Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget larm, VV varmt men klimat 1&2 framledning ej mer än 25 grader  (läst 2385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Hej,

Jag fÃ¥r ingen värme till varken klimat  1 (radiatorer) eller 2 (golvvärme). Framledningstemperaturen blir aldrig mer än ca.25 grader. Jag har letat i forumet och följt anvisningarna men kommer inte vidare. När VP jobbar med VV fÃ¥r jag tillräckligt med värme (kondenser fram mer än 50 grader) men sÃ¥ fort VP jobbar med värme sÃ¥ sjunker konderser till runt 25 grader trots att den beräknade framlednings tempen ligger ca. 10 grader över vad framledningstempen faktiskt är (detta gäller bÃ¥de klimat 1 & 2. GM behovet ligger (idag) pÃ¥ ca. -1100. Misstänker att jag har fÃ¥tt ett riktigt fel men kan inte avgöra det med nÃ¥gon säkerhet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

-Nibe F750
-nyuppdaterad mjukvara (gjorde ingen skillnad)
-Återställt allt och sen följt den eminenta optimeringsguiden. Kurvorna ligger på 11 och 5.
-Inga larm överhuvudtaget
-Systemet har varit fullt fungerande sen installation 2011.

Mvh
Jan

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kanske det är den andra cirkulationspumpen GP6 för värmen som strejkar? Kollat den?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Tack,
Jo jag har kollat. GP 6 snurrar på. Har "lyssnat" med mejsel och det låter ok.
Men skulle verkligen "kondenser fram" vara så låg om GP 6 inte snurrade? Undrar jag.
//jan

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ville utesluta GP6 i alla fall och tänkte att om det t.ex. var fel på en backventil så skulle flödet från GP1 kunna ta fel väg (genväg).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Kan växelventilen som växlar mellan varmvatten och värme ha hängt sig? Åt vilket håll rör sig gradminuterna? Tappar du GM eller jobbar den ikapp vid värmeprod.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Tack Josht och d98josu,

Jag vet inte om jag helt kan utesluta GP 6 men eftersom den snurrar och jag kan ändra hastighet på den så tror jag inte det är denna det är fel på.

Växelventilens manöverenhet (vad det nu heter) byter definitivt läge mellan VV och värme men jag vet ju inte med säkerhet att själva ventilen ändras om ni förstår vad jag menar. Men den är nog helt ok, det är i alla fall min bedömning. När VV produceras går det hett vatten genom ventilen men så fort den går över till värmeproduction så blir alla "portar" på ventilen kalla (drygt 20 grader).

Jag tappar GM (behovet ökar) och den jobbar inte ikapp, snarare tvärtom. Det blir bara kallare och kallare i huset. Status nu är (värme produceras)
Framledningstemp (BT61) 23.3
returledningstep (BT62) 22.2
beräknad framledning 41.9
kondensor fram (BT12) 23.4
gradminuter -1199

kompressorfrekvens 33
värme dT bör 4.8
värme dT är 1.1
hastighet värmebärarpump 1%

Jag föreställer mig att kondensor fram borde vara mycket högre även om GP 1, GP 6 eller växelventilen var felaktiga. Som sagt tidigare tror jag inte dessa är felaktiga. Men, tror ni, mitt antagande stämmer?

Mvh
Jan

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Konstigt att GP1 bara går på 1% när den ska skicka ut värme och ligger mycket efter i gradminuter Sc:,h Har du kollat att båda växelventilerna står rätt vid uppvärmning?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Den försöker fÃ¥ upp  :dt: som bara ligger pÃ¥ drygt 1°, därav CP drar ner hastigheten.
Det som är konstigt är ju kondensor ut under värmeproduktion.

Har du luftat av övre luftning upptill på ovansidan som går till värmeväxlaren?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När började det här som doktorn brukar säga, nu vid värmesäsongens början, har du kollat shunten för värmen, har för mig att det är med pigg i, lossa motorn och kolla så den inte har fastnat i stängt läge. Är ganska normalt efter sommarens ickevärmningstid

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
hej och tack.....

Jag har ändrat inställning när tillsats (elpatron) kopplas pÃ¥. Med tillsats pÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r jag drag i systemet och jag fÃ¥r ut värme i bÃ¥de klimat 1 och klimat 2. Men den har matat pÃ¥ med hela 6kW (el) trots att det är 5 plusgrader ute idag! 

Felet finns kvar m.a.o. men jag tolkar det som om VB och tuggar på och GP 1 och GP 6 fungerar bra. Växelventil, klimatsystem/varmvattenberedare fungerar också bra.

Allt är avluftat sen tidigare (men för säkerhetskull har jag gjort det igen). Ingen luft i systemet.

tc75 skriver "När började det här som doktorn brukar säga, nu vid värmesäsongens början, har du kollat shunten för värmen, har för mig att det är med pigg i, lossa motorn och kolla så den inte har fastnat i stängt läge. Är ganska normalt efter sommarens ickevärmningstid"

Inte helt säker på vad du menar. Är växelventilen som sitter på VB returen du menar? Jag har sett att dess "kontrolmotor" rör på sig mellan AB>A och AB>B men jag vet inte om den faktiskt vrider på själva ventilen. Den andra växelventilen (klimatsystem/varmvattenberedare) fungerar.

mvh, jan

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, fint att den fungerar nu! tummenupp Jag tolkar det också som att denna typ av modell behöver kunna komplettera med tillsats även när man kanske inte tror det ska behövas. Den optimerar energiförbrukningen så gott den kan men behöver tillsats ibland. Tänker också på att du har värmekurva 11 med förskjutning +5 och det är extremt högt. Då går det säkert åt el-tillsats. Funderar på vad för slags hus det är?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Hej,

Nej den är inte felfri.
Jag har kurva 11 på klimat 1 (radiatorer) och kurva 5 på klimat 2 (golvvärme). Kondensorn matar ingen vidare värme när VP jobbar med värme utan all värme kommer från tillsatsen - det är inte normalt.

jag är lite lur på vad tc75 sa om shunten, motorn och piggen. Att jag skulle lossa motorn och kolla att den inte fastnat i stängt läge. Men jag vet inte vad tc75 avser?

mvh, jan

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Läs av förångartemp & avluftstemp när kompressorn går.
Skall vara långt ner på minus och max 4° skillnad, typ.

Kolla även här
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70516.0
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, kurva 11 för radiatorerna och 5 för golvet. Jag missförstod och tänkte inte tillräckligt långt, trodde det var förskjutning +5 på kurvan! Kanske går det att följa förångningstemperaturen och avluftstemperaturen också för att se hur kompressorn arbetar. Ligger förångningstemperaturen väldigt lågt och avluftstemperaturen inte alls kommer ner dit den ska så kan det vara brist på köldmedia.

Jag tror tc75 tänker på Honeywell(?) växelventiler som kan fastna i ena läget efter ett antal år och om den t.ex. stått oanvänd över sommaren. Går att byta insatsen och vissa byter till LK vridande växelventil istället. Någon shunt finns ju inte på F750.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
AngÃ¥ende endast 1 grad  :dt:. Kolla att du inte har nÃ¥n bypass öppen (dÃ¥ kommer ju allt varmvatten omedelbart till pannan istället för att Ã¥ka i golv / radiatorer)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 413
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!