Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för byte av CTC EcoHeat 7  (läst 2388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NackaBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« skrivet: 28 oktober 2019, 16:20:22 »
Hej!
Förra vintern hade jag problem med larm för hög brinetemp in och säkringen på frontpanelen löste ut. Stängde då av elpatronen helt. Funkade då vintern inte var speciellt kall. Vid nuvarande höstens service av Säkvent, som jag anlitat alla år sa de att elpatronen går på sista versen. Pumpen är installerad i maj 2005, så den har ju några år på nacken. Han ställde in elpatronen på 3 KW men inatt när tempen kröp under nollan löste säkringen ut igen med larm på hög brinetemp in. Ställde ned den på 1,5KW med samma resultat, säkringen löste ut. Nu har jag helt stängt av elpatronen men kryper tempen ned mot 10-15 minus blir det inte kul. Att byta elpatron på en så gammal pump var inte försvarbart sa Säkvent, så de föreslog byte. Vad är då den bästa ersättningspumpen för min CTC EcoHeat 7? Har inte följt med i utvecklingen och antar att det hänt lite på 15 år. I övrigt är jag nöjd med CTC då vi bara är två i hushållet och inte behöver någon extra varmvattenbehållare. Tar även gärna emot på förslag på bra och prisvärdiga (och snabba, det börjar bli kallt nu) installatörer i Stockholmstrakten för utbyte av pumpen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2019, 16:51:04 »
Att byta elpatron själv är ingen rocket science.
https://jsenergi.com/elpatron-6-9-kw-2-0209-54006.html

Tänk på att bryta spänningen på arbetsbrytaren innan du pillrar med elen i din värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NackaBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #2 skrivet: 05 november 2019, 09:05:53 »
Pratade med min servicefirma om byte av bara elpatron, men de sade sig inte kunna garantera att det fungerar som det ska ändå. Det kan finnas följdfel. Är det bara säljsnack från deras sida för att lura på mig en helt ny pump? Om så skulle vara, vilken pump skall jag ha, som ersättning till den gamla? Antar att det är CTC GSi8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #3 skrivet: 05 november 2019, 13:06:11 »
Grejen är nog att de måste garantera funktionen om de reparerar grejerna, och går nått annat sönder under garantitiden så riskerar de att tvingas stå för detta.
De vill nog ha ryggen fria tror jag, köps det en ny värmepump så står tillverkaren för garantin.

Alla deras modeller är idag invertrar, GSi 8 ger 2,5-7,7 kW och maxeffekten motsvarar ungefär din nuvarande = elpsets kommer behövas.
GSi 12 ger 2,5-12 kW vilket jag tror mer på, då den inte kommer behöva elspets.
Men din kollektor är trolien inte dimensionerad efter en 12 kW värmepump, vet du hur mycket borra det är?
Hur kall blir köldbärare in när det är mitt i vintern?
« Senast ändrad: 05 november 2019, 13:09:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NackaBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #4 skrivet: 07 november 2019, 09:49:58 »
Borrhålet är 160 meter. Köldbäraren har jag tyvärr ingen koll på. Fick en offert idag, men då med CTC EcoHeat 400 på 6 kw. Vad skiljer den sig ifrån Gsi8?
« Senast ändrad: 07 november 2019, 09:56:41 av NackaBosse »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #5 skrivet: 07 november 2019, 10:33:49 »
Kompressormodulen är en dyra biten, att skrota hela pumpen för att en doppvärmare är trasig låter inte så smart.
Jag stängde av elpatronen för 12 år sen, efter att ha läst lite här.
Sen eldar vi i kamin om det går under minus 10. Eller när det ska vara mys.
Ett alternativ till elpatron är en enkel värmefläkt med termostat, när det behövs.
Vi har haft en i köket (husets norra hörn) när det gått under minus 20.
Vår Ecoheat är 17 år i år, och knallar på. Bytte kompressormodul på garanti en gång, annars har det inte varit några problem.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #6 skrivet: 07 november 2019, 23:20:56 »
Borrhålet är 160 meter. Köldbäraren har jag tyvärr ingen koll på. Fick en offert idag, men då med CTC EcoHeat 400 på 6 kw. Vad skiljer den sig ifrån Gsi8?

EcoHeat 406 (tror jag den heter) är nivån klenare än nuvarande.
Med en borra på 160 meter så borde det funka med en 408 (8 kW) modell om du inte bor längs uppe i norr?
400-modellerna är on/off, precis som den du har, lite billigare och funkar säkert bra.
Men ta inte en 406 om du inte bor längst uppe i norra Sverige?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NackaBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #7 skrivet: 10 november 2019, 09:17:58 »
Kanske skall börja med att bara byta elpatron först i alla fall. Men om det visar sig att det är byte av hela pumpen som gäller står alltså valet mellan EcoHeat 408 eller GSi8. Om jag fattat det rätt är väl 408:an en äldre modell och GSi:n den senaste i utvecklingen. Det skiljer sig ju en hel del i pris så GSi:n kanske är "overkill", eller? Jag bor i Nacka utanför Stockholm.

Utloggad NackaBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2020, 15:41:01 »
Anlitade Energivärme, som föreslog att först prova med att byta överhettningstermostaten. Detta gjordes i mitten på december till en kostnad av drygt 3.400 kr. Sen dess har pumpen funkat perfekt. Ett ytterligare glädjeämne var att Arctic (försäkringen) ersätter hela kostnaden. Slutet gott, allting gott.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2020, 02:37:33 »
Sedär. DÃ¥ gÃ¥r den femton Ã¥r till  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2020, 11:35:54 »
Anlitade Energivärme, som föreslog att först prova med att byta överhettningstermostaten. Detta gjordes i mitten på december till en kostnad av drygt 3.400 kr. Sen dess har pumpen funkat perfekt. Ett ytterligare glädjeämne var att Arctic (försäkringen) ersätter hela kostnaden. Slutet gott, allting gott.
Var det övh-termostaten för kompressorn eller El-patrons del, det första är väl OK med pris,men den andra lite för mycket i mitt tycke,väldigt enkelt för en amatör att göra , ingen mÃ¥nresa precis,  bara se hur det ser nu och göra lika

Utloggad NackaBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för byte av CTC EcoHeat 7
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2020, 14:14:06 »
Prylen i sig var ju inte dyr. Det som kostar är ju framkörning, och tiden det tar att byta. Eftersom Arctic tar hela kostnaden så gör det inget. Bifogar bild på det som byttes.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!