Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"  (läst 8525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ollebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #15 skrivet: 11 december 2010, 10:50:03 »
Igårkväll kom larmet om hög T8 igen med läge 3 på cp, tror att det var ca -15 gr då. Jag ska låna hem en ir-tempmätare från jobbet och kartlägga lite om hur dom olika temperaturerna är till/från elementen.

Utloggad Ollebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #16 skrivet: 11 december 2010, 14:37:00 »
rigumuse: Delta T8/T9 ligger just nu på 11 gr och då är det - 2 gr ute. Verkar som om deltat har sjunkit 1-2 grader jämfört med att ha cp i läge 2. Antar att det borde sjunka ännu mer?

Har lite fler funderingar efter att studerat pumpen igår. Vid ett tillfälle stod det enligt textdisplayen att elpatronen var inkopplad, men lysdioden för elpatronen var inte tänd. Den tändes först efter en stund och när jag kollade i servicemenyn på "Inkopplad eleffekt i drift" så var det när 50% inkoppling passerades som dioden tändes. Är det så det fungerar och varför? Dessutom såg jag att delta T8/T9 var 16,4 gr utan att någon larm gått. Får deltat vara större när elpatronen är inkopplad? Vad vill man skydda genom att ha en begränsning på deltat?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #17 skrivet: 11 december 2010, 15:33:12 »
Har lite fler funderingar efter att studerat pumpen igår. Vid ett tillfälle stod det enligt textdisplayen att elpatronen var inkopplad, men lysdioden för elpatronen var inte tänd. Den tändes först efter en stund och när jag kollade i servicemenyn på "Inkopplad eleffekt i drift" så var det när 50% inkoppling passerades som dioden tändes. Är det så det fungerar och varför?
Så här är det på min pump, vet inte i vilken mån det har ändrats på senare årgångar:
Att det står att elpatronen är inkopplad betyder att tillskottstimern har räknat ner till noll och att tillskott är tillåtet. När tillskotttimern har nått noll börjar ramptidstimern räkna ner. Det är det förloppet man ser i procentdisplayen. Om tillskottseffekten är inställd på 6 kW går 3 kW in när 50 % visas och, om så behövs, 6 kW när den når 100 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #18 skrivet: 11 december 2010, 18:18:28 »
Min gissning är att nått stryper flödet, kanske igensatt smutsventil?
Dags att rensa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #19 skrivet: 12 december 2010, 09:11:05 »
Min gissning är att nått stryper flödet, kanske igensatt smutsventil?
Dags att rensa?

Det är riktigt, man bör nog kontrollera de enkla orsakerna till problem först. Det är inte säkert att filtret är rensat sedan pumpen togs i drift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ollebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #20 skrivet: 12 december 2010, 13:41:46 »
Om ni menar filtret (silen) på varma sidan så är den rensad för två veckor sen, rensade även filtret på kalla sidan. Finns det något annat filter jag har missat?

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm "Högt värmebärardelta T8/T9"
« Svar #21 skrivet: 13 december 2010, 08:20:00 »
Tror inte att deltat sjunker mycket mer än 1-2 grader tyvärr. Åtminstone får du inte larm om stort delta.

Vad har kurvan för retur temp när det är -15°C? Stänger den av vid ex 45°C och du har ett delta på 11C så ær ju FL 56°C vilket ær ganska høgt. Nær kommer larmet i børjan eller i slutet av uppværmningen?

Ursäkta norska inställningen
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!