Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: El/larm strul  (läst 981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
El/larm strul
« skrivet: 08 maj 2019, 17:43:56 »
Känns taskigt o besudla detta forum med mina tillkortakommande vad det gäller problem! Men vad gör man inte den goda sakens skull tummenupp!

Min firmabil är en F150 Dvs Ford. Väldigt nöjd än så länge haft den sen 2010.
Bra dragbil osv....

Men tillslut sa batteriet upp sig. Inga problem tänkte jag o körde med batteriladdaren på startläge. O igång startade rovan. For iväg o gjorde något jobb.
Sedan efter startat bilen igen så stod klimatanläggningen plötsligt på 24 c.(fabriksläge ?) Tänkte inte mer på detta for för att titta på jobb. Larmade på bilen via centrallåset. När jag skulle in i bilen igen trots stängtav alarmet  med fjärrkontrollen så tjöt alarmet... Hade med mig brorsonen som tur var! Han slet bort kontakten till tutan. Så man slapp skämmas allt för mkt.... 8)

Detta problem finns ännu kvar! Kör utan tuta mindre problem i min värld. Men jobbigt o höra när det rasslar i reläer när man öppnar dörren till bilen. Enligt verkstaden som jag hade in bilen på så tror de att det har med larmet att göra?
Det värsta är att det suger ut det nya batteriets kraft. Fast jag laddar eller kör så landar batteriet på ca 11.84 för att därefter pendla upp p ned :-\

Hjälp tOOmten
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: El/larm strul
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2019, 19:16:42 »
Men tillslut sa batteriet upp sig. Inga problem tänkte jag o körde med batteriladdaren på startläge.

Vad innebär detta???
Menar du att du typ kopplade in batteriladdaren som om det vore ett extrabatteri och startade?
Gissar att vissa komponenter fick sig en kyss och gav upp?

Om du har tur kan det funka att göra bilen spänningslös några minuter och sen börja om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: El/larm strul
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2019, 19:27:57 »
Vad innebär detta???
Menar du att du typ kopplade in batteriladdaren som om det vore ett extrabatteri och startade?
Gissar att vissa komponenter fick sig en kyss och gav upp?

Om du har tur kan det funka att göra bilen spänningslös några minuter och sen börja om.

Lite så vart det  dontknow Usch vad jag hatar elektronik,,,,,,, "love"
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: El/larm strul
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2019, 17:39:26 »
Det har hänt ibland att bilelektronik blir konstig och inte kommer igång ordentligt om det har blivit kraftiga transienter när man lade på batterikabelskon efter att ha haft bilen strömlös (t ex om man fumlar med kabelskon så det blir omväxlande kontakt och avbrott flera gånger under en halv sekund).  Det brukar gå till sig om man lyfter av kabelskon igen, väntar några minuter och sedan lägger på den bestämt och distinkt utan onödigt gnistrande.

Vissa bilar kräver att man vidtar särskilda åtgärder innan man gör dem strömlösa, för att allt ska komma igång på rätt sätt när bilen blir spänningssatt igen.  Det brukar i så fall stå i bilens instruktionsbok eller verkstadshandbok.

Ett exempel som gäller många Citroën och Peugeot från 00-talet:
Öppna motorhuven, stäng av allt elektriskt, stäng alla dörrar, taklucka och elhissförsedda fönster, lås bilen. Vänta tre minuter (enligt instruktionsboken, i praktiken räcker det med 90 sekunder). Lyft sedan av batterikabelskon.
Se till att bilen står i samma läge (låst, stängda dörrar osv) då batterikabelskon sedan läggs på igen.

På min Ford Focus måste man nollställa klämskydden för elfönsterhissarna sedan bilen har varit strömlös, detta genom att köra ner varje elhiss till ändläge och hålla kvar knappen några sekunder till innan man kör upp rutan igen.

På trådstartarens Ford: Är larmet fabriksmonterat eller installerat i efterhand?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: El/larm strul
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2019, 20:19:27 »
Tack för svar!

Det är tydligen ett Ford larm o är fabriksmonterat.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!