Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Till alla missnöjda solfÃ¥ngar-ägare.  (läst 3338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« skrivet: 22 maj 2007, 12:25:29 »
Jag skapar den här trÃ¥den, i förhoppning att jag Ã¥ alla andra nöjda solfÃ¥ngar-ägare, ska kunna hjälpa er som är missnöjda med era anläggningar. Beskriv era problem, vilken utrustning Ni använder, typ Ã¥ storlek av solfÃ¥ngare, m.m. Ja allt som Ni tror skulle kunna vara till nytta, för att fÃ¥ problemen lösta av oss. Men för att undvika onödigt skrivande, sÃ¥ mÃ¥ste Vi vara överens om en sak. Nämligen det, att det är aldrig solfÃ¥ngarnas fel att anläggningen inte fungerar som tänkt. Därför att solfÃ¥ngare följer bara de lagar som finns, Ã¥ levererar därför alltid den effekt som styrs av dom. Inte mer, inte mindre, utan exakt vad dessa lagar ger möjlighet till. Självklart dÃ¥ under förutsättning att inallationen är rätt utförd, Ã¥ att solfÃ¥ngarna är hela, men det hade jag förstÃ¥s inte behövt pÃ¥peka  :) Som utgÃ¥ngpunkt för effekten till resp solfÃ¥ngar-typ/märke, tycker jag Vi använder oss av det som "Statens Provningsanstalt" mätt upp. Annars är risken att det blir lite väl flummigt, eller i vart fall, svÃ¥r-begripligt..

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2007, 00:02:18 »
hej
nån ska väl va först ut =)

hoppas du vet vem jag är  >:D

Grejer
Sifix rör X 60st i 90 grader ... sol frÃ¥n 10.00 till 18.30  ca  bästa inladdnings tiden är nog runt 12.00 Ã¥ 15.00
borö tank 500 liter med inbyggd föråddsberedare 110 liter rostfri
alla rör e 15 mm

vattnet växlas med en plattis in i tanken,,,in laddningen är styrd av en MMA  3vägs ventil med termostat styrning  steglöst inställbar mellan 50-70 grader  termostaten heter T4

tanken toppladdas,kan välja att använda  hela tankvolymen eller ca 65-75 % av tanken...

jag för värmer allt vatten i acctanken som går till elberedaren,dvs jag tar energi även ur 30 gradigt vatten
för att maximera besparingen
Elberedaren står på 65 grader å e på 100 liter..
det sitter backvenitl på matar ledningen mellan tank å plattis för att förhindra att vattnet börjar cirkulera på egenhand ur tanken
flödet e på ca 6liter per min i solfångar kretsen som e fulld med 35%glykol ca


Förklaring till bild
No1 = Kallvatten in
No2 =Varmt vatten ut till bostaden
No3=Elberedare
No4=förådsberedare
No5 =acctank
No6=Solfångare
No7=Plattis
No8=MMA ventil + termostat
No9=Cirlpumpar

felet är att det knappt rääcker med varmvatten >:D ,i dag va det bra väder men lite molnigt
hadde ca 55 grader i hela tanken då det slutade ladda


ska bli skoj få höra ...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2007, 10:44:31 »
Så mycket som ditt system har behandlats här i forumet, så är jag helt säker vad ditt problem är, å säkert alla andra åxå. Du/Ni har för högt energi-uttag, i förhållande till vad ditt system kan prestera. Lösningen är bättre lagringsmöjligheter, å fler solfångare + att följa de regler som gäller för optimering av effekten från solfångare. Allt annat kommer inte att ge mer än högst marginella förbättringar... Mer behövs inte sägas om ditt problem här, resten finns ju att läsa om i 100-tals inlägg, bara att använda sökfunktionen. Har nån en avvikande åsikt än min går det skriva om det här, men undvik nåt annat än problem-lösning. Jag har inte tänkt det här topicet ska bli nåt annant än just det.

mvh humlan.

Utloggad Berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥lmedvetet springer vi hit och dit
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2007, 10:57:38 »
Hej!

Jag är långt ifrån en expert men om Dr Chun-Lan sätter en blandventil mellan det "förvärmda" vv och utgående vv från beredaren borde vv räcka längre(?) Någon effektvinst blir det nog inte men nu går ju allt förvärmt vatten genom beredaren och (e.v.) kyler allt vatten. Med en blandventil borde det ta längre tid för beredaren att bli kall. Dessutom kanske el-patronen hinner värma mer vatten och det varma vattnet borde räcka längre.


Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2007, 13:15:34 »
Det med blandventilen har väl också diskuterats,
och om man är skraj för legionella så ska man ej skicka ut fesjumet vatten från en förådsberedare ut i systemet.
Hade han däremot haft en tank med slingor så hade en sådan ventil varit
kalas Thumbsup.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2007, 17:23:30 »
hej
ska det in en blandnings ventil ska den sitta på ledningen ut till kåken där gör den bäst nytta
då sparar jag varmvatten ur elberedaren å samtidigt ut tanken

vitsen med att förvärma vattnet e ju att jag tar till vara på värmen som solfångaren producerar
det gör nytta om det är över +5 grader i tanken ....ofta så har jag 30-50 grader i tanken å behöver bara putta upp det 10-15 grader innan det når 65
min elberedare stÃ¥r pÃ¥ 65 grader Ã¥ det släpps inte ut nÃ¥tt fes ljummet vatten  till huset

har ställt in den sÃ¥ den gÃ¥r i 2 intervaller per dyngn a 3 timmar vardera  enligt raffens spar tipps ...det verkar funka super bra
man använder bra huvudet å tänker efter vid vilka tider vi duchar.....att jag sen legionella säkrar elberdaren 2x
per dyngn gör ju inte nÃ¥tt  a:gl


« Senast ändrad: 23 maj 2007, 17:28:15 av Dr Chun-Lan »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2007, 00:20:02 »
Starkt gjort Doktorn, hoppas du inte är arg på mig. Jag jämför ju andra med mina siffror, som t.ex. så är vårat inkommande vatten från Motala Ström, (ytvatten) och håller en temp på ca: 14-16 gr. nu. Har du egen borrad dricksvattenbrunn? Det kan ju förklara en del? Isåfall är inkommande kallvattentemp ca:10 gr.lägre än hos mig. På en 500l. beredare så skulle det väl göra nästan 6 kwh? 6 kwh gör väl en del i en 500l. tank?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2007, 05:36:54 »
hej
jag har komunalt vatten ...tycks minnas att jag hadde +5-6 grader sist jag mätte kallvattnet
hadde spolat i ca 3 min för att få ett rättvisande svar

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2007, 21:07:45 »
Det är ju en sak som gör att du "ligger lägre i temp" i tanken från start mot mig, sedan har du nog en mycket större vvförbrukning än jag. Du ser ju ut att ha kopplat som jag efter vvxlaren frånsett den mittre anslutningen, så jag ser inga fel på din inkoppling. Du hade väl inte så mycket rör heller att isoleringen skulle påverka så mycket. Det måste vara den lodräta monteringen av panelerna i kombination med mindre sol? Skuggade inte takfoten panelerna? Med mindre paneler, desto känsligare måste det ju vara med "procenten", med det menar jag att det måste vara känsligare med vinklarna på panelerna och ditt är ju optimerat mera för den kallare årstiden med 90gr. montering utav panelerna? Jag misstänker att du är bra less på mig vid det här laget.... men här nere hos mig funkar det förba__at bra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Till alla missnöjda solfångar-ägare.
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2007, 21:20:42 »
hej
jag misstänker mer å mer att det e skuggningen som e boven i dramat det e ca 25-30 cm som skuggas i topp på fångaren
funderar starkt pÃ¥ att hänga upp fÃ¥ngarna under takfoten i en ram...det underlättar senare om jag ska göra dom ställbara  eller sänka ner dom 30 cm lägre pÃ¥ väggen

det funkar faktiskt hyfsat här med har jag halvbra väder så laddar jag tanken till 50 grader det räcker
gott till varmvatten den kvällen Ã¥ pÃ¥ dagen med,,vad ni förmodligen glömmt e att jag har 100 liter i tanken som är solvärmt till ca 50 grader + 100liter till som till störstadelen ochsÃ¥ är solvärmt i min elberedare 
dvs jag har ca 200 liter vatten som står start klart å e 50-60 grader ,det bör ge ca 300-400 liter duchvatten
sen har jag ju energin ur tanken kvar dvs värme energin ur ca 400 liter 50 gradigt vatten

jag har än alldrig lyckats knäcka varmvattnet då tanken är laddad med 50 gradigt vatten
trots att frun lång duchat å jag badat i badkaret ..jag har otroligt mycke vatten tillgängligt

att det sen alltid funkar trots dåligt väder är häller inte dumt,vinsten e ju liten ....men den finns alltid där ändå
vattnet som är i tanken hÃ¥ller ju i princip alltid + 20 grader  Ã¥ laddar solfÃ¥ngaren ner en liten skvätt värme hjälper det alltid till...

har i dag kopplat bort min T4 termostat å kör raka rör från plattisen å in i tanken...det blir en väldigt trög upp värmning ..vattnet ökar bara nån grad genom plattisen men iomed givaren som styr tempdiffen på av å på slag
sitter i topp så kommer det alltid att bara laddas in vatten som e varmare än tankens topp temp
blir flödet för högt så har jag ju handratten som det går att styra flödet med

jag tror det är en "vettig" lösning har förr hafft lite problem med att anläggningen tom gått vid dåligt väder
dvs solfångaren startar upp iomed temp diffen stämmer ,,,men dom orkar knappt trycka upp vattnet till 50 grader så termostaten öppnar å släpper in det i tanken

följden blev att anläggningen kunde stå å pumpa vatten runt runt en hel dag utan att det landade just nått värmt vatten i tanken ..tror det problemet försvinner nu...

vid strÃ¥lande väder ligger tanken pÃ¥ 6-70 grader efter2 dagar med strÃ¥lande sol.det stannar/ökar  ca 5 grader per dyngn vid jätte bra väder  sÃ¥ dÃ¥ räcker effekten till

problemet e då det e kasst väder då laddar dom ..noll

å till sist näää är inte less på varken du eller humlan captiva mfl,visst kan man ha muttrat några välvalda ord vid datorn i bland men det får man nog leva med ...jag har ju jagat en topptemp som ni inte gillar eller tycker e speciellt vettig..
det skiljer ju rätt rejält på våra mål ...skillnaden på 45 eller 70 grader i tanken är ju ganska stor...

sÃ¥ jag fÃ¥r nog lära mig leva med det  >:D
« Senast ändrad: 26 maj 2007, 21:44:25 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!