Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750. Strypa LK-systems slingor till garaget eller justera jämt värde.  (läst 554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en fundering! Vår Nibe värmer hus på 145kvm och garage på 52kvm.

Jag har justerat värmekurvan så att jag inte bränner onödigt krut på uppvärmning och har ställt inomhusgivarna(i respektive rum) på ett högre värde som pumpen aldrig uppnår så att alla slingor i golvvärmen är öppna.

Sen har jag strypt flödet för slingorna till garaget(2st) så att vattnet cirkulerar långsammare där. Det gör att jag får en lägre temperatur där, typ 16-19 grader och i resten av huset ligger jag på 22.

Garaget är välisolerat men tjänar jag på att strypa slingorna rent kostnadsmässigt eller skall man helst ha tempen på vattnet mer konstant i alla slingor.

Det blir ju så att den vattenmängd som kommer från garaget är lägre och blandas med det varmare vattnet från andra rum.. men är det en bättre lösning än att värma upp plattan i garaget också för att få en jämn vattentemp.

Någon som har bra koll på detta ?

/Daniel

 
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du har gjort helt rätt.
Det funkar alldeles utmärkt att ha lite lägre flöde till garaget.
Även om returen är lite svalare därifrån så är det byggnadernas totala värmeförluster som värmepumpen ska ersätta och den blir lägre totalt med en lägre temperatur i garaget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!