Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbrukning Nibe fighter 360p  (läst 7822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micael P.

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Förbrukning Nibe fighter 360p
« skrivet: 26 december 2010, 18:55:56 »
Hej.
Till att börja med så är vi nybörjare på det här med vp "nibe 360 fighter P" och hus, (vårat första)..
Men jag fick tipset om denna sidan av grannen.
Men min undran är om det kan vara normalt att förbrukningen pendlar mellan 70-125 Kwh/dygn,
om inomhustempen aldrig går över 20 ºC och är ca 16-18 ºC på morgonen.
Till saken hör att huset är helt nytt, har bott i huset 6v och det ligger mellan Varberg och Kungsbacka och är på
140 kvm en-plan med v-buren golvvärme. Vent.just.är gjord, skillnaden blev minimal.

Just nu kan man läsa följande på displayen:
-Kurvlutning 5
-Förskjutn. -1 ( har prövat med 0, men det blev BARA dyrare)
-Min temp framledning 15 ºC
-Max                        55 ºC
-Kompensering             0
-Framled temp            33 ºC (35 ºC)
-Retur                       30 ºC           
-Ute temp                 -12 ºC  (medeltemp-8,5 ºC) 
-Kompressorstarter      348st, tid 734 tim
-Avluft temp               5,2  ºC
-FrÃ¥nluft temp            21,0  ºC
-FörÃ¥ngnings temp      2,5 ºC
-Temp VV-givare         53 ºC
-Kompressor giv.         34,7 ºC
-El-patron    giv.         35 ºC

Jag vet att det drar mer i början, men enl. huslev. ska huset dra ca:7500-8000Kwh FÖRSTA året
och sedan sjunka. Enl. nya energiregler ska förbrukningen inte överskrida 55Kwh/kvm per år.

Så min fråga är:
Kan detta vara rimligt med en förbrukningen på 70-125Kwh per dygn?
NÃ¥gon kanske vet?

Mvh.
Micael P

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 13:07:08 »
30-40 kWh/dygn borde vara mer normalt. Avluften synes väl hög. Kan du minska fläkthastigheten? Skillnaden mellan framledning och retur för liten endast 3 grader. Fungerar alla slingor? Kan du minska cirkulationspumpens hastighet. Maxtemp framledning synes hög - klarar ditt golv denna temp? Du har ett kompressorstopp per timme. Synes ganska normalt. Är det automatiskt eller avfrostning?

Du har en kompressorgivar temp på 34,7 grader. Låter lite lågt men kanske någon annan med 360 kan kommentera! Men som sagt hög förbrukning. Badar och duschar ni mycket?
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 14:57:46 »
Har själv 360 och 135m2 med gv i betong och kan nog ligga på runt 70kW per dygn med denna kyla, kör själv med helt öppna termostater och rumsgivare istället, kurva 5-1, har 21-22gr inne, kompressorn går ca 23-24h dygnet. Min retur ligger på ca 5gr lägre än framledn när det är riktigt kallt ute, har även lägre frånluft än du. Snurra runt på forumet så får du mängder med bra tips på hur du skall optimera din 360, du kan spara många kW på att förbättra inställningen på 360n. Övriga värden ser hyggligt normala ut tycker jag, dock tycker jag att du skall sätta ner max framledning till den temp som golvtillverkaren rekommenderar.
THJH

Utloggad Micael P.

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 21:03:53 »

Hej, och tack för informationen.
Jag glömde att skriva att vi är 2 pers. som bor i huset, och vi bor inte i duschen kan man säga.
Slingorna ligger i betongplattan som är gjuten i april -10, och värmen slogs på okt/nov.
Ang. fläkthastigheten så sänkte vent-killen den ifrån 7 till 4 (normalläge).
I övrigt så är pump & shuntar fabriksinställt, eller av montören. Hoppas han vet vad han gjorde!!

Som sagt, tack för info. det var ngt. att bita i.

Hälsn.
Micael P.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #4 skrivet: 28 december 2010, 00:15:03 »
30-40 kWh/dygn borde vara mer normalt. Avluften synes väl hög. Kan du minska fläkthastigheten? Skillnaden mellan framledning och retur för liten endast 3 grader. Fungerar alla slingor? Kan du minska cirkulationspumpens hastighet. Maxtemp framledning synes hög - klarar ditt golv denna temp? Du har ett kompressorstopp per timme. Synes ganska normalt. Är det automatiskt eller avfrostning?

Du har en kompressorgivar temp på 34,7 grader. Låter lite lågt men kanske någon annan med 360 kan kommentera! Men som sagt hög förbrukning. Badar och duschar ni mycket?


jag har nu läst att det ska vara bra med hög deltaT på fram kontra returtempen, kan du utveckla hur detta påverkar verkningsgraden positivt?

Själv har jag 2st circpumpar, dels i pannan och dels till slingorna för golvvärmen, vilken av dessa borde vara smartast att reducera farten på? Båda är på läge 2 idag, har radiatorer på övervåningen. Har ställt ner elpatronen till 3kW och det klarar sig systemet med i princip oavsett tempen ute. Kör på kurva 4 +-0.

Magnus





1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 00:23:35 »
Ett lågt dT innebär att uppvärmningssystemet är underdimensionerat. Man får då oftast en högre framledningstemperatur än vad som är nödvändigt. Har man som jag en 310P kanske det inte spelar så stor roll men 360P har ju en del finesser med en processor som kan tänka. I ett golvvärmesystem vill man inte ha för hög temperatur då ett ev trägolv inte mår så bra av det.

Har man en värmpepump typ luft-vatten för uppvärmning så är det väsentligt med låg temperatur då dessa system har högre verkningsgrad med låg framledningstemperatur.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Jonas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 09:14:08 »
Är det inte tvärtom? Att ett lågt dT innebär att uppvärmningssystemet är överdimensionerat? Eller åtminstone att cirkulationspumpen går på för hög hastighet?

Att höja dT borde väl innebära att framledningstemperaturen behöver höjas i och med att man inte både kan sänka flödet och temperaturen i golvslingorna om man vill bibehålla värmeeffekten? Men jag vet inte om detta säger något om verkningsgraden, så om det är någon som vet hur dT påverkar verkningsgraden så är även jag intresserad av det.
Tvåplanshus 173 m2 platta på mark golvvärme 2010 Nibe 360P Stockholm

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 10:17:05 »
70-125kwh/dygn, vid vilken utetemp? Är detta inkl HH-el eller endast för pumpen? Hur mycket ger pumpen i enbart kompressordrift?

Kan bara jämföra vårt hus under uppbyggnad, drar 3kw/h i -10, och 24gr inomhus med elpanna på golvvärmen och varm byggbarack, men utan HH-el samt VV.

Vårt nuvarande hus med 141kvm ligger på ca 1.5kwh/h med luftvärmepump..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #8 skrivet: 28 december 2010, 12:23:49 »
Är det inte tvärtom? Att ett lågt dT innebär att uppvärmningssystemet är överdimensionerat? Eller åtminstone att cirkulationspumpen går på för hög hastighet?

Att höja dT borde väl innebära att framledningstemperaturen behöver höjas i och med att man inte både kan sänka flödet och temperaturen i golvslingorna om man vill bibehålla värmeeffekten? Men jag vet inte om detta säger något om verkningsgraden, så om det är någon som vet hur dT påverkar verkningsgraden så är även jag intresserad av det.

Det var lite så jag tänkte också, om jag sänker flödet utan att höja framledningstempen så kommer det bli för kallt,enda sättet runt det är att öka flödet i slingorna då alla mina slingor är strypa till en nivå som fungerar med dagens framledningstemp...

//magnus
1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad Micael P.

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning Nibe fighter 360p
« Svar #9 skrivet: 29 december 2010, 20:05:46 »
70-125kwh/dygn, vid vilken utetemp? Är detta inkl HH-el eller endast för pumpen? Hur mycket ger pumpen i enbart kompressordrift?

Kan bara jämföra vårt hus under uppbyggnad, drar 3kw/h i -10, och 24gr inomhus med elpanna på golvvärmen och varm byggbarack, men utan HH-el samt VV.

Vårt nuvarande hus med 141kvm ligger på ca 1.5kwh/h med luftvärmepump..

Utetempen har pendlat mellan -5 till -15 ºC. 70-125 kwh är enbart Gv+Vv. Om det är kwh du menar så är det ~0,75kw inkl. cirkpump på ~0,2kw, då har vi ca 18-19 gr på dagarna.. med öppna Fresh 90 ventiler, det kanske är läge att minska dom-men vad händer med vp då?
Tänker på undertrycket i huset,eller är det bara komforten som ändras?

/ Micael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!