0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den interna värmebärarpumpen, den som på bilden är märkt "Pump för varmvatten?" måste gå för att det ska fungera. Den pumpen sköter också cirkulationen av värmebärarvatten till tanken till vänster om pumpen. Den är inte till enbart för varmvattenberedning. Läs av värdena på GT8 och GT9 när pumpen går. Temperaturskillnaden ska vara 5-10 grader när pumpen har gått några minuter.
Testa skruva lite på golvvärmeshunten. Jag gillar inte den typen av lösning. Jag hade en, och jag bytte ut det med separata shuntgrupper med parallella stigare. Men tror inte det är ekonomiskt försvarbart att bygga om till även om det ger diverse fördelar som man helst inte ska veta om. Jag gjorde det själv och slapp huvudvärken.Hur som, när jag flyttade in så upptäckte jag fenomenet att det går shunta av så mycket från elementstigaren att flödet till elementen upphör helt. Frågan är om du ska gräva lite i det området, se hur ditt system är konstruerat och se om det kan finnas något som ger oregelbundna driftstörningar.Kikade efter en manual, hittade denna:http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=InstallM_GL_HE_201710_6720822237_01.pdfAntar du har systemet på sida 15. I så fall känns det som om den pumpen nere till vänster, om den inte fungerar bra borde systemet krångla rejält med båda varmvatten och värme. Om jag förstår schemat rätt ska den vara ställd för rätt DeltaT över växlaren när kompressorn går. Om den nu inte är självjusterande i hastighet. Kanske finns mer info i manualen om hur igångkörning och efterjustering ska ske.Shunten bör du hitta mellan pumpens sugsida och arbetstanken. Eller så är det kopplat på annat vis och då sitter den nog mellan arbetstanken och växelventilen som sitter uppe i toppen på pannan. Eller så finns det ingen shunt alls och fler saker är varvtalsstyrda.Någon IVT-specialist lär ha koll på läget. Tyckte det fanns många installatörsval.Den stora pumpen sitter på andra sidan värmeväxlaren och är till brine, borrhålet. Det är separerat från allt annat.När du sätter dig i pannrummet nästa gång, vrid på den pumpen som står på noll innan du börjar överskåda och fundera på nytt, känn på röret som går ut från wilo-pumpen om värmen kommer.Jag tror att du kan få värmen fungera riktigt opålitligt med den avstängd nämligen.
Avseende den inre pumpen på varma sidan så förstår jag att om den hade varit trasig så hade jag inte haft något varmvatten överhuvudtaget.När jag läser runt i olika trådar så anges också flexslangarna på äldre IVT-pumpar som en felkälla då dessa tenderar att sätta igen. Men om detta hade varit fallet så antar jag att pumpen varnat och att T8 vs T9 skiljt sig mer?
Det stämmer, det hade inte blivit något varmvatten. Pumpen hade dessutom larmat för högt kondensortryck om den inre cirkulationspumpen inte hade fungerat. Det kan inte vara något problem med flexslangarna, i så fall hade differensen T8/T9 varit betydligt högre. Det är lite oklart hur systemet är uppbyggt. Tanken till vänster om pumpen är det en volymtank (kopplade i serie mellan pump och radiatorer) eller en arbetstank (kopplad mellan fram och retur så att det är två separata kretslopp)? Det vore bra med ett flödesschema, det är svårt att ge råd när man inte vet hur det ser ut. Det faktum att det går att få igång cirkulationen genom att tappa ur vatten tolkar jag som att då får man igång en självcirkulation i systemet som fungerar ett tag.
Den cirkulationspump som sitter placerad utanför bergvärmeskåpet, (Wilo), på radiatorslingan verkar fungera (enl test med magnet och skruvmejsel). Jag har även testat enl youtubeklipp att öppnaventilen för att se att pumpen roterar som den ska med skruvmejsel. Kan denna vara trasig ändå trots dessa tester?