Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: löser i högtryckspressostat  (läst 1756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ulf danielsson

  • Gäst
ulf danielsson
löser i högtryckspressostat
« skrivet: 04 mars 2020, 07:08:36 »
hej alla på nätet.min ctc 107a som är 11 år gammal har börjat lösa i högtrycket ,rengjorde filtret på till ledningen och var ganska säker på att problemet låg där för filtret var igensatt ,men efter 2dagar hade det löst igen ,tog då bort filtret och där är jag nu ,men jag tänker att det måste va något annat för den har ju gått i 11år med .provade funktionerna laddpump o rad pump och chunt inga problem.vad kan mer vara fel????
mvh uffe d

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2020, 09:53:18 »
Sätt tillbaka smutsfilter, det är cirkulationen mellan panna och värmepump som kan vara problemet.
Om laddpumpen är OK så gissar jag på antingen luft i ledningen mellan värmepump och panna eller så är flexslangarna som sitter där igenkläggade.
Börja med att lufta grejerna?
Sen kan du prova att sätta laddpumpen på max flöde om den inte redan står på max?
Om det inte är luft så måste du kolla flexslangarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2020, 11:57:35 »
Det kan ocksÃ¥ vara frÃ¥gan om igengrodd värmeväxlare i värmepumpen. Kan rensas genom att man kopplar bort värmepumpen frÃ¥n husets värmesystem och ansluter den provisoriskt med en cirkulationspump och slangar sÃ¥ den fÃ¥r pumpa runt och värma vatten i en stor balja, i den baljan tillsätter man nÃ¥got lämpligt för att lösa den slags lort man antar har satt igen värmeväxlaren.  Om det är rost och pannsten man misstänker, sÃ¥ brukar nÃ¥gon sur blandning (gärna fosforsyrabaserad, t ex Hessa Kalkbort) vara bra. Verkar det vara organiskt material (saker som har lossnat ur gummislangar, oljig smuts mm) sÃ¥ kan man prova med nÃ¥got alkaliskt (grovrengöring, kallavfettning, maskindiskmedel etc).
Under "renkörningen" kan det vara bra att kasta om riktningen på vattencirkulationen då och då, så man både kör "rätt väg" och "bakvägen" genom värmeväxlaren.
Och så bör man såklart skölja ur den med rent vatten innan man kopplar in den till huset igen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

ulf danielsson

  • Gäst
ulf danielsson
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2020, 09:43:54 »
ja den är förmodligen igensatt i värmeväxlaren.hur lång tid kan man få med att rengöra den ,jag menar att det måste vara skit i hella systemet .när jag instalerade för 11 år sedan spolade jag rad kretsen men hur bra är det att göra flera gånger då för man ju in syresat vatten?

ulf danielsson

  • Gäst
ulf danielsson
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2020, 09:55:33 »
ber om ursäkt det är hetgas den löser på förlåt jag var lite ouppmärksam,har beställt en ny givare som förmodligen kommer idag .
när pumpen körde en 55graders körning stod jag och tittade på hetgasen nedre pannan hade nåt 53 gr och hetg 111gr då är det ju långt till den ska bryta ????

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2020, 11:14:25 »
Hetgastemperaturen bör inte vara mer än 85-90 grader under en varmvattenkörning. Det verkar inte ovanligt att hetgasgivarna visar rätt mycket fel . 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2020, 12:10:06 »
Enklaste sättet att kolla hetgasgivaren är att passa på en dag då det är plusgrader ute, stänga av värmepumpen, vänta några timmar och sedan kolla att hetgasvärdet i displayen inte avviker mer än ett par grader från utetemperaturen. Man kan också ta loss utegivaren, behålla den ansluten till styrkortet, och stoppa ner den i en termos med hetvatten tillsammans med en pålitlig termometer för att få ett ytterligare värde.

Men det är vanligt att just gamla EcoAir ligger över 100 celcius på hetgastempen. Jag tror att den löser ut vid 127 celcius.
För länge sedan (då de där värmepumparna fortfarande var relativt nya) var det någon här på forumet som menade att det ofta berodde på feljusterad expansionsventil.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Ulf Danielsson

  • Gäst
Ulf Danielsson
SV: löser i högtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2020, 05:56:16 »
Tack för all hjälp, det verkar funka med ni hetgasgivare, ska kolla expansionsventilen, har ingen koll på den
Mvh Uffe Danielsson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!