Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310p Ã¥terställning av temperaturbegränsare  (läst 3590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
310p återställning av temperaturbegränsare
« skrivet: 12 mars 2017, 13:47:01 »
Tryckte precis in återställning av temperturbegränsare och då ökar plötsligt min pannte,p och framledningstemp som jag har problem med. Kallt i huset trots att pannan indikerar att kompressor och elpatron är igång.

Ser sen att detta endast ska göras av behörig installatör. Finns det någon risk för att förstöra något nu eller kan jag kallt vänta på att pannan ska återfå normal temp? Temp verkar endast öka om elpatronen är inkopplad. Kan leva ett par dagar med kall golvvärme och komplettera med brasvärme men kallt tappvatten känns jobbigare. Ska ringa service imorgon måndag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2017, 14:22:56 »
OK att återställa själv, men löser den igen så är det nått knas med grejerna.
För att se om kompressorn funkar, läs av kanal 4 och 5, de ska visa mellan 0 och 10 °C när kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2017, 15:00:40 »
Kanon, tack. Uppe i 30gr nu, frun hejar pÃ¥  :)

Kan jag forcera igång kompressorn? Den verkar starta när jag slår av elpatronen men det borde väl vara tvärtom. Verkar köra konstant avfrostning oxå.

Jag har för höga temperaturer, även när kompressorn kör så nån vajsing är det säkert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2017, 15:27:33 »
Aha, läs av kanal 1 och jämför med kanal 8.
Skiljer det mycket mellan dessa så är det nått fel på ena tempgivaren på pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9675
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2017, 15:34:20 »
Det kan skilja mycket på kanal 01 och 08 om kompressorn är trasig. Även om pannan går med hög effekt och el-patronen går mycket blir det skiktning i tanken och 08 kan ligga 6-7 grader under 01. Om den mest står i avfrostningsläge är det fel i kylkretsen och förmodligen är kompressorn näst intill slut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2017, 15:44:30 »
Kanal 1 = 31gr
Kanal 8 = 28gr
Kanal 2 = 27gr
Kanal 4 = 21gr
KANAL 5 = 23gr
 
Kompressorlampan lyser väldigt sällan.
Står konstant i avfrostningsläge.

Så om det visar sig vara kompressorn. Ska man då reparera eller byta till en effektivare men dyrare pump? Typ 750
Jag har byggt huset själv så jag tror att det skulle gå att eftermontera extra isolering på avluften. Även om jag helst slipper mecka....

Tack för engagemanget, grymt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2017, 16:19:55 »
Jag skulle nog byta ut värmepumpen.
Just denna modell av kompressor med R290 (propan) är väl inte den som jag tycker verkar mest slitstark om man säger så.
Allt tyder på att kompressorn är slut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9675
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 310p återställning av temperaturbegränsare
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2017, 17:22:06 »
Fungerar fläkten i 310P som den ska? (man kan hålla en bit hushållspapper under frånluftsdonen och se om de sugs fast) Om fläkten inte fungerar går den snabbt över till avfrostning.

Om man byter till en ny FLVP så tycker jag antingen NIBE F730 eller Comfortzone EX50 verkar lämpliga (precis att 120 kvm passar till EX50). Lägst investeringskostnad i nuläget blir dock förmodligen att reparera 310P och dessutom sätta in en bra LLVP då ni har en öppen planlösning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!