Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump CE50  (läst 3218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Cirkulationspump CE50
« skrivet: 18 december 2014, 13:03:42 »
Hej,
efter snart 10 år med våran CE 50, så börjar cirkulationspumpen låta och vibrera lite och tänkte kanske mig för att byta den innan den rasar.
Det är en Wilo RS 25/6-3 i den nu, vilken annan pump kan man sätta i istället för den gamla och vad sitter det för pump i de nyare maskinerna.
Det verkar vara svårt att hitta den gamla pumpen på nätet märkte jag.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump CE50
« Svar #1 skrivet: 19 december 2014, 09:17:30 »
Kontrollera hur mycket plats det finns runt cirkulationspumpen. Jag bytte samma modell av Wilo på en Nibe och där var det riktigt trång. Kontaktade Wilo servicepartner och fick en utbytesmotor med impeller som passade i samma pumphus, dvs klart enklare att bara byta denna del (men fick ändå vända elanslutningen åt andra hållet). Skruva inte åt motorn stenhårt mot pumphuset för då kan impellern gå emot godset i pumphuset och det blir oljud. Visst nya modeller är mer energisnåla men det är ingen jätteskillnad och effekten blir också till värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Cirkulationspump CE50
« Svar #2 skrivet: 19 december 2014, 10:41:19 »
Tror faktiskt att jag såg något sådant med nytt pumphus någonstans på nätet. Ja det är trångt där under eftersom jag gjort en del inkopplingar själv.
Har en vattenmantlad kamin som går in i serie med golvvärmen.
skall se om jag hittar det pumphuset... och sedan ta mig en funderare. Har även kontaktat Comfortzone direkt också, men inte fått något svar ännu.
Hur som helst tack för informationen. :)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

N81

  • Gäst
N81
SV: Cirkulationspump CE50
« Svar #3 skrivet: 27 december 2014, 18:04:40 »
Hej jag har en ca3-4mån pump ligger om du är intresserad.

Med vänlig hälsning Niklas

0767656500

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Cirkulationspump CE50
« Svar #4 skrivet: 27 december 2014, 20:53:08 »
skickade ett sms, hoppas du fick det, visst jag är intresserad. :)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Cirkulationspump CE50
« Svar #5 skrivet: 31 december 2014, 08:42:15 »
Har även fått information om vilka pumpar som också skall fungera som ersättningspumpar den dagen någon annan behöver byta. (information ifrån Comfortzone)
Wilo RS25/3-3p.
Wilo Yonos PARA (RS25/7,5 PWM1 M
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump CE50
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2015, 10:22:32 »
Det finns också permanentmagnetiserade pumpar som knappt drar någon ström alls. Pumpen på Comfortzone går ju konstant och den drar faktiskt en del el på ett år.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!