Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! Fel efter kompressorbyte  (läst 4725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SWD

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« skrivet: 28 januari 2010, 11:01:52 »
Hej! Jag behöver verkligen er hjälp.

Har en Greenline C5 som fungerat bra sedan installationen 1999. 7 januari 2010 lyste ”Hetgas hög” och firman konstaterade att kompressorn var slut. 15/1 bytte de den till ”BR H79B24 3-380V” samt ”torkfilter 3/8 koppar” och ”Exp.ventil FLICA TLE 3,0”. Till ett fast pris på 16.000 inkl moms.  Efter denna dag fungerar inte värmepumpen tillfredsställande alls. Firman har varit ute och gjort mätningar, säger att allt är ok och återkommer inte. Tycker ni att följande värden kan accepteras?
Huset är 120 kvm med 3 glas, 2 personer med liten förbrukning av hushållsel och vi har max 19 grader. Jag har ej separat mätare för VP men huset gör efter bytet av med 100 – 125 kWh per dygn. Utetemperaturen har skiftat mellan 0 – minus 8 grader. Kompressorn går dygnet runt och tillskottsvärmen slår till 3-5 gånger per timma. Jag mätte ett 3 timmars pass för att få koll på hur mycket elpatronen gick in. Av dessa 180 minuter gick elpatronen igång 14 gånger under totalt 75 minuter. Det var ett par grader kallt ute och vindstilla.
Firman fick följande värden. VB ut 41, VB in 35, KB ut + 1,4, KB in 3,0, Hetgas 70, Förång.temp – 8, Kon. temp 62. Öh 8, 2,9 amp.   Det står också att justering gjordes till Hetgas 65, Kon. temp 53, Öh 5.
(Jag förstår inte siffrorna själv)
Visst är det fel? Hur gör jag för att få det att fungera bättre. (Är handikappad och kan själv inte göra jobbet)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2010, 11:50:44 »
Samma pump som jag har och lika stort hus. Är det enplans eller 1,5-plans? Ner till vilken utetemperatur klarade pumpen att värma huset innan haveriet?

Om vi säger att det går åt 110 kWh på ett dygn och att hushållselen är 15 kWh drar pumpen 95 kWh. Kompressor och cirkulationspumpar bör dra 1,6 kW om jag jämför med min pump. Det är nästan 40 kWh. Det skulle alltså bli 55 kWh över till tillsatselel vilket i snitt blir 2,3 kW. 

Det vore bra med lite färska värden på temperaturerna GT1 till GT11 vid radiatordrift. T.ex. de köldbärartemperaturer  firman mätte var säkert kort tid efter det att pumpen hade startat efter att ha stått still en längre tid. De är inte representativa, temperaturerna är lägre nu. 

Det vore intressant med värden på GT8 och GT9 när pumpen går med och utan tillsatsen inkopplad. Vänta åtminstone 5 minuter med att läsa av temperaturerna efter det att tillsatsen kopplats till eller från. Det går att grovt uppskatta pumpens effekt med hjälp av de siffrorna.

Jag överlåter till andra att kommentera siffrorna men jag håller med om att något verkar vara fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SWD

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 12:10:29 »
Den vecka kompressorn var trasig gav elpatronen värme till huset så allt utom kompressorn var väl igång? Mätningarna gjordes när den nya kompressorn varit i drift en vecka, så den hade gått kontinuerligt så pass lång tid. Tyvärr fattar jag inte vad som menas med GT1, GT11, GT8 och GT9.
Det jag främst behöver är ett stöd att det verkar vara något fel och hur jag går vidare för att få rätt mot installationsfirman och IVT. Jag har försökt att få kontakt via telefon med IVT, men det slår stopp hos kundsupporten som säger sig inte ha kunskap och ingen rättighet att koppla mig vidare till tekniker... Har även skrivit brev till dem, men inte fått någon kontakt ännu.
Tidigare gick tillskottselen igång ibland när det var lägre än minus 5, men inte till närmelsevis så ofta som nu.

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 12:46:28 »
GTx är temperaturgivare kopplade till värmepumpen. Jag vet inte exakt hur det ser ut på din pump men det bör finnas en meny på din pump där du kan se alla dessa temperaturer.

GT8 och GT9 brukar vara returledning resp framledning. GT10 och GT11 är köldbärare (från berget) till och retur, GT2 är utomhusgivaren och GT6 är varmvattnet. Jag kan ha blandat ihop GT8/9 t.ex. men tänk logiskt :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad SWD

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2010, 12:55:44 »
På IVT C5 av den årsmodellen finns ingen display som visar temperaturer någonstans. Jag har ingen möjlighet att på egen hand göra något arbetet (handikappad som sagt). Får väl försöka få tag på någon annan firma som kan göra om mätningarna (ännu mer kostnader). Men kan inte de siffror jag uppgett hjälpa till med en ungefärlig bedömning? Kompressorn hade ju gått oavbrutet en vecka så de uppgifterna borde väl stämma?
Tack för att ni försöker hjälpa en okunnig och oteknisk person.

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 13:55:10 »
Aha, utan display är det ju svårare..  slarvade när jag läste.. ursäkta.

Jag kan inte heller svara på om siffrorna är okej eller inte men om värmepumpen gick mycket bättre innan kompressorbytet måste ju något ha hänt.. Tråkigt är det! Ditt försäkringsbolag tar ingenting av kostnaden?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 13:56:47 »
Ingen display, jag trodde det var samma typ av pump som jag har men uppenbarligen var det en modelländring innan jag köpte min.

Vill man verkligen kunna fastslå att något är fel är det mätning av pumpens avgivna effekt som gäller. För det ändamålet behöver man mäta VBin och VBut, KBin och KBut när kompressorn går och VBin och VBut när elpatronen är inkopplad plus elpatronens effekt.

Det är möjligt att värdena på överhettning och förångningstemperatur säger proffsen något men mig säger de inget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SWD

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2010, 14:11:43 »
En kompressor som går sönder efter 11 år är inget som intresserar försäkringsbolaget. Jag ser inte själva kostnaden för bytet (16.000) som det största problemet utan framtida energiåtgång. (Även om det är ruskigt mycket pengar för en sjukpensionär). Det kommer att kosta mig ett antal tusenlappar mer per år än förut.
Jag vet att det fungerade oerhört mycket bättre före bytet, men jag kan inte få firman eller IVT att ta i det hela.
Titta på det så här: Du investerar 16.000 kronor i en ny kompressor i en värmepumpsanläggning som fungerat helt tillfredsställande tidigare. Skulle du acceptera att värmepumpen sedan går på tillskottsvärme mer än 40% av tiden när det är vindstilla och ungefär nollgradigt?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2010, 14:56:13 »
Hur längesedan är bytet? Måste finnas garanti på jobbet eller dylikt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad SWD

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2010, 15:23:02 »
Som jag skrev ovan: bytet gjordes 15 januari i år. Jag har bestridit fakturan och inte betalat. Men det viktiga är ju att få reda på om ni tycker att det är normalt att värmepumpen ska fungera så dåligt efter ett kompressorsbyte. Jag står här med en IVT som pumpar och går på tillskottsvärme minst 40% av tiden och ett företag som inte bryr sig! Det kvittar om de så efterskänker beloppet, problemet finns ju ändå kvar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2010, 15:38:06 »
Pumpen skall rimligtvis fungera lika bra eller bättre efter kompressorbytet. Om det är så att pumpen tidigare klarade några minusgrader utan att behöva tillsatsel verkar det som om det fattas någon kW pumpeffekt.

En möjlighet, vet inte om det är rätt sätt att angripa problemet, är att be firman mäta pumpens effekt. Vill de inte göra det bör någon annan kunna göra samma mätning.

En sak som jag har reagerat på är den låga köldbärardifferensen, 1,6 grader, men IVT:s givare är så otillförlitliga att det kan man inte dra för stora växlar på. Differensen bör vara uppemot 3 grader om givare och/eller pump fungerar som de ska.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2010, 16:45:23 »
Pumpen skall rimligtvis fungera lika bra eller bättre efter kompressorbytet. Om det är så att pumpen tidigare klarade några minusgrader utan att behöva tillsatsel verkar det som om det fattas någon kW pumpeffekt.

En möjlighet, vet inte om det är rätt sätt att angripa problemet, är att be firman mäta pumpens effekt. Vill de inte göra det bör någon annan kunna göra samma mätning.

En sak som jag har reagerat på är den låga köldbärardifferensen, 1,6 grader, men IVT:s givare är så otillförlitliga att det kan man inte dra för stora växlar på. Differensen bör vara uppemot 3 grader om givare och/eller pump fungerar som de ska.

Nu var ju pumpen så gammal att den inte har display, och då bör de ha mätt med extern, tillförlitligare utrustning.

I ett sådant här läge hade det varit guld värt att ha haft loggar från tiden innan haveri och kompressorbyte.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2010, 17:36:06 »
Hej,

Bara en tanke, har det luftats av ordentligt på radiatorsidan efter kylmodulsbytet? Eller är det endast kompressor som bytts?
Om det står luft i systemet minskar flödet & temperaturen på Vb måste höjas för att kompensera = tillsats.

Du kanske har någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig lufta av förr att prova?

Lycka till,

SP


Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad SWD

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2010, 17:52:49 »
Fiman har faktiskt skickat ut en ny kille nu som säger att något absolut är fel (men inte vad). Han ska återkomma i morgon, så jag ser lite positivare på livet just nu...
Tack för tipset med luftning, men det är redan gjort.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp! Fel efter kompressorbyte
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2010, 18:03:00 »
Skönt och höra! Hoppas han går till botten med problemet..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!