Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En otrolig historia om CTC och bergvärme  (läst 39096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chowchow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2011, 17:18:07 »
Hur många kubikmeter per år gick det åt på oljetiden?

Svaret är 2.5 kubikmeter.

Utloggad chowchow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2011, 17:20:20 »
Hur mycket har VP'n gått på el respektive kompressor?

75% på elpatronen och 25% på kompressorn enligt min installatör, som inte kan hitta något fel. Nu är hypotesen att felet är kretskortet och nu är det bytt. Nästa hypotes är att det är shunten och den ska sedan bytas ut.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2011, 17:23:37 »
det är inte radiatorerna som kräver för hög framledningstemp??
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2011, 17:24:07 »
Men, de som har varit och kollat på anläggningen och konstaterat att inget är fel måste väl ha reagerat på att den nästan bara har gått på elpatron. Vad har dom annars tittat på???
Det räcker väl inte att kolla att det kommer ut varmvatten från anläggningen...

Som sagt var: Skriv av lite aktuella temperaturer och inställningar så kanske nån här kan komma till en bättre slutsats än de som har varit hemma hos dig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad chowchow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2011, 17:24:37 »
För att få någon trovärdighet och i förlängningen hjälp av oss andra slavar under elräkningsoket, måste ni sluta tala om elräkningen i kronor och ören och istället redovisa antal kWh. Och framför allt hur mycket olja ni förbrukade tidigare vintrar.
Den här vintern är kallast i mannaminne. En kubik olja kostar idag runt 12 500 kr.
Har ni räknat på vad det skulle kosta dessa svinkalla vintermånader?

Beträfande elräkningar så hoppas jag ni uppmärksammat att elpriset har mångdubblats senaste åren. Min räkning för nov-dec var också på 10 000 kr. Trots en väl intrimmad värmepumpsanläggning och mindre boyta än er.

Så ge oss lite förbrukningsinformation och mer fakta om anläggningen så kommer vi att hjälpa till så gott vi kan.

Vad är det som kostat 375 000? Har ni räknat in elförbrukningen??

Jag tror inte att det handlar i första hand om trovärdighet. Det handlar i stället om moral. Antalet kwt-timmar är 40000. Vi förbrukade 2.5 kubikmeter olja tidigare. Visst var det kallt, men vi bor inte i Idre utan i Blekinge.

I summan är naturligtvis elförbrukningen inkluderad och investeringen.

//2000


Ps.
Att elkostnaderna ligger på en orimligt hög nivå tycker vi alla. Frågan är om elförbrukningen gör det...


Utloggad chowchow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2011, 17:30:25 »
Du säger ju själv, att det inte är något fel på värmepumpen, och samtidigt talar du om, att all elförbrukning har gått på elpatronen. Varför ska någon då ersätta maskinskan på en felfri värmepump?
Att elpatronen går hela tiden, måste inte betyda att det är något fel på värmepumpen, det kan bero på många andra saker.
Det verkar ju som det kan vara ett handhavandefel eller installationsfel eller kanske rent av en del missförstånd, eftersom värmepumpen tydligen är felfri, men all förbrukning ändå gått på elatronen.

erp

Kan du förklara detta för mig, som är en ren amatör? Borde inte en installation av bergvärme på 150000 kronor leda till att uppvärmningskostnaderna minskar med 70% som Enertech/CTC säger i stället för att ligga på samma nivå som tidigare eller att till och med öka?

Det finns tydligen de som menar att det som jag säger inte är sant. Vår senaste räkning från Vattenfall var på 10.144 kronor, dvs. mer på två månader, än vad uppvärmningskostnaden skulle vara på ett helt år.

Det finns tydligen de på denna lista som tycker att detta är helt OK. Det kan vi som är pensionärer inte förstå.

Utloggad chowchow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2011, 17:32:35 »
Varför har pumpen använt bara elpatron nån förklaring måste du fått av den som varit och kollat.

Nej, tyvärr inte. Nu har man bytt kretskort. Sedan ska man byta shunten. Men det är fortfarande enbart hypoteser och inget annat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2011, 17:35:14 »

Kan du förklara detta för mig, som är en ren amatör? Borde inte en installation av bergvärme på 150000 kronor leda till att uppvärmningskostnaderna minskar med 70% som Enertech/CTC säger i stället för att ligga på samma nivå som tidigare eller att till och med öka?


2,5 m3/år olja betyder att huset drar ca 20000 kWh/år värme. En värmepump som producerar det skall dra 6000, högst 7000 kWh/år. Jag gick från 2,8 m3 olja till ca 7000 kWh el men det var med en tilläggsisolerad panna som hade dragit över 3 m3 utan tilläggsisolering.

Att den till 75 % gått som elpanna är ju helt fel. Pumpen kan inte vara felfri. Att man sen ännu inte har hittat felet är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2011, 17:37:01 »
Nu ska man kanske inte jämföra år 2005-2006 med år 2010, som har varit ett av de kallaste åren sedan 1800-talet. Ska man prata om besparingar måste man jämföra förbrukningar under likvärdiga förhållande.

Kan du inte ta och skriva in dina aktuella driftvärden respektive inställningar, så vi får något vettigt att prata om. Skriv gärna in vad som står under historiken också, så man kan se gångtiderna för kompressopr och elpanna.

erp
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 18:25:59 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2011, 18:06:47 »
Massor av bergvärmepumpägare får hemska räkningar dessa dagar.

Min mamma har en IVT 9 kw:s bvpump och fick en decräkning på 7000 SEK.

Din anläggning är projekterad för normala vintrar i Blekinge och klarar säkert minus 8 grader utan eltillskott.

Med facit(två iskall vintrar) i hand, skulle hu haft en större pump och kanske djupare hål.

Jag gissar att inget annat är fel.

En rättsprocess mot installatör tror jag inte att du vinner.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2011, 18:40:27 »
Kan du inte posta informationen under aktuell driftinfo, husparametrar och historisk driftinfo? Blir lite lättare att bilda sig en uppfattning då


Kan du inte ta och skriva in dina aktuella driftvärden respektive inställningar, så vi får något vettigt att prata om. Skriv gärna in vad som står under historiken också, så man kan se gångtiderna för kompressopr och elpanna.

erp



Som sagt
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2011, 18:45:55 »
Massor av bergvärmepumpägare får hemska räkningar dessa dagar.

Min mamma har en IVT 9 kw:s bvpump och fick en decräkning på 7000 SEK.

Din anläggning är projekterad för normala vintrar i Blekinge och klarar säkert minus 8 grader utan eltillskott.

Med facit(två iskall vintrar) i hand, skulle hu haft en större pump och kanske djupare hål.

Jag gissar att inget annat är fel.

En rättsprocess mot installatör tror jag inte att du vinner.

Jo, men om den går i princip 100% på tillsats så kan det ju inte vara rätt. Oavsett om man har dimensionerat för klent eller inte.
Om det sen är nåt som är trasigt, eller om anläggningen är helt felinställd får vi kanske snart veta...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad novaractic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2011, 19:19:31 »
Känner igen det där med för mycket eltillskott, har varit precis samma problem i det hus vi bor i.

Problemet tror jag ligger i för hög framledningstemperatur!

Är det inte så att du har för klena radiatorer och måste skicka ut ca 70 gradigt vatten vid -15 grader för att hålla inomhustemperaturen? Då kommer vp aldrig att gå in och stötta då returvattnet är för varmt. Elpatronen jobbar för fullt då.

Vad ligger din framledningstemperatur på?

Vi sänkte förbrukningen med 3500 kwh/månad under december och januari månad, då framledningstempen sänktes 20 grader!

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2011, 19:49:27 »
Känner igen det där med för mycket eltillskott, har varit precis samma problem i det hus vi bor i.

Problemet tror jag ligger i för hög framledningstemperatur!

Är det inte så att du har för klena radiatorer och måste skicka ut ca 70 gradigt vatten vid -15 grader för att hålla inomhustemperaturen? Då kommer vp aldrig att gå in och stötta då returvattnet är för varmt. Elpatronen jobbar för fullt då.


Ovanstående är så viktigt att det tål att upprepas.

När du eldade med olja kunde du ju få ut väldigt höga temperaturer på radiatorerna. Kanske över 70 ºC. Med bergvärme får man inte försöka tvinga ut så höga temperaturer. Det klarar den inte. Kompressorn kommer slå ifrån och värmepumpen går bara på elpatron. Max temperatur bör hållas under 60 ºC. Om dina radiatorer är anpassade efter högre temperaturer än så skulle installatören informerat om att du behöver komplettera med fler och större radiatorer vid övergång till bergvärme.
Värmepumpar går effektivast och snålast om man kan hålla ned maximal framledningstemperatur. Gärna runt 50 ºC om det går. Med större radiatoryta kan energimängden ändå bli den samma.

Kan detta vara en del av problemet?

//2000
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 19:58:36 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: En otrolig historia om CTC och bergvärme
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2011, 20:01:20 »
Känner igen det där med för mycket eltillskott, har varit precis samma problem i det hus vi bor i.

Problemet tror jag ligger i för hög framledningstemperatur!

Är det inte så att du har för klena radiatorer och måste skicka ut ca 70 gradigt vatten vid -15 grader för att hålla inomhustemperaturen? Då kommer vp aldrig att gå in och stötta då returvattnet är för varmt. Elpatronen jobbar för fullt då.


Ovanstående är så viktigt att det tål att upprepas.

När du eldade med olja kunde du ju få ut väldigt höga temperaturer på radiatorerna. Kanske över 70 ºC. Med bergvärme får man inte försöka tvinga ut så höga temperaturer. Det klarar inte värmepumpen. Kompressorn kommer slå ifrån och värmepumpen går bara elpatron. Max temperatur bör hållas under 60 ºC. Om dina radiatorer är anpassade efter högre temperaturer än så skulle installatören informerat om att du behöver komplettera med fler och större radiatorer vid övergång till bergvärme.
Värmepumpar går effektivast och snålast om man kan hålla ned maximal framledningstemperatur. Gärna runt 50 ºC om det går. Med större radiatoryta kan energimängden ändå bli den samma.

Kan detta vara en del av problemet?

//2000

Man får ju hoppas att om installatören missat framledningen så borde ju killen som varit och felsökt vp upplyst om att det inte är fel på vp men att den inte kan jobba med så höga temperaturer om nu det visar sig att så är fallet men det syns när (om) ts postar driftsvärden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!