Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Märklig användning av tillsats i Auto läget  (läst 4756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Märklig användning av tillsats i Auto läget
« skrivet: 19 oktober 2018, 09:20:33 »
Hej!
Har en F370 och när pumpen står i Auto är stopp av tillsats inställt på 10 grader. (gjort så sen vi flyttade in).
Nu när temperaturen är under 10 grader så slår den igång tillsatsen lite titt som tätt, och den gör det varje gång efter någon har duschat. Det jag inte förstår är att om jag blockerar tillsatsen så verkar pumpen klara vårt behov av värme + varmvatten utan några som helst problem med enbart kompressorn, så varför slår den på tillsatsen?
Är den bara korkad eller finns det någon poäng, att t.ex. avlasta kompressorn av någon anledning?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Märklig användning av tillsats i Auto läget
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2018, 09:30:51 »
Troligen vill tillverkaren prioritera tappvarmvattenkomfort före ekonomi, sänk successivt värdet för stopp tillsats till den temperatur där värmepumpen börjar få problem att hålla både tappvatten och hus varmt utan hjälp av elpatron. Det är mitt råd i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Märklig användning av tillsats i Auto läget
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2018, 09:39:55 »
I natt var det kallt och då klarar inte pumpen att klara av både värme och varmvatten. Där har du svaret. Men jag håller med dig att det är förvirrande ibland.
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Märklig användning av tillsats i Auto läget
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2018, 10:05:10 »
I natt var det kallt och då klarar inte pumpen att klara av både värme och varmvatten. Där har du svaret. Men jag håller med dig att det är förvirrande ibland.

Ja i natt var det minusgrader och nu är det 1 grad ute. Men pumpen håller rätt framledningstemp och trots att vi var två som duschade i morse så stiger VV laddning tempen sakta men säkert med tillsatsen blockerad och endast kompressorn igång, så ditt påstående stämmer inte riktigt.
Hade tillsatsen ej varit blockerad hade den gått på 5,6 kW nu.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Märklig användning av tillsats i Auto läget
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2018, 10:34:13 »
Man brukar generellt säga att en FLVP av samma typ som F370 klarar att hålla värmen, med enbart kompressorn, i huset ner till ca 6 grader ute om man är sparsam med varmvattnet. Sedan beror det vilket hus man har och hur stort det är, hur många personer och hur mycket hushålls-el som förbrukas (till stor del blir det värme) etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Märklig användning av tillsats i Auto läget
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2018, 11:48:55 »
Jag brukar ha elpatron blockerad så sent på hösten som jag kan. Orsaken till detta är att jag vill att pumpen skall jobba så mycket/länge under året som möjligt, utan att spetsa med elpatron,mest ekonomiskt.
När det blir kallare som inatt så märker du att pumpen inte orkar leverera både värme och VV, och då eftersom varmvattnet inte räcker till så tar du bort blockeringen av elpatron.
När det är så kallt som nu så måste jag ta bort blockeringen, elpatron, och pannan får styra själv hur den leder energin till uppvärmning eller varmvatten.
Just nu när tempen är ca 5 grader och lägre, är en brytpunkt för pannans  automatik där den börjar börjar prioritera värme istället för VV.
Så håll elpatron blockerad tills du märker att du inte har tillräckligt med VV

Energin som pannan producerar tas från samma område i pannan och det tog ett tag innan jag förstod. Automatiken fördelar Värme resp VV men det kanske en tekniker på forumet kan förklara hur.
Testa under en vecka och studera pannans beteende när ute tempen är runt nollan så vet du när du måste häva blockeringen av elpatron
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Märklig användning av tillsats i Auto läget
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2018, 20:18:01 »
Har ingen egen 370 men undrar om den också kör med reglering i gradminuter liknande F750. I så fall kan man ju ange hur mycket skuld pannan måste ha innan elpatron går in.

Meny 4.9 i en f750
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!