Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som kan äldre pumpar?...lurigt problem.  (läst 2140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad huvudbry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.

Jag har en gammal bergvärmepump Thermia från 1982 (vet inte exakt modelbeteckning)
Problemet är att det spelar ingen roll hur man ställer värmekurva eller temp så startar ändå pumpen vid 48 grader ut och stannar vid 56.
Har bytt utegivare och inställningspanelen...är det någon som har ett tips på vad som kan vara problemet?
Alla element är fullt öppna.

Kanske finns det någon som är gammal i gården och har ett svar på detta.

Tack på förhand.
E

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Någon som kan äldre pumpar?...lurigt problem.
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2005, 00:11:19 »
Nja det blir en gissning, om man kör på fast kondensering då jobbar den på det sätt som du beskriver!!
Men jag har ingen aning om det går att justera den för både fast och flytande kondensering!?

Vid vv drift kopplar den över med en växelventil?  Eller har du en ack tank med inbyggd beredare??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Någon som kan äldre pumpar?...lurigt problem.
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2005, 17:06:19 »
Bertil,jag tror denna pump e så gammal att den hade två C pumpar kopplade till samma stigarrör. Vid VV drift går den ena pumpen och laddar tanken och vid Värmedrift startar den andra pumpen. Dom jobbar ju då växelvis så dom kan inte gå samtidigt,en "old school" trevägsventil,nästan,eller liknar en om man har lite fantasi..
Om nu så e fallet att du har två C pumpar inuti "skåpet" så kontrollera att dom båda funkar samt att backeventilerna till dessa fungerar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!