0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Nu har bygget kommit igång på min tomt (nåja, markarbetet iaf). Det blir ett 175 m^2 stort hus med FTX, bergvärme och vattenmantlad eldstad. Syftet med den vattenmantlade eldstaden är att tillåta myseldning även vid plusgrader.Önskemål är- Värmen från eldning ska tas tillvara för både varmvatten och värme- Det ska finnas mycket varmvatten (300 l badkar)- Värmebatteri i ventilationskanal (kopplat till värmesystemet)- Kylbatteri i ventilationskanal (kopplat till brine)- Värme i badrum (komfort/upptorkning) även utan värmebehov i huset- Bra ekonomi och rimlig inköpskostnad (såklart)Det jag framförallt funderar över nu är kopplingen vattenmantlad eldstad->VP. Lösning 1Eldstad <-> Slingtank (t.ex. Strömsnäspannan KV500)VP <-> Slingtank som arbetstankSlingtank <-> Golvvärme (shuntat)Varmvatten förvärms i slingtankFördelar: Enkelt, stor vattenvolym att värma (500 l)Nackdelar: Tar mycket plats, hög temperatur krävs i slingtank året om för att få mycket varmvatten, extra cirkulationspump (slingtank->golvvärme), värme shuntas ut till golvvärme året om (lägre COP)Lösning 2Eldstad -> VVB med slinga -> VPVP -> GolvvärmeVarmvatten värms i VP och går sedan vidare till VVB som endast håller varmt.Fördelar: Högre COP, färre pumpar, tar lite plats (om väggmonterad VVB)Nackdelar: Mindre vattenvolym (ca 360 l), en till elektronisk prylVVBn jag tittat på är Baxi Aqua Prismatic 145 med slinga: Länk. Sannolikt bygger jag ett litet skåp för att minska värmeförlusterna då de är ca 600 kr/år bara för varmvattenberedaren vid 55°C-vatten.Återladdning borrhål?En till fråga som jag funderat på är hur man skyddar eldstaden/VVB/VP från överhettning. Alltså: Vad ska hända när temperaturen i både VVB och VP närmar sig 90°C? Eldstaden har inbyggd kylslinga (kopplas till kallvatten), då spolas värmen ut i avloppet, vilket känns som sista utvägen. Går det att flytta värme ner i borrhålet på något vettigt sätt? Jag ser att CTCn har styrning för återladdning av borrhål, går det att utnyttja?/Anton
Hur stor vattenmantlad kamin KW ? Det blir nog problem med så lite vatten , och vad menar du med myseldning : 1 till 2 brasor eller . minumum kanske är 500L
Vilken vp du än väljer bör man välja en med växelventil så den kör låg värme mot golven och växlar och kör hög temp mot en vv beredare.
Vi har åtta fungerande eldstäder, (tre kakelugnar, två kaminer, vedspis, rörspis, öppen spis) så vi är inte emot eldning. Men med en rätt dimensionerad värmepump behöver man inte elda.Vi har en CTC Ecoheat, den är 15 år gammal (och går bra).Jag var också intresserad av en vattenmantlad kamin till jag insåg att det mest bara kostar pengar och gör systemet mer komplicerat, utan någon egentlig vinst. Vi har ett lågtempsystem.Normala vintrar eldar vi en del (i stället för eltillskott), så vi köpte en Contura 660T som har hög verkningsgrad oavsett om man småeldar eller fyller den med ved. De vattenmantlade jag sett tenderar att sota mer då man småeldar eftersom vattnet kyler.Det finns några på forumet som har goda erfarenheter av vattenmantlad, tror cougar har både solfångare och solceller också för extra nördeffekt.
Jag skulle nog titta på en EcoZenith i550, till denna kan du sen koppla både en EcoPart och vedpanna samt att du får bra med varmvatten.Enklare och bättre än en EcoHeat + Strömsnäspanna.
En vanlig braskamin ger i storleksordningen 10 kW rakt ut i rummet
Gör inte alla det i någon form? Nibes modeller och GSi:n verkar göra det rakt av, men EcoHeat:en delar väl upp pannan i två delar med en skiktplåt? I övre delen hög temperatur till varmvatten och i nedre delen lägre temperatur för att släppas ut mot golven. Lägre COP, men man slipper volymtank antar jag./Anton
Mja.. då får du leta. En Nibe Contura som får anses som en vanlig braskamin har sitt effektspann på specat till 3-7 kW. Om man låter det brinna ut ordentligt till glöd mellan påfyllningarna så är man nere på 2 kW i snitt.En vanlig kvällseldning på några timmar hos oss höjer innetemperaturen med någon grad. Men det gör inget, ofta så eldar man för att man känner sig lite frusen. När utetemperaturen går under ca -10 °C kan vi elda kontinuerlgt utan att innetempen påverkas. Innegivaren sänker framledningen och värmepumpen jobbar mindre.Mitt råd är att skippa vattenmantlingen och gå på en vanlig braskamin istället./ErikB
HAr du kollat på vilka krav värmepumpen har på fria ytor på sidan för service/underhåll.Eller kanske CTC bara behöver ha fronten tillgänglig?
Den där vattenmantalde kaminen ställer ju till med en hel del kostnader, både i inköp på kaminen, och för acktanken, och installationen.Utan vattenmantligen behövs ingen tank, bara en bypass, och så blir det ju mycket mindre rör att bygga in.Mer plats blir det också.Dessutom ser man väl oftast mindre av elden i en vattenmantlad kamin, och de flesta vill ju främst elda för mysfaktorn, ekonomiskt finns det ju ingen ide med att elda ved när man har värmepump.En liten vanlig vedkamin med så stora glasytor som möjligt skulle jag välja.Har varit in hos ErikB några gånger när han eldat, och det verkar funka bra hos honom i alla fall, så hans råd kommer ju från någon som har erfarenhet av det hela.
Han har ett nytt villavarm, så energibehovet är inte så stort, han har bara en 6 kW värmepump om jag inte missminner mig.Öppen planlösning och övervåning, så det söker sig väl värme dit upp också.Vi har sällan kallt på Norrlands Riviera.
Tänker du elda de gångerna du vill ha mycket vv eller sitter det elpatron i 300 liters tanken
Håller du 60 grader hela tiden i den tanken finns inte utrymme för att lagra så mycket energi från eldningen.
Gränsen för legionella brukar räknas vid 60 men det kanske man kan pruta nån grad på men beredaren lär gå rätt långt ner gissar jag och även undre delen av tanken kommer bli varm när du tappar vv och beredaren kyls ner. Om man räknar med 55 grader i hela 300 liters tanken och du eldar upp till 90 grader lagrar du ca 10 kw från eldningen i tanken. Tänkte du endast använda tanken till vv och låta vp stå för all värme
Borde funka bra men vill man ha rejäl vv mängd är nog Ecoheat fel vp att välja för den ger rätt dåligt med vv men i kombination med beredare blir det säkert massor. Sen har i alla fall de tidigare modellerna haft problem med att det är stor del av tiden som ägnas åt vv beredning pga av att varmt vatten trycks ner till undre tanken vid vv beredning vet inte om dom löst det men det ger rätt dåligt cop och framförallt i kombination med golvvärme.
Det finns några på forumet som har goda erfarenheter av vattenmantlad, tror cougar har både solfångare och solceller också för extra nördeffekt.
Såhär tänkte jag:Värmen från eldningen värmer i första hand varmvatten (då det är "dyrast" att göra med VP) och sedan vattenvolymen i EcoHeat:en. Total mängd vatten: ca 550 lSnittemperatur: ca 45 °CMöjlig temperaturökning: 45 °CEnergimängd: 29 kWhVerkningsgrad: 75 %Andel effekt till vatten: 80 %Mängd ved för att tillsätta 29 kWh: ca 9 kg tallRäknat utan någon typ av förbrukning (värme/varmvatten) under tiden. Endast vattnet är medräknat och sannolikt äts en del energi upp för uppvärmning av eldstad, rör, behållare.Det är i min värld en skaplig mängd eldning./Anton
..Mest grejor när man dör.... Har man som jag solfångare så är det en smal sak att koppla in en vattenmantlad kamin eftersom systemet redan är klart, du har ju shunt osv.Jag använde öst-väst styrningen på solfångarstyrningen och monterade en solfångargivare i kaminen, systemet tror då att solen värmer en solfångare när man eldar och hämtar värmen därifrån.Första året när det var jättekul att elda så sänkte vi innetemperaturen till 19gr och eldade varje kväll för att få varmt inne och sparade ca 2000kwh mot året innan, nu har vi höjt till 20 gr inne och eldar kanske bara en brasa per kväll vintertid.
Vet inte om jag tänker eller ser fel : tycker det fattas ett rör , var går den Kalla VB i in tanken , blandningsv från eldning är ju stängd när du inte eldar , det kan bli kortslutning i systemet eller tänker du bara elda för VV
Hur styrs framledningen vid vp drift är det helt flytande kondensering eller nån typ av semifast kondensering som sen shuntas ner till rätt temp. Borde det inte sitta en 4 vägs shunt som tar värmen ur tanken högre upp när du eldar men kanske svårt att styra det