Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW  (läst 8161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arne120943

  • Gäst
Arne120943
Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« skrivet: 24 augusti 2020, 10:12:50 »
Jag är på g att installera (själv!) en luftvatten. Den ska kopplas till befintlig Acctank på 750L som jag idag värmer med sol och vattenmantlad kamin. Skulle vilja förbereda lite innan jag köper så det bara är att smäcka den på plats.

Jag tänkte gjuta en liten miniplatta och därefter mura upp lecablock för att få höjden 30cm från mark

Dra xmm kopparrör frÃ¥n tanken och ut genom källarväggen frÃ¥n sidan .  Räcker 22mm? Det är ca 5-6m max till acctanken. Alternativt korrugerat rostfritt rör vilket hade varit lite smidigare pga att det flexar. 

Dräneringen tänkte jag dra in i källaren till en golvbrunn innanför källarväggen. Hur kommer vattnet från pumen? Droppar det lite random runt om eller är det ett dräneringsutlopp?

När man eldar på med kaminen och tanken blir >60-80 grader så gissar jag ju att det kommer sippra ut värme till den avstängda pumpen. hur löser man detta? Samtidigt får den ju inte frysa sönder så man kan ju inte ha avstänignsvetiler heller eller??

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2020, 13:19:49 »
Hur ska du göra för att fästa pumpen i lecablocken och hur ska du få den att stå helt plant?

Tycker min lösning blev bra.
Jag gjöt plintar. Gjorde en mall med hålbilden och stoppade ner rostfria gängstänger.
Du behöver nog inte vibrationsdämpare och då kan du bara skruva fast med muttrar över och under så du kan justera så den står plant.

Men det finns nog många andra bra lösningar också.

Kondensorn hänger fritt och det droppar rakt under den.

Har grävt ut och det ligger grus under min, har inte bildats is hos mig i Stockholmsområdet.

22mm räcker nog. Jag har 22 och en del 28.

Tror tyvärr du får problem om temperaturen går för högt.
Det kommer ge felkod och den startar inte igen för ens temperaturen har gått långt under vad du vill ha i tanken.
Finns en tråd om det här.
Vet inte hur han löste det problemet.

Mvh
Rave

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2020, 15:49:13 »
Jag är på g att installera (själv!) en luftvatten. Den ska kopplas till befintlig Acctank på 750L som jag idag värmer med sol och vattenmantlad kamin. Skulle vilja förbereda lite innan jag köper så det bara är att smäcka den på plats.

Jag tänkte gjuta en liten miniplatta och därefter mura upp lecablock för att få höjden 30cm från mark

Dra xmm kopparrör frÃ¥n tanken och ut genom källarväggen frÃ¥n sidan .  Räcker 22mm? Det är ca 5-6m max till acctanken. Alternativt korrugerat rostfritt rör vilket hade varit lite smidigare pga att det flexar. 

Dräneringen tänkte jag dra in i källaren till en golvbrunn innanför källarväggen. Hur kommer vattnet från pumen? Droppar det lite random runt om eller är det ett dräneringsutlopp?

När man eldar på med kaminen och tanken blir >60-80 grader så gissar jag ju att det kommer sippra ut värme till den avstängda pumpen. hur löser man detta? Samtidigt får den ju inte frysa sönder så man kan ju inte ha avstänignsvetiler heller eller??
En VTD ventil löser problemet.
/D
« Senast ändrad: 31 augusti 2020, 08:02:14 av Rickard »

Arne120943

  • Gäst
Arne120943
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2020, 08:46:20 »
Ok en liten platta men plintar på kanske istället för leca är ju inga problem att fixa. eller så köper man ett markstativ och ställer på plattan :)

Tjusig skiss Daikin_ !

Bara för att förstå till 100%. VDT ventilen ser till att tilloppet det inte blir varmare än 50 grader gissar. När tempen är under 50 grader så stänger den helt flödet från A och har helt öppet från B och skickar ut acctannkens vatten till AB? Det är ju ett omvänt flöde mot hur beskrivningen på ventilen är men det spelar ingen roll gissar jag då...

Men pumpen stänger ju av vid hög temp sÃ¥ risken jag syfta pÃ¥ va att det blir för varmt när pumpen är avstängd. Om acctanken (som stÃ¥r i en lägre nivÃ¥)  tex blir 80degC sÃ¥ kommer det ju leta sig varmt vatten till värmepumpen. Dels blir ju detta ett värmeläckage men även eventuell skada för pumpen eller??

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2020, 09:19:09 »

Vid 53° är ventilen helt stängd mot B.

Då cirkulerar vattnet endast genom värmepumpen och ventilen d.v.s. genom AB och A med en temperatur runt 50°-53°.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2020, 10:18:51 »
Ok en liten platta men plintar på kanske istället för leca är ju inga problem att fixa. eller så köper man ett markstativ och ställer på plattan :)

Tjusig skiss Daikin_ !

Bara för att förstå till 100%. VDT ventilen ser till att tilloppet det inte blir varmare än 50 grader gissar. När tempen är under 50 grader så stänger den helt flödet från A och har helt öppet från B och skickar ut acctannkens vatten till AB? Det är ju ett omvänt flöde mot hur beskrivningen på ventilen är men det spelar ingen roll gissar jag då...

Men pumpen stänger ju av vid hög temp sÃ¥ risken jag syfta pÃ¥ va att det blir för varmt när pumpen är avstängd. Om acctanken (som stÃ¥r i en lägre nivÃ¥)  tex blir 80degC sÃ¥ kommer det ju leta sig varmt vatten till värmepumpen. Dels blir ju detta ett värmeläckage men även eventuell skada för pumpen eller??
Tack för kommentaren men den bör riktas till Lexus som är pappa till ritningen.
Se bara till att VTD kopplas som Lexus har ritat på ritningen och ej som den är tänkt i ESBEs underlag !

/D

Arne120943

  • Gäst
Arne120943
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2020, 10:27:33 »
Ok så flödesrikting spelar ingen roll på dessa ventiler då..

Men jag förstår ändå inte varför man ska behöva styra det aktiva flödet med denna ventil. Om tempen på vattnet blir tex 50 grader så stänger ju värmepumen av (om den är inställd på det). Som backup ifall inte tempgivaren stämmer kan jag väll köpa iof...

FrÃ¥gan kvarstÃ¥r dock när allt är avstängt och tanken är 70-80degC  pga vedeldning. DÃ¥ kommer ju varmt vatten stiga frÃ¥n acctanken ut till pumpen eller? ?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2020, 13:26:09 »
Om du inte har denna ventil så kommer trycket över växlaren i maskinen att stiga när varmt vatten kommer in i den. Denna ventil löser ditt problem.

Mvh
D

Arne120943

  • Gäst
Arne120943
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2020, 15:47:49 »
Ok men återigen när pumpen är avstängd och jag eldar med 80grader i tanken, kan inte det varma vattnet leta sig till pumpen och skada denna? Varmt vatten stiger ju uppåt och pumpen kommer befinna sig i en nivå ovanför acctancken

Jag har heller inte sett denna variant pÃ¥ koppling när jag kikat pÃ¥ Nibe och baxis principskisser för dockning  Sc:,h

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2020, 12:08:18 »
Ok men återigen när pumpen är avstängd och jag eldar med 80grader i tanken, kan inte det varma vattnet leta sig till pumpen och skada denna? Varmt vatten stiger ju uppåt och pumpen kommer befinna sig i en nivå ovanför acctancken

Jag har heller inte sett denna variant pÃ¥ koppling när jag kikat pÃ¥ Nibe och baxis principskisser för dockning  Sc:,h
VTD ventilen vrider när vattentempen ligger strax över 50C så att den stänger flödet mot tanken och endast värmepumpens krets kan flöda. På så sätt kan inte varmt vatten leta sig in till pumpen.

/D

Svwerker

  • Gäst
Svwerker
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #10 skrivet: 25 september 2020, 20:05:25 »
Ok en liten platta men plintar på kanske istället för leca är ju inga problem att fixa. eller så köper man ett markstativ och ställer på plattan :)

Tjusig skiss Daikin_ !

Bara för att förstå till 100%. VDT ventilen ser till att tilloppet det inte blir varmare än 50 grader gissar. När tempen är under 50 grader så stänger den helt flödet från A och har helt öppet från B och skickar ut acctannkens vatten till AB? Det är ju ett omvänt flöde mot hur beskrivningen på ventilen är men det spelar ingen roll gissar jag då...

Men pumpen stänger ju av vid hög temp sÃ¥ risken jag syfta pÃ¥ va att det blir för varmt när pumpen är avstängd. Om acctanken (som stÃ¥r i en lägre nivÃ¥)  tex blir 80degC sÃ¥ kommer det ju leta sig varmt vatten till värmepumpen. Dels blir ju detta ett värmeläckage men även eventuell skada för pumpen eller??

Ursäkta om jag hakar på den här tråden.
Jag har en CTC Electronic elpanna och separat VVB. Jag vill nu stödköra mitt system med Monoblock 7kW.
Jag är klar över att jag måste ha en VTD enligt schemat men måsta jag ha klaffbackventilen och vad fyller den för funktion?
Gärna tips på var jag kan handla en VTD322 50°, har googlat mig tokig utan att hitta något.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #11 skrivet: 26 september 2020, 08:53:02 »
Ursäkta om jag hakar på den här tråden.
Jag har en CTC Electronic elpanna och separat VVB. Jag vill nu stödköra mitt system med Monoblock 7kW.
Jag är klar över att jag måste ha en VTD enligt schemat men måsta jag ha klaffbackventilen och vad fyller den för funktion?
Gärna tips på var jag kan handla en VTD322 50°, har googlat mig tokig utan att hitta något.
Du behöver ingen klaffbacksventil om du inte eldar. Den förhindrar att Monoblocken blir fylld från andra hållet med varmt vatten när Monoblocken står still.
Har du sökt på RSK numret ?
Finns på varenda rörgross.

Mvh
D

Svwerker

  • Gäst
Svwerker
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #12 skrivet: 27 september 2020, 09:36:42 »
Du behöver ingen klaffbacksventil om du inte eldar. Den förhindrar att Monoblocken blir fylld från andra hållet med varmt vatten när Monoblocken står still.
Har du sökt på RSK numret ?
Finns på varenda rörgross.

Mvh
D
Nej elda ska jag inte göra men kommer endå upp i ganska hög temperatur när det är som kallast. Varför skulle monoblocket stå still? Det ska väl gå hela tiden även om inte värmen går in i huset?

Jag har sökt och det enda jag får upp är Rsk-databasen. 45° hittar jag men ingen på 50. Får väl ställa frågan om de inte har i sitt standardsortiment.

/Sverker


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #13 skrivet: 27 september 2020, 11:07:51 »
Om/när det är kopplat som på flödesschemat, så har både vedpannan och värmepumpen gemensam anslutning på returen. Det är lite olyckligt, men nödvändigt om/när det inte finns tillräckligt med anslutningar på tanken.

När värmepumpen står för uppvärmning, är det en fördel om inte det flödet också går genom vedpannan/braskamin eller den enhet som är ansluten. Finns det en fungerande laddomat, kanske backventilen är onödig....men endas det inte så mycket kanske vaxkropparna i laddomaten hängt sig, och energin går då förlorad genom skorsten.

Backventilen mot värmepumpen är till för att minska driftstörning när det eldas och vedpannans cirkpumpen drar flöde från värmepumpen t.ex. när termostaten börjar skifta från port B och A.

Värmepumpens cirkpump stannar inte, men däremot kompressorn. VTD-ventilen låter värmepumpens cirkpump hela tiden snurra med 50°-55° via AB->A snurra till utedelen.

Här finns de grossister som har ESBE:s prylar.
https://www.esbe.eu/se/sv-se/kontakt/norra-europa/sverige

Svwerker

  • Gäst
Svwerker
SV: Förberedelser EDLQ07CV3 Altherma MonoBlock 7 kW
« Svar #14 skrivet: 27 september 2020, 19:38:30 »
Tack för svar.
Då borde det fungera i min anläggning utan backventil. Skulle det behövas en får jag montera en i efterhand.

Vet inte vad det beror på men oavsett vilken grosist jag går in på och söker på vtd322, vtd300 eller rsk+nummer får jag noll träffar. Jag får helt enkelt ringa runt och jämföra priser.

Tack
/Sverker

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 718
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!