Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410p kondens. Inställningar  (läst 2118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 410p kondens. Inställningar
« skrivet: 10 november 2019, 21:36:22 »
Får kondens på insidan av fönstren!
Har 3 glasfönster i hela huset med ganska öppen planlösning.
Har nyss bytt båda filtren. Blåst rent båda fläktarna. Kollat alla tilluft+frånluft. Luftat apparaten.
Problemet är att jag får inte till inställningarna på rackarn!
Har även en Rg10 installerad.
Har provat en hel drös med olika inställningar på både förskjutning och på rg10 men får inte till det!
Igår har jag ställt in den på värmekurva 10 och +3 förskjutning samt läge 8 på rg10. Radiatorenra blir rejält varma och bra fart på ventilationen i läge b. Kommer upp i 20.8grader vilket är behagligt för vår del men varför denna kondens på rutorna??? Ett problem till är att nåt vajsing med knapparna så jag kan inte gå in och bläddra i kanalerna för då startas den om! Ska jag sänka fläkthastigheten på ventilationen till läge A så den inte blåser på lite mycket eller är det dumt? Känner mig så vilsen. Har aldrig rört denna maskin de senaste 4åren. Den här stått på läge 10 och +2 samt rg10 på 5 och legat på ca 20.5 grader UTAN kondens

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #1 skrivet: 10 november 2019, 23:03:42 »
Fick nu ett jäkla oljud från frånluftfläkten! Tog loss den och kör med den i handen med låter jäkligt ansträngd och måste typ hjälpa den igång! Låter väldigt metalliskt när jag sätter tillbaka den och vill bara gå igång på högsta fläkthastighet. Kan det va den som är hela boven i dramat? Och går det kanske byta nåt i dom eller är det fläkt byte?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #2 skrivet: 11 november 2019, 06:00:11 »
Utslitna lager?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #3 skrivet: 11 november 2019, 06:05:45 »
byt lager, eller beställ en ny fläkt.

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #4 skrivet: 11 november 2019, 06:31:04 »
Utslitna lager?
Troligtvis.
Kan man byta själv och vart köper jag dom?

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #5 skrivet: 11 november 2019, 06:31:48 »
byt lager, eller beställ en ny fläkt.

Vart köper man lager? Svårt att byta själv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #6 skrivet: 11 november 2019, 08:05:26 »
Finns t.ex. hos Biltema. Lager nr 608. RS eller ZZ. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/sortimentsatser/kullager-2000019337  StÃ¥r i manualen hur man byter fläktlager, Ã¥tminstone för de tidiga Ã¥rsmodellerna. Du skrev aldrig vilken Ã¥rsmodell/tillverkningsdatum din har.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #7 skrivet: 11 november 2019, 13:36:52 »
Finns t.ex. hos Biltema. Lager nr 608. RS eller ZZ. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/sortimentsatser/kullager-2000019337  StÃ¥r i manualen hur man byter fläktlager, Ã¥tminstone för de tidiga Ã¥rsmodellerna. Du skrev aldrig vilken Ã¥rsmodell/tillverkningsdatum din har.
Den är från 2009 men hittade en gammal manual på nibes hemsida.
Lager är beställda. Plockade isär fläkten förut och ett av lagrena har alldeles jättedåligt. Går inte snurra lagret hur hårt jag än försöker hålla imot på den inre lagerbanan.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #8 skrivet: 11 november 2019, 13:52:52 »
Ja förstår att frånluftsventilationen inte fungerat så bra om ena lagret är helt slutkört. Jag brukar byta lager när jag tycker fläkten börjar låta mer. Senast fick jag ta isär en extra gång och vända ena lagret 180 grader då jag tyckte fläkten lät något konstigt men det löste sig då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #9 skrivet: 12 november 2019, 18:33:01 »
Ja förstår att frånluftsventilationen inte fungerat så bra om ena lagret är helt slutkört. Jag brukar byta lager när jag tycker fläkten börjar låta mer. Senast fick jag ta isär en extra gång och vända ena lagret 180 grader då jag tyckte fläkten lät något konstigt men det löste sig då.

Har bytt lager och den snurrar fint utan ljud men stannar efter nån minut efter att jag startat upp maskineriet igen. Hur ofta ska den gå? När den "stannar" brummar det i den! Ska det vara så?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #10 skrivet: 12 november 2019, 18:37:06 »
Rättning! Frånluftsfläkten och tilluftsfläkten ska gå hela tiden från det att man slår på strömmen till 410P. Finns ett termiskt motorskydd i fläktarna om de skulle köra fast i något eller lagren krascha. Fläktarna kan stängas av vid akut frostrisk i tilluftsbatteriet. Kan det vara frysrisk i tilluftsbatteriet nu? Är det kallt ute?
« Senast ändrad: 12 november 2019, 18:45:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #11 skrivet: 12 november 2019, 18:45:33 »
Frånluftsfläkten ska gå hela tiden från det att man slår på strömmen till 410P. Finns ett termiskt motorskydd i fläkten om den skulle köra fast i något eller lagren krascha. Tilluftsfläkten ska också gå hela tiden men kan stängas av vid akut frostrisk i tilluftsbatteriet. Mystiskt Sc:,h

Den stannar ganska omgående och blir varm och morrar! Läst nåt om startkondensator? Kan det vara en sån eller är det att fläkt rackarn är paj ändå?

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #12 skrivet: 12 november 2019, 18:46:28 »
Rättning! Frånluftsfläkten och tilluftsfläkten ska gå hela tiden från det att man slår på strömmen till 410P. Finns ett termiskt motorskydd i fläktarna om de skulle köra fast i något eller lagren krascha. Fläktarna kan stängas av vid akut frostrisk i tilluftsbatteriet. Kan det vara frysrisk i tilluftsbatteriet nu? Är det kallt ute?
Vi har 5 plus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #13 skrivet: 12 november 2019, 18:53:04 »
"Före tilluftssidans värmebatteri finns ett frostskyddsspjäll som stänger automatiskt om tilluftstemperaturen efter batteriet understiger +5 °C." Vad visar kanal 09 när fläktarna startar och stannar?

Om det berodde på driftkondensatorn till fläkten borde den ha svårt att starta överhuvudtaget, bara snurra sakta utan kraft.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p kondens. Inställningar
« Svar #14 skrivet: 12 november 2019, 19:04:47 »
"Före tilluftssidans värmebatteri finns ett frostskyddsspjäll som stänger automatiskt om tilluftstemperaturen efter batteriet understiger +5 °C." Vad visar kanal 09 när fläktarna startar och stannar?

Om det berodde på driftkondensatorn till fläkten borde den ha svårt att starta överhuvudtaget, bara snurra sakta utan kraft.

Hmm ok. Kan ju tyvärr inte avläsa kanaler för så fort jag försöker trycka på knappen startar skiten om sig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!