Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IR-termometer för att mäta returtemp  (läst 1904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
IR-termometer för att mäta returtemp
« skrivet: 11 september 2018, 11:53:12 »
Hej!

En kollega till mig tipsade om att använda IR-termometer för att kunna mäta och justera in flödet/slinga i golvvärmen. Tex borde detta ju vara ganska användbart för att kunna justera in slingorna om något rum är kallare för att se om man kan sänka i något rum och öka i ett annat.

Eller om man har 2 slingor till ett stort rum, då vill man ju finjustera hastigheten så att returtempen är densamma för bägge slingorna. Jag funderar på strypa hastigheten lite på mina garageslingor, tempen där blir ofta för hög.

Någon som testat ?

/Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IR-termometer för att mäta returtemp
« Svar #1 skrivet: 11 september 2018, 12:20:31 »
Det är det enklaste sättet att mäta på. Tänk på att ir-termometern inte funkar på blanka ytor, så för att få bästa möjliga precision kan man sätta en bit eltejp eller liknande på rören där man ska mäta.
« Senast ändrad: 11 september 2018, 12:23:44 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: IR-termometer för att mäta returtemp
« Svar #2 skrivet: 11 september 2018, 12:39:23 »
Kanon! Då ska jag testa mig fram! 😊
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: IR-termometer för att mäta returtemp
« Svar #3 skrivet: 11 september 2018, 22:01:28 »
Brukar köra IR på själva golvytan också, om rummen har samma golvbeläggning. Största rummet får maxflöde och små (oviktiga) rum såsom förråd och tvättstuga får lägre flöde. På så sätt är alla slingor alltid öppna och man undviker ”kalldusch” på returledningen när en slinga som varit stängd plötsligt öppnar.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: IR-termometer för att mäta returtemp
« Svar #4 skrivet: 24 september 2018, 15:45:20 »
Jag har trimmat min kurva så att alla rum ligger på ungefär 21,5 - 22,5 grader i rumstemperatur i respektive rum. Men jag ställer termostaterna på väggen på 23 grader.. ingen av termostaterna uppnår ju den tempen så slingorna är öppna hela tiden. Förrutom soliga dagar då något rum eventuellt värms upp genom fönstrena.. men det brukar inte hända på vintern iaf.

Dock har jag strypt garaget lite så får se i vinter vad det blir där. Men gissar runt 18 - 20 grader.. men den kommer vara öppen hela tiden så det blir ingen dusch, utan snarare att det kommer svalare vatten hela tiden som blandas med varmare från andra rum.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!