Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kylan!  (läst 15227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Kylan!
« skrivet: 22 januari 2007, 21:14:38 »
Nu är det kallt/svalt i hela landet! Väldigt tyst inga problem ännu med era pumpar!?

Jag hade -25 i morse nu är det -16, pumpen har gått hela dygnet.
Jag höjde rumsgivaren nÃ¥n grad, spelar ingen roll om man fÃ¥r lite övertemp i början pÃ¥ en köldperiod tycker jag.  SÃ¥ länge kompressorn klarar värmebehovet är det sjukt billigt!!
Brine ligger på +2 det är ovanligt högt, men vi har ju haft enormt varm dec.

Hur har ni andra det, grejorna tuffar och går??

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kylan!
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 21:20:22 »
Jodå inga störe problem verkar vara lite obalans i justeringen på kalla sidan tror det går lite för hårt på markslingan brine in -1 ºC
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kylan!
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 22:30:54 »
Jag fick reglera kurvan lite grand nu när det blev nerÃ¥t -15 ºC här i Sundsvall pÃ¥ nätterna, fast min VP gÃ¥r fortfarande "bara" ca 75% av tiden, elpatrontillskott är avstängt.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Kylan!
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 23:12:37 »
Hej *vinkar*

Här i Stockholm är det ca 10 kallt idag (vägt senaste dygnsmedel).

Min pump har gått 19 H senaste dygnet. ::)
Brine in ca 4.4C och ut ca 0.5C.

Jag har 3300 KW i total elförbrukning senaste 65 dagarna = 50KW/dygn.
20% VV och 80% Värme


Har kurva 4. Det var lagom när det var plus ute (ca 20 inne). Thumbsup
Nu har det blivit alldeles för varmt i huset (22) fiR:

Vet ej om jag skall knäcka kurvan eller bara jusera ned vinkeln.
Sänkte till kurva 3.5 medans jag funderar på hur jag skall göra.

Tacksam för tips (det borde finas massor skrivet om detta men jag lyckades inte söka rätt på det idag)... a:gl

mvh

Peter

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kylan!
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 23:24:18 »
Det var -5° från midnatt fram till ca 15 i Uppsala, och har sjunkit därefter, och ligger nu på ca -14° (loggern visar ca 1° för varmt).

Pumpen gick ca 1 timme i stöten och stod 20 minuter fram till det började bli kallare, och det längsta den gått var tre timmar mellan 18 och 21 och då körde den varmvatten mitt i. Nu verkar den gå ca 1,5 timme i stöten vid enbart värme. Vi har ju klarat oss till ca -25° utan TS tidigare.

Jag installerade en radiator i en hall för tvÃ¥ veckor sedan, och bytte samtidigt en 21:a till en 22:a i ett rum som haft lite svÃ¥rt att hÃ¥lla tempen vid kyla, och det känns betydligt skönare nu.  Thumbsup

Vi installerade ingen radiator i hallen när vi konverterade, eftersom vi aldrig haft elradiatorn igÃ¥ng där, och aldrig haft problem, i och med att sovrumsdörrarna alltid stÃ¥tt öppna. Eftersom det numera finns pojkvänner i huset sÃ¥ har helt plötsligt alla sovrumsdörrar stängts, vilket gör att det blir lite kyligt.  huvuddunk

Jag har tillskottet blockerat ned till -20°, och jag har nu ökat på "Reglerdynamik" lite, vilket fungerar på samma sätt som att öka på gradminuterna på en Nibe, och jag hoppas det skall fixa problemet med att tillskottet går in för tidigt och orsakar kompressorstopp när det blir ordentligt kallt. Tyvärr finns det inte separat Reglerdynamik för TS, utan den gäller för samtliga steg. Stiebels styr klarar ju upp till 6 kompressorsteg, plus tillskott (tror jag).

Min pump reglerar ju på returen, och det tar en stund innan den ser resultatet av att mata på första steget TS, och den matade tidigare på andra steget också innan den såg att tempen började stiga, vilket gjorde att det helt plötsligt kom väldigt varm retur och pumpen stannade.

Jag funderade ett tag på att flytta returgivaren till framledningen, och testade det i en timme, men skippade det när jag såg att det finns en hård gräns vid 50° "retur". Det måste gå att få den att funka OK utan sånt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kylan!
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 11:36:54 »
Peter H

Du ska sänka kurvan, rätt kurva hittar man vid svinkyla...
En ändring vid stark kyla ger större utslag!
Sen kan du va tvungen att höja lite (knäcka) runt +-0 ute...

tex +5 höj 2 grader
+-0 höj 4 grader
-5 höj 2 grader.

Det kan iofs räcka med att höja bara vid +-0 också.

tipo874

Ett elände med pumpstopp vid kyla!!! Det får absolut inte bli så, med min 25 kw var det enorma problem. Precis som du säger tillskott stegar in går jättelänge innan en tempökning på returen märks när den kommer blir det en överpendling så att kompressorn stannar. Detta trots att den behövs hela tiden och dessutom tillskottsbehov finns!!!

Vi styr på stigen nu, det var enda sättet, men hos oss är det enorm vattenvolym.
Det borde gå få till hos dig!!!
Kanske begränsa tillskottet det är väl flera steg?? och om det går tidsbegränsa tillslaget melan effektlägena. (det räckte inte hos oss)

Kämpa på det måste gå få till!!
En enkel sak är att stänga avtilskottet, men reser du bort slå på det då. Det kan rädda huset från frysning om kompressorn pajar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kylan!
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 15:16:22 »
Min returgivare sitter i botten av 200 liters tanken, och den ser inte returen innan tanken är fylld.

Jag skulle tro att den skulle reagera snabbare om man lyfter ut givaren och fäster den mot returröret, då ser den returen innan tanken har fyllts.

Om man kollar på mina grafer tar det ca 6 minuter efter kompressorstart innan man ser returtempen från radiatorerna börja öka men ca 17 minuter innan det syns på returen från tanken till VP, vilket är den temp styret ser.

Det får bli nästa experiment om det inte räcker med att göra systemet trögare genom att öka Reglerdynamiken.

Tyvärr specificeras det inte hur Reglerdynamik påverkar, eller vilken ev enhet den har. Den går att ställa från 10 till 30, standard är 20, men min installatör satte den till 10. Jag har tidigare kört den på 15, men har nu satt den till standard, 20. Om den betyder fördröjning i minuter så skulle 20 funka när det tar 17 minuter innan en aktivitet syns på returen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kylan!
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 15:56:37 »
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med styren  :-[  novis som man är.

På vår IVT satt givaren först på returen, sen mitt i acktanken på 750L. Men det var för trögt ändå. Jag gissar att hos oss tar det 20 minuter innan returtempen börjar stiga!
Att styra på framledningen är inte heller klockrent, men det funkar ok hos oss nu!

Att flytta givaren kan kanske va en bra idé
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Kylan!
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 16:12:05 »
-18 och det tuffar på så skönt .
Sista dygnet har vi 18 driftstimmar och 44KW på pumpen ,66Kw totalt och naturligtvis inge TS.
Ligger på kurva 4 och -1 , 22 grader i huset.
Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kylan!
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 16:21:03 »
Tur du valde en rejäl pump  Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kylan!
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2007, 16:32:21 »
-10C här och då får vp 2 startas.den går in i stället för TS.
Bara det inte blir ännu kallare för då blir det tyvärr olja. Har eldat 400 liter på 2,5 säsong.
Har ca 4 C på kb in och 0,8c på kb ut. Detta efter dygnet runt drift nu de senaste dagarna.


Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Kylan!
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 22:37:56 »
Hej Bertil

Tack för hjälpen.
Skall kolla vad kurva 3,5 ger vid nästa kyltillfälle.

Sparar knäckningen till värme efter kylan.

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Drygvar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Anläggningen funkar klockrent
SV: Kylan!
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 09:05:55 »
Jag kopplade in elmätaren till pumpen 27 december och den har till nu dragit 886 kW vilket ger cirka 30 kW/dygn. Måste betecknas som fullt godkänt för januari månad.
Eltillskottet går in vid 8-10 minusgrader och det är jag ganska nöjd med, inte minst med tanke på att jag fortfarande har dåligt isolerade zoner i huset.

Första månaden som pumpen varit i drift har varit problemfri!
Må det fortsätta så.
Konverterat från direktel till VP med golvvärme och radiatorer under hösten 2006.
Laguppställning:
Pump: Autoterm Gemini.
Värmekälla: 150 meter markslinga
Distribution: LK Golvvärmesystem samt Purmo radiatorer.
Position: Trakterna av Ludvika, Dalarna.
Pörtets storlek: 123 kvadratmeter på markplanet. En vind ska inredas. Pörtet byggdes på 1940-talet och är från början en liten sommarstuga som växt under åren.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kylan!
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 10:34:53 »
Min returgivare sitter i botten av 200 liters tanken, och den ser inte returen innan tanken är fylld.

Jag skulle tro att den skulle reagera snabbare om man lyfter ut givaren och fäster den mot returröret, då ser den returen innan tanken har fyllts.

Om man kollar på mina grafer tar det ca 6 minuter efter kompressorstart innan man ser returtempen från radiatorerna börja öka men ca 17 minuter innan det syns på returen från tanken till VP, vilket är den temp styret ser.

Det får bli nästa experiment om det inte räcker med att göra systemet trögare genom att öka Reglerdynamiken.

Tyvärr specificeras det inte hur Reglerdynamik påverkar, eller vilken ev enhet den har. Den går att ställa från 10 till 30, standard är 20, men min installatör satte den till 10. Jag har tidigare kört den på 15, men har nu satt den till standard, 20. Om den betyder fördröjning i minuter så skulle 20 funka när det tar 17 minuter innan en aktivitet syns på returen.

Jaha, det hjälpte inte. I morse gick en timme TS, vilket väl iofs kan accepteras eftersom det väl var ned mot -20°, mitt TS är ju blockerat ned till -20°, men sedan fick jag ju kompressorstopp ganska snabbt efter att den stegat ur TS  huvuddunk.

Det som känns korkat var att framledningen och returen fortfarande steg efter ca 3,5 timme körtid utan TS, och utetempen var på väg uppåt när den kopplade in TS1. Det kan ju ha varit kyla som slog in och påverkade innegivaren.

Jag skall prova att flytta returgivaren från tanken till röret. Det måste gå att slippa detta beteende.

Jag skall begränsa shunten till garagegolvet också. Det kan få bli lite kallare i garaget när det kryper under -20°. Just nu begränsar jag tempen i shuntslingan till 22° vilket gör att den fortfarande håller önskade 15° även vid -20°.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kylan!
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 10:57:16 »
Kan du öka fördröjningen på tillskottet?
Inge kul att se tillksott när man vet att VP klarar värmebehovet!

Tyvärr är det jättevanligt att styren har såna brister!!!

Man kan ha undertemp på framledningen tex 2 grader hela dygnet utan att det märks speciellt mycket...

Att stänga elpatronen fixar problemet, men då får inte resa bort vid kyla och ha den avstängd!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!