0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carl...hur stämmer din kalkyl för 12:an?Nibe presenterar COP vid 0/50 med 3,39 utan cirkpumpar. Du har angett 55° vid DUT, och årsmedel sätter programmet till 3,7.Om man ger cirkpumparna 250 Watt så blir COP 3,15 vid 0/50.Plockar man bort varmvattnets 570 Watt från det totala effektbehovet, så lämnar det kvar 18,73 kW.DeltaT vid DUT är 10° vilket betyder att varje grad ger 1,87 kW.Värmepumpens kondensor (10,7 kW) har då ett deltaT på 5,7°, vilket inte stämmer med Nibes egna rekommendationer på 7-8°.
Jag ändrar inte så mycket på default-inställningarna, men jag tror programmet beräknar COP utan cirkpumpar inblandade, troligen är orsaken att programmet anger besparing jämfört med en elpanna som också har cirkpumpar.
Med 55° angivet vid DUT har jag svårt att tro medel över året är lägre än 45°.
Jag har ett radiatorsystem som kräver ungefär 53 grader framledningstemperatur vid DUT för Stockholm (-18) och en pump som klarar att dra upp framledningstemperaturen till 42-43 grader utan tillsats. Ser jag på antalet tillsatstimmar i förhållande till antalet kompressortimmar för radiatordrift (<10% i snitt över åren) tycker jag det finns anledning att hävda att genomsnittlig framledningstemperatur för ett system som behöver 55 grader vid DUT är klart lägre än 45 grader.
Dags att tänka lite "out of the box" och stänga av beräkningsprogrammet en stund?http://sv.wikipedia.org/wiki/Thinking_outside_the_boxOm man oreflekterat matar in det stora husets värden kommer man till ett eller flera resultat som sedan leder till en stor investering men med kvarvarande dålig komfort för frågeställaren. Skall man verkligen behålla två-glasfönster med ett uvärde på ca 3 i en så stor kåk med tanke på kallras och energiåtgång?Med en mindre investeringssatsning på en montering av isolerglas blir u-värdet lite drygt 1 och energiåtgången för uppvärmningen minskar med 25-30%.Här ett exempel på ett företag som gör jobbet skräddarsytt och bra:http://www.boklimat.se/ Då räcker 11 kwh väl och hela "paketet" blir mycket billigare både på kort och lång sikt, ger bättre komfort och billigare energinotor samt är väsentligt mer miljövänligt!
I vilket skick är panna och brännare? Vad finns det för anledning att tro att 5 m3/år är för låg förbrukning (håller med om att det verkar lågt, men ändå..)?
Läste igenom alla inlagg. Stor tack till alla.Kommer nog att välja 16 kW eller uppåt.Idag fick jag en intressant förslag från Thermia killen. Han föreslår väldig finurlig lösning med 2 (!) parallelkopplade pumpar. Thermia Diplomat 16 Optimum G2 med inbyggd styr- och reglerdator, 180 liters hypersnabb varmvattenberedare, 65 °C framledning, scrollkompressor, 2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats. samt Bergvärmepump Thermia Duo 6 som installeras som tillsats. Har någon av er erfarenhet av 2 pumpar i samma hus? Snubben påstår att pumpar kan arbeta oberoende av varandra och på somrarna kan bara 6 kW kan vara i drift och båda samtidigt på vintrarna.Kommentarer?
Säkert en kanonlösning men dyrt, jag skulle satsa på en bergvärmeinverter som IVT X15 eller Nibe 1150 istället om man vill slösa lite pengar.
Eftersom värmepumpen har en effekt på 14 kW, så måste avgiven effekt fördelas på färre antal timmar, varför också framledningstempen blir högre.
Sen har jag en känsla som jag gissar kan överbevisas med allehanda formler och kunskap... så det får jag väl svälja.. men jag tycker att det känns som om hålet återhämtar sig på ett annat sätt när jag har långa pauser i mellan körningarna. Jag vet att jag har fel... och ändå säger jag det
Det är inte hysteres eller gradminuter som bestämmer det här. Det ska vara att det är en nackdel med gradminuter om man ska vara petig. Det blir ett val mellan pest och kolera d.v.s. hysterespumpen startar/stoppar, medan en pump med högt ställd gradminutunderskott till start ger dåligt COP.Det är kompressorns effekt som bestämmer om framledningstempen alltid ligger över börvärdet, eller jobbar även en del under börvärdet eller däromkring.En överstor kompressor tar ju sig lätt förbi börvärdet, och måste kompensera detta genom att stanna upp så att framledningen ligger under börvärdet samma tid och med samma temperaturer d.v.s. samma antal gradminuter över som under börvärdet. Det tråkiga med en överstor kompressor är att den är endast aktiv på temperaturer över börvärdet och högt över med en gradminutare på max underskott, samtidigt som en mindre värmepump jobbar närmare börvärdet.
Huset såldes som dödsbo och det var en gammal människa som bodde där ensam och sannolikt snålade med värme. Vi kommer ju bli 4 nu (2 vuxna+2 barn). Detta gör att jag vågar att lägga till 25%. Ren empiriskt alltså.