Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Sjudande" ljud frÃ¥n Greenline HT plus C9  (läst 354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robnor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Sjudande" ljud från Greenline HT plus C9
« skrivet: 03 september 2022, 10:07:28 »
Undrar om det är någon som eventuellt kan svara på och det är ett problem eller helt normalt att det kommer ett sjudande ljud från min IVT Greenline HT plus C9?
Ljudet uppstår när den producerar värme eller varmvatten och påminner om ljudet av vatten som sjuder i en kastrull.

Gissar på att det är något ljud som uppstår pga köldmedia som gör något spännande i och med att det sammanfaller med att kompressorn går och man ser att det händer nått i det lilla glaset på ledningen.
Men det är ju bara spekulationer från min sida...

Kör Easyserv och kan inte se några konstigheter där, typ "värmepumpen verkar fungera som den ska" och inga larm annat än strömbortfall i våras. Pumpen är från 2009 och jag vet inte hur den servats etc i och med att jag köpte huset med pumpen inkluderad för ett år sedan.
A just det, har gjort rent filterna jag kan hitta, vilket är 2 st.

Någon som har nån koll på vad det kan vara? Sjukt tacksam för alla tankar och idéer! :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "Sjudande" ljud från Greenline HT plus C9
« Svar #1 skrivet: 03 september 2022, 20:45:06 »
Luft?
Prova att lufta både VVB och radiatorsystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Robnor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Sjudande" ljud från Greenline HT plus C9
« Svar #2 skrivet: 04 september 2022, 09:05:49 »
Jo jag har provat att lufta, men det verkar inte göra nån skillnad tyvärr..
Skulle vara intressant att få veta om andras låter lika eller om jag har något unikt och spännande ljud! Hahaha

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!