformning också spelar roll. Det går alltså att få vilket resultat som helst beronde på köldmedium och VB-differens.

Här svammlar du! Lägre hetgastemp när VB flödet minskas, knappast!
Tänk dig att VB-flödet stoppas helt med kompressorn i gång vad händer då? Går hetgastempen ner eller upp?
Sen stämmer det nog att utformningen på värmeväxlaren spelar stor roll, så jag antar att tillverkarens rekommendation på diff VB är ganska så optimal.

Citera
Relationen mellan tryck och temperatur för köldmedieångan bestäms inte av allmänna gaslagen utan av ångtryckskurvan som fås från Clausius-Clapeyrons relation.


Rätt av dig, fel av mig. Men även i C-C ekvationen så kvarstår sambandet: högre tryck=högre temperatur. :-[
« Senast ändrad: 04 februari 2005, 11:44:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Hur går det rickard?
« Svar #51 skrivet: 04 februari 2005, 12:00:53 »
Sen stämmer det nog att utformningen på värmeväxlaren spelar stor roll, så jag antar att tillverkarens rekommendation på diff VB är ganska så optimal.

Eftersom växlarna (normalt av motströmstyp) är optimerade för ett visst flöde och tryckfall både på gas och vatten sidan så bör man följa rekommendationerna. Att flödena dessutom inte är lika stora gör det hela ytterligare intressant ur konstruktionssynpunkt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur går det rickard?
« Svar #52 skrivet: 04 februari 2005, 13:27:30 »
Efter att ha kört VB-pumpen på läge 2 istället för läge 3 i drygt ett dygn kan jag konstatera:
Utetemp under testperiod: dag, +2 natt 0gr
Delta t på varma sidan har ökat till ca: 7-8 grader från ca: 5-6 grader, framledn.temp oförändrad (ser endast hela grader)
Delta t på kalla sidan är oförändrat liksom temp in från berget.
Temp i huset ca: 0,5 gr kallare, men i kök (längst bort från VP) ca: 2 gr kallare.
Elförbrukning på VP kan jag tyvärr inte se så jag VET inte om det är mer ekonomiskt eller inte.
Får väl göra om testet när jag monterat en elmätare på VP.
Som det känns nu så funkar min anläggning bättre med VB-pump på läge 3.
För att få upp värmen i huset efter att ha ändrat till läge 3 igen så gjorde jag ett "test" till, jag ökade rumbör till 23. Efter att VP gått konstant i drygt 1 timme låg VB-fram på 41 gr och VB-retur på 36 gr. Ger detta någon indikation på vilken temp jag kan få i systemet vid konstant drift (vid svinkyla)?


det hela har väll inget att göra med om du kör i läge2 eller 3. du har som jag delta 6 i läge 3. dom andra har delta 3 i läge 3 & får delta 6 i läge 1 eller 2 (hängde du med)
vi som får kalt i nått rum när vi sänker hastigheten måste köra på högsta.
Men om man har lika varmt i alla rum fast man sänker hastigheten så kanska man ska logga lite o kolla vad som är bäst.


Jag är väll inte ute o cycklar nu  :-\
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #53 skrivet: 04 februari 2005, 13:37:40 »
Har man ett delta på 5-7 grader behöver man inte ställa ner cirken. det är det delta som jag tycker man ska ha.
Din vän i nöden.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2005, 13:51:04 »
Citera
det hela har väll inget att göra med om du kör i läge2 eller 3. du har som jag delta 6 i läge 3. dom andra har delta 3 i läge 3 & får delta 6 i läge 1 eller 2 (hängde du med)
vi som får kalt i nått rum när vi sänker hastigheten måste köra på högsta.

Precis vad jag menar, i MITT fall verkar läge 3 på CP gälla. Vad jag testade var om ett högre deltaT på varma sidan var bättre eller sämre, jag upplever det som sämre. Skulle jag få samma temp i huset är jag tvungen att höja framl.tempen och det är negativt för cop. En fördel kan vara att det varma vattnet i acc-tanken (bara 60 l) räcker längre efter VP-stopp. Faktum kvarstår, högre deltaT på varma sidan ger mindre värme till radiatorerna.
Enligt Thermia skall dock VP vara effektivast vid deltaT på ca 8 gr, så vad som ger bäst driftsekonomi vet jag inte.
Tills jag kan mäta elförbrukning på VP och jämföra vid olika deltaT, justera framledningstemp för att uppnå samma temp inne får CP gå på läge 3.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur går det rickard?
« Svar #55 skrivet: 04 februari 2005, 13:51:51 »
Jag då????

Om du klicka på globen till vänster ser du mätnigar på de fyra rören ut från min 1110-4(KB-givarna visar för låga värden)

Jag kör på läge 1 och har en delta på 3,5 grader... Ska jag strypa flödet ???
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #56 skrivet: 04 februari 2005, 13:56:29 »
Jag då????

Om du klicka på globen till vänster ser du mätnigar på de fyra rören ut från min 1110-4(KB-givarna visar för låga värden)

Jag kör på läge 1 och har en delta på 3,5 grader... Ska jag strypa flödet ???

på kb-sidan är delta 3.5 bra..5-7 gäller vb-sidan.
Din vän i nöden.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur går det rickard?
« Svar #57 skrivet: 04 februari 2005, 14:05:04 »
Jag menar VB... Just nu 35,5 fram och 30,0 retur dvs 3,5 graders delta... <--- OBS slarvigt ska stå 33,5 fram och 30,0 retur!

(KB givarna visar fel -8 resp -5 ska vara  -5 resp -3)
« Senast ändrad: 04 februari 2005, 14:18:52 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur går det rickard?
« Svar #58 skrivet: 04 februari 2005, 14:05:51 »
lättare att hänga med om ni pratar om vilket delta t ni har istället för vilket läge på cirkpumpen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur går det rickard?
« Svar #59 skrivet: 04 februari 2005, 14:08:03 »
Jag har
3,5 graders delta i läge 1.
2,5 graders delta i läge 2.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!