Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #105 skrivet: 14 januari 2013, 18:30:06 »
Jag tror tvärtom att det är givarfel om inte givarna är växlade. Då i såfall värmer du köldbäraren med VP:n.
Men ååh! :::_) För andra gången i den här tråden kastar jag om brine in/ut, det ska förstås vara -1 in och -6 ut. Sorry! Skämspådig

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #106 skrivet: 14 januari 2013, 18:35:55 »
Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.
PS:Vilken hastighet kör du pÃ¥ vb-pumpen?Har du bara 4  delta och kör du pÃ¥ 3-hastigthet sÃ¥ ställ ner till läge 2 sÃ¥ du hamnar pÃ¥ runt 8.
Stora elräkningar lär det bli, ja...  :'(  Vi har ju inte hunnit bo sÃ¥ länge i huset, sÃ¥ hur mycket som är hushÃ¥llsel vet jag inte. Idag värmer vi bostadsdelen pÃ¥ 110kvm för fullt, och skoldelen med ca 80-100kvm ligger pÃ¥ 14-15 °C. Sen har vi en radiator som sitter i källaren pÃ¥ 40kvm.

Kan jag ställa ner hastigheten på cp under drift?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #107 skrivet: 14 januari 2013, 19:30:15 »
japp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #109 skrivet: 15 januari 2013, 11:19:23 »
Stora elräkningar lär det bli, ja...  :'(  Vi har ju inte hunnit bo sÃ¥ länge i huset, sÃ¥ hur mycket som är hushÃ¥llsel vet jag inte. Idag värmer vi bostadsdelen pÃ¥ 110kvm för fullt, och skoldelen med ca 80-100kvm ligger pÃ¥ 14-15 °C. Sen har vi en radiator som sitter i källaren pÃ¥ 40kvm.

Kan jag ställa ner hastigheten på cp under drift?
Hej! Satt och titta på din logg lite och något behöver du göra med tanke på att ni ska bo kvar och lite otur med beräkningen dom gjorde på ditt hus för som läget är nu så kommer din värmekostnad bli hög för din pump verkar få det jobbigt redan runt nollan.Kan det vara så att dom där 200kvm ligger i underkant med tanke på att din värmepump inte är i närheten av ert värmebehov.Bra att du loggar tummenupp och skulle vara intressant hur snacket gick när dom satte in villan 7,5.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #110 skrivet: 15 januari 2013, 19:17:50 »
Hej! Satt och titta på din logg lite och något behöver du göra med tanke på att ni ska bo kvar och lite otur med beräkningen dom gjorde på ditt hus för som läget är nu så kommer din värmekostnad bli hög för din pump verkar få det jobbigt redan runt nollan.Kan det vara så att dom där 200kvm ligger i underkant med tanke på att din värmepump inte är i närheten av ert värmebehov.Bra att du loggar tummenupp och skulle vara intressant hur snacket gick när dom satte in villan 7,5.
Ja, vi har redan förstått att detta blir en förlorad vinter. Det känns som att vi gick på en nit som inte kollade upp pumpen innan vi köpte huset, men vi tog för givet att den skulle vara ok för huset. Fel av oss förstås, och det är bara att bryta ihop och komma igen! ;)

Hur resonemanget gick med värmepumpsfirman när den skulle köpas kan man förstås bara gissa sig till... dontknow Såvitt vi vet satt här en relativt ny oljepanna innan de bytte den. Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.

Efter att jag ställde om cp till läge två är diffen på vb nu 7 °C, tack för tipset! tummenupp
Vad tror du om brine-diffen? Är det nåt att haka upp sig på i det här fallet?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #111 skrivet: 15 januari 2013, 20:34:22 »
Ja, vi har redan förstått att detta blir en förlorad vinter. Det känns som att vi gick på en nit som inte kollade upp pumpen innan vi köpte huset, men vi tog för givet att den skulle vara ok för huset. Fel av oss förstås, och det är bara att bryta ihop och komma igen! ;)

Hur resonemanget gick med värmepumpsfirman när den skulle köpas kan man förstås bara gissa sig till... dontknow Såvitt vi vet satt här en relativt ny oljepanna innan de bytte den. Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.

Efter att jag ställde om cp till läge två är diffen på vb nu 7 °C, tack för tipset! tummenupp
Vad tror du om brine-diffen? Är det nåt att haka upp sig på i det här fallet?
Hej Japp inte så mycket att göra åt saken utan bara fundera på vilken typ av lösning som passar er bäst men tycker det är lite synd på vpn eftersom den inte är så gammal :'(.Ang din brine-diff får vi hoppas på att din servicekille vet att dom visar fel och då spelar det ingen roll men han sa inget om att byta ut dom?.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #112 skrivet: 15 januari 2013, 22:38:28 »
du kan komplettera med en kraftig luft/luftvärmepump i lämplig del av bostaden.

HAr du fått ordning på ditt FTX? Inte bra för ekonomin att dra in en massa kalluft.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kylteknikern123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #113 skrivet: 16 januari 2013, 01:29:24 »
Har inte läst så mycket i tråden men fick syn på här den senaste sidan angående köldbärardiffen, Det verkar helt klart som att det är för lågt flöde på köldbäraren, vilken hastighet står brinepumpen på? och framför allt, är filtret rensat på returen?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #114 skrivet: 16 januari 2013, 09:47:34 »
har du testat att sätta värmepumpen i installationsläge och köra brinepumpen utan kompressor för att se om båda givarna visar samma sak.

Såg att du skrev "ställa ner" hastigheten på CP. Om du vill minska deltat på kalla sidan (som just nu indikerar 5K, så ska du öka hastigheten.

Hur djup är kollektorn?

Tänk om alla hade en "footer" så man ser vad folk har för hus/värmepump utan att söka runt i tråden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #115 skrivet: 16 januari 2013, 11:00:50 »
Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.

Jag tror du har Sveriges lönsammaste Thermia villa 75. UtifrÃ¥n beskrivningen verkar den klara en utetemperatur pÃ¥ nÃ¥gon plusgrad innan tillsats behövs. Den gÃ¥r säkert mer än 4500 timmar per Ã¥r. En kWh frÃ¥n olja kostar med 85 % verkningsgrad ungefär 1,50 kr. En kWh värme frÃ¥n pumpen bör kosta ca 0,30 kr i rörlig kostnad, de fasta elavgifterna finns i vilket fall som helst. Ger den 7 kW är driftkostnaden 35-40 tusen kr/Ã¥r lägre med värmepumpen jämfört med olja.   

Vad är det för antal drifttimmar på tillsats och kompressor? Jag tvivlar på att pellets skulle vara ett alternativ med tanke på att pumpen finns och troligen kommmer att fungera i 10 år till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #116 skrivet: 16 januari 2013, 21:19:29 »
lägga 20k på en vettig luft-luft i skoldelen. Låta befintlig VP få jobba mer ostört mot bodelen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #117 skrivet: 17 januari 2013, 15:41:13 »
lägga 20k på en vettig luft-luft i skoldelen. Låta befintlig VP få jobba mer ostört mot bodelen.

Tänkte också föreslå det men då var det redan gjort.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!