Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förslag på en tyst LLVP för ett kallt enplans hus Stockholm. Jag är vilse!  (läst 4965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Natty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla, vi har nyligen flyttat in i en isbox och vill ha tips om vilka bra LVVP system det finns för att ersätta det gamla elvärmesystemet. ( Vi har idag en elpanna med vattenburna element).
Mina frågor är, det nya LVVP måste vara tyst, eftersom fläkten kommer att vara inom 3 meter ifrån ett sovrumsfönstret.  Själva skåpet i sig måste också vara tyst då den kommer att placeras i ett sovrum.
Tillverkare som Mitsubishi hävdar att deras SW75 Ecodan har DB 47 men energimyndigheten testade det på 69 DB. En enorm skillnad. Hur kan jag få veta vad den verkliga ljudnivån är innan jag köper?
Vi har inte mycket isolering i huset. Cirka 15 cm träspån på vinden och tvåglasfönster från 60-talet. Vi har inte råd nya fönster eller cellulosaisolering än.
Vi har också gamla vattenburna element från 60-talet. Jag bifogade bilder. De är för närvarande vid 37 ° C testades med en termometer på utsidan.
Vi önskar tips på en prisvärd  LVVP som fungerar fint även i -15 och inte går sönder efter 5 år.
Info om huset:
110 kvm. tegelhus. Stockholm. Byggt 1965. 17,000 KWH år. Tvåglasfönster (original). Träspån isolering på vinden ca 15cm.
Nuvarande värmesystem är Elpan Focus Värme PV 13. Temperatur på elpannan visar 50oC. 37 ° C visar värmen på elementen och det är på max.
Idag har vi inte tillräckligt mycket varmt vatten för att ens kunna bada en kanin.  Vi behöver en LVVP som ger oss tillräckligt mycket varmvatten för att kunna fylla ett bad samt för att kunna duscha etc. Vi är en familj som växer.
Som komplement till elpannan idag är det installerat en luftvarmpump i på vardagsrummet – Carrier Silent Tech.
Någon hjälp / tips som kan guida oss i djungeln av luftvattenpumpar vore tacksamt!
Nat

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Själva skåpet i sig måste också vara tyst då den kommer att placeras i ett sovrum.

I innedelen sitter det cirkulationspump(ar) och elektriska ventiler, så den blir aldrig helt tyst. Jag skulle inte vilja ha min elpanna i sovrummet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Börja med att försöka få elpannan som finns där att fungera som den ska (t.ex. 60 °C panntemp) så ni slipper ha kallt inne och kan duscha/bada som ni vill. Passa på att sätta dit anliggnings-termometer på framledningsröret som går ut med värmevatten till elementen (radiatorerna). Kontrollera vilken temperatur som krävs där för att hålla huset varmt när det t.ex. är -15 °C ute. Då vet man om elementen är tillräckligt stora och tillräckligt många för att fungera bra med en värmepump. Lyssna på utedelen till den luftluftvärmepump ni har när det är kallt t.ex. -10 till -15 °C. Då vet ni ungefär maximala ljudnivån. Numera är det framförallt luftvärmepumpar som har något fel på utedelen som låter irriterande högt. Det kan vara problem med is på fel ställen. Annars är ljudnivån rimlig. Gillar ni att promenera på vintern är det bra att gå runt i kvarteren och kolla in grannar som har luftvattenvärmepumpar. Från gatan kan man oftast få en god uppfattning och ljudet. Sedan framåt våren kan ni gräva ut och göra en grund av makadam eller betongplatta för utedelen till en LVVP att stå på. Gärna med avrinning för kondensvattnet. Då kan ni nog också hitta en rörmokare som har mer tid att göra installationen av den LVVP ni väljer.
« Senast ändrad: 19 januari 2016, 16:05:58 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har köpt en "MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN" och bor i stockholm.
Under "kalla" vädret fick jag ut 60grader till elementen men huset kanske behövde mer än 60 gr.

Ute delen låter ( alla maskiner som mina grannar har låter också  - Alla märken - )
Inne delen "brusar" och låter ( tror inte lämpligt i sovrum )

Om du är intresserad att komma förbi och lyssna bor jag söder om Stockholm :)

Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollade på dina bilder och verkar din panna inte har något tryck. Normalt ?

//H
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad Natty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipsen! Jag borde ha påpekat att enheten kommer att vara i eget skåp i sovrummet. Enheten kommer dock ändå att vara nära där man sover.

Den luft / luft system vi har nu är väldigt tyst så  det är inte problem. Och jag har blivit lite besatt går runt mitt kvarter för att lyssna på andras LVVP. Alla av dem verkar ganska tysta så jag är inte alltför orolig för det nu.

En viktig fråga som jag inte frågade: Vilken max Värmeeffekt ska systemet ha för storleken på vårt hus? Återigen jag har samma fråga som alla andra; men det finns så mycket information. Vi har 110kvm nu, men ska ev utvidgas till 130kvm i framtiden.

Lutar åt en Bosch Compress 6000 plus innedel AWM, Mitsubishi SW75 Split Ecodan eller Thermia Atec HP 11. Alla har bra testresultat. Öppen för några andra idéer.

Med våran nuvarande elpanna, drog jag upp ”finjustering” till max och temperaturen av rören som kommer ut på baksidan är 42oc dvs samma temp som det hetaste elementet i huset. Trycket är upp till 1,0 bar nu, det ok? (Bilden var gammal från sommaren).

Ny bild bifogas som det är nu. Inte säker på vad jag kan göra. Vissa delar är bara 36oc vissa är 41.

Återigen tack för alla råd!
Nat

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Trycket ser bra ut :) nu har du tryck... Du behöver inte mer.
Glöm inte att lufta elementen också.

//H

Edit: tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 24 januari 2016, 23:29:44 av Lmf »
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Frågan är vad du menar med innedel. Nästan alla kompletta system har ju en tankdel inomhus, som ser ut ungefär som din nuvarande panna, och en fristående värmepump utomhus där fläkt och kompressor sitter. Vad är det du har tänkt dig att ha i garderoben i sovrummet? Och varför inte ställa alltihop där nuvarande elpanna står?

Släng ut elpannan, ställ in en modern innedel (alla stora fabrikat funkar, och alla här inne är nöjda med det dom valt och förespråkar det), borra hål i väggen och ställ värmepumpen på utsidan av väggen. Krångligare är det inte. Om du kan ställa värmepumpen nära innedelen så slipper du långa rördragningar som hörs inne i huset. Alla cirkulationspumpar sitter då i anslutning till innedelen och där stör dom ingen.

Och fläktarna på moderna värmepumpar av kända fabrikat är genomgående tysta, om man inte väljer en skitstor variant. On/off-pumparna går med konstant fart och stänger av när dom värmt lagom mycket. Inverter-pumparna går konstant men med variabel fart beroende på hur mycket värme som behövs.

Om du vill kunna bada badkar utan problem så skulle jag nog installera en hyfsat stor, extra varmvattenberedare i serie efter innedelen, så att värmepumpen förvärmer vattnet och VVBn bara behöver toppa upp till 55 grader.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Förslag på en tyst LLVP för ett kallt enplans hus Stockholm. Jag är vilse!
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2016, 18:43:36 »
CTC:s luftvatten(400) har väldigt tysta utedelar; man får gå fram och känna så att det blåser om dom för på ljudet kan man inte avgöra om dom går.

Utloggad woodbear

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hæh, står jeg brevid min 408 durer som en mellomting mellomliten spiker pistol kompressor..og et kylskap.. Drrrrrr . Men flakten er lydløs, og duringen hørs ikke på 7-8 m unna
men for alt man vet, kan det jo være noe fel med min..

Utloggad woodbear

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?


Fant en video på youtube.. Ca så der, drrrr fra kompressor hørs best fra siden .  Syns min drrrr er tydeligere enn den der..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Min 107 hörs nästan inte alls, om man inte står rakt framför fläkten. När jag passerar förbi husknuten, ca 3 m från VPn, kan jag höra om fläkten alls går om det är helt tyst ute. Kompressorn hör jag aldrig.
Enda gången den hörs är vid avisning, för då pyser det om den plus att det låter när isen smälter och skvalar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min kompressor låter likt når den går og aviser .. Kanskje en ide å sjekke med ctc om det skal være så..

Utloggad woodbear

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tok en db måling med iphone 63-65db 1-2m unna hmm

Utloggad woodbear

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den skal max låte 50,3 db 1 m unna.. 64-65 er ekstremt mye mere.. Om man kan stole på iphone..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!