Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vedpanna  (läst 25133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #15 skrivet: 23 november 2005, 16:41:20 »
Om man byter ut 4-5 radiatorer uppe och sätter ner dem i källaren, skulle det täcka källarens behov? menar om det är 1 till 2 grader kallare i källaren än upp spelar ingen roll för mig men påverkas värmepumpen på nått sätt?

SÃ¥ har jag själv tänkt göra. De element jag byter ut uppe sätter jag sÃ¥ smÃ¥ningom i källarn. Men du fÃ¥r räkna pÃ¥ hur mÃ¥nga watt varje element avger vid 50c och beräkna vad som behövs efter rummets storlek. GÃ¥ in pÃ¥ www.rinkabyrör.se och beställ deras katalog gratis (mycket bra att ha för prisjämförningar ocksÃ¥). Där stÃ¥r hur mÃ¥nga watt elementen avger sÃ¥ fÃ¥r du dimensionera därefter. Vet att jag sa 50w/kvm förut, men nu när jag beställde element i helgen dimensionerade jag faktiskt för 100w/kvm för att vara pÃ¥ säkra sidan (vet aldrig vad en gammal dragig kÃ¥k kan dra  :o) Det blev tvÃ¥ element pÃ¥ vardera 1450w i ett rum pÃ¥ 29kvm. Totalt 100w per kvadrat. SÃ¥ fÃ¥r vi se hur mÃ¥nga fler nya element det behövs sedan.

Ang. påverkan på pumpen så blir det jättebra. Gamla element innehåller mer vatten än nya och det gillar pumpen.

Jag vet inte varför (nästan) alla rörisar rekommenderar mindre pumpar, det mÃ¥ste va nÃ¥n gädda i vassen vad gäller detta dilemma. Troligen hoppas dom som sagts att deras billigare, mindre pump och kortare slang blir det vinnande bidraget i offert-djungeln man som beställare gÃ¥r igenom. Ungefär som man stÃ¥r i affären och skall köpa byxor, sÃ¥ ser man ett par som är 20% billigare och tänker: oj vilket fynd jag kan göra  :D.

Fast skulle du köpa en bil idag du var tvungen att ha 20 Ã¥r framÃ¥t sÃ¥ inte skulle du köpa en du var "rätt säker" pÃ¥ att den skulle räcka... om en du var "mycket säkrare ändÃ¥ pÃ¥" bara kostade nÃ¥gra tusingar mer?  ;)

Kolla om dina föräldrar vet vad dom kört ut från pannan när det varit ner mot -15, skulle gissa på att 60c inte räckt, utan snarare 80c kanske. Isåfall vet du att du behöver dubbelt så stor elementstyrka med VP:n installerad.

Bättre att överdimensionera nÃ¥got nu än att Ã¥ngra sig varje vinter i 20 Ã¥r framöver  huvuddunk
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #16 skrivet: 23 november 2005, 16:45:36 »
Sorry... www.rinkabyror.se ska de va såklart
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #17 skrivet: 23 november 2005, 18:51:21 »
Jag ska be morsan mäta upp rummen både uppe och i källaren! Har beställt katalogen och ska snart börja räkna på element! nu går man bara och väntar på offerterna, får inget vettigt gjort väntar och kollar posten och forumet omvart annat. känner hur man långsamt dras ned i vp-träsket ;D Räknar och kollar leverantörer och forummet...

Men ni har ju rätt att det vore väldigt försmädligt att köpa för liten vp.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #18 skrivet: 23 november 2005, 19:48:09 »
Maijckel:
Du skrev att jag kom upp i cirka 5kw med mina nuvarande element (vid 55), och om jag ville ha samma komfort som innnan så borde jag ha 10 kw vp.
Kan man tänka att jag borde skaffa element till cirka 5 kw till?  vilket ger 5 stycken bauhaus dubbel kompaktradiatorer pÃ¥ 60x120?
Och tänker jag fel när jag ser paralleller mellan vp kw och önskad effekt på element?
/Tobias 
 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #19 skrivet: 23 november 2005, 21:14:10 »
Du tänker alldeles rätt! De kw som VP producerar måste ju ut genom elementen! Därför är det av yttersta vikt att man har ett väldimensionerat elementsystem som klarar "göra av med" den värme pumpen producerar. Men eftersom du vid kyla kan bli tvingad köra med eltillskott samt vilja omfördela värme i huset är det också viktigt att överdimensionera elementen en del.

När det var minus 7 häromnatten stod jag i källarn och såg VP:n stänga av gång på gång pga hög retur då elementen bara gör av med 7.5kw av producerade 10 i nuläget. Men som sagt, det blir det snart ändring på.

Vad gäller elementens totala styrka är det upp till dig. Som du kanske sett i produktblad för VP har dom ett COP (värmefaktor) som är olika vid olika framledningstemp. Det brukar vara kring 4-5 vid 35c och drygt 3 vid 55c. Du vet säkert vad det betyder redan, så vi går till elementen direkt. Ett element avger som sagt mindre kw ju lägre framledningstemp du har, samtidigt som också VP:n går billigare. Därför kan det i ditt läge vara lönsamt att dimensionera elementen för en framledningstemp på neråt 40c till och med, eftersom du ändå måste köpa nya element. I ett sånt läge kommer du få ut drygt 4kw värme för varje kw el pumpen drar, och då blir det riktigt billigt med åren studs.

Som exempel kan vi ta den dubbla kompaktradiatorn på 60x120. Den avger 2014w om du kör ut 75c från pannan. Med VP:ns max 55c avger den 1023w.
Men... skulle du nu sänka framledningstempen till oerhört billiga 40c i VP:n, så avger den bara ca 600w (om jag nu räknat rätt).

Säg att du köper en 10kw pump, då måste elementen kunna göra av med 10kw (absolut minst) beroende på framledningstemp. Vill du att pumpen skall gå upp i 55c på vintern köper du 10 st av ovan nämnda element på 1kw styck, totalt 10kw (som exempel). Men vill du spara pengar på elen under minst 20 år så köper du 17 sådana element (10kw/600w). Eller färre andra element som avger mer w går också bra såklart.

I katalogen finns en skala du använder när du räknar om elementstyrka vid olika framledningstemp, sÃ¥ det är bara att börja räkna när den dimper ner i lÃ¥dan. Dom använder en DT siffra pÃ¥ 50 resp 30, vilket är resultatet av medeltemp i radiatorn minus rumstemp (70 - 20, och 50 - 20) (ifall du blir konfunderad nu när vi pratat 70 och 50  ???) Hur som helst klurar du nog ut det med katalogen. Dom rekommenderar ocksÃ¥ 35-40w per kubik inomhusutrymme till gamla hus, sÃ¥ sen är det bara att börja räkna.

Akta dig bara, VP-träsket är avsevärt djupare än du kan ana. Snart har du köpt både elmätare och logger av Rickard. Och innan du vet ordet av har du lagt ut loggern på www så sitter du på jobbet och spanar in hur VP:n jobbar där hemma   ;D.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #20 skrivet: 23 november 2005, 22:02:14 »
Ang dimensionering
För 15 år sen då dimensionerade man för nästan 100% effekttäckning. Nu har man diverse förklaringar att det inte är bra...
Men dom här gamla verkar tuffa på och trivas, trots tuff drift med fast kondensering!!

I dom flesta fall helt nonsens, dessutom med dagens elpris så ska det va rejäla grejor!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #21 skrivet: 23 november 2005, 22:13:19 »
Bra förklaring! Så med mina element som jag har nu kompletterat med en 5-6 lite fetare så borde det bli bra. eller 7-8 eller.... Tror att konsumtionspirajan har vaknat :D Blev sugen att åka ut och jämföra element! Oavsett om jag tar en 1230-8 eller 1230-10 så kan det ju inte vara fel att ha lite element.....
Pratade med farsgubben och han var rätt säker på att han hade 60 grader max 70 vid "kallt" (ca-15 ).

IVT-installatören har inte skickat någon offert eller hört av sig på tre veckor, CTC och Nibe var och kollade igår, och jag är rätt säker på att nibepapprena är på väg på posten efter mitt samtal med honom. Ska nog ringa ctcleverantören i morgon!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #22 skrivet: 23 november 2005, 23:00:38 »
Har du så hög temp fram vid kyla, då behöver du byta radiatorer!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: vedpanna
« Svar #23 skrivet: 23 november 2005, 23:04:16 »
Pratade med farsgubben och han var rätt säker på att han hade 60 grader max 70 vid "kallt" (ca-15 ).
Är du säker på att huset kräver så mycket? Kanske han bara shuntat högt för att det säkert skall räcka till.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #24 skrivet: 23 november 2005, 23:06:30 »
Du kan börja med att räkna ut hur många watt varje rum behöver. Säg att du har ett rum på 20kvm med 2.4m i takhöjd, och att du vill dimensionera för 40w per kubik för att vara på säkra sidan. Då blir det ett element på nästan 2kw (20x2.4x40), eller två på 1kw.

Sedan får du bestämma vilken framledningstemp du vill köra på. Tänk på att ju lägre desto billigare blir det i el-avseendet. Vill du köra på 40c får du leta element som kan avge 2kw vid 40c, exempelvis 2st tre-dubbla kompaktradiatorer på 60x120.

Troligen kommer du fram till att det blir mer än 10kw total elementstyrka i huset, men det är bara bra. Du vet i alla fall att du slipper frysa i största delen av huset när svinkyla råder, även om du kanske måste vrida ner i källarn t.ex för att minska på eventuellt eltillskott när det är 15 - 20 minus ute.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #25 skrivet: 23 november 2005, 23:19:48 »
Lättbetonghus kan dar väldigt mycket...

Enklare och bättre att tvångsköra viss effekt och se vilken sluttemp man får.

Riktigt bra om man vet vilken utetemp den effekten klarar. DÃ¥ har man facit.
fanns det elpatroner? det har jag förträngt
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #26 skrivet: 24 november 2005, 09:06:28 »
Nu är jag förvirrad igen!
Pratade med farsgubben!
Bertil:
Det finns en elpatron på 6kw som de har använt sig av under nätterna och den har skickat ut 50 gradigt vatten. Och temperaturen har varit ok!
När dom kör vedpannan sÃ¥ har de satt termostaten pÃ¥ 60 grader och dÃ¥ har det blivit en 48-50 grader ut.  Och de har aldrig elementtermostaterna fullt öppna, utan pÃ¥ 3-4 (av 5).
Vet inte vad jag ska dra för slutsatser av detta!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #27 skrivet: 25 november 2005, 01:20:24 »
Klurigt, men om man kör på 6 kw i några dar. Hoppas bara på lite kallare väder, då får du ju en hint
termostatventilerna bör vara helt öppna. bra om man får innetemp utetemp, osså tempen på stig och retur!

Vedeldning är jättesvårt att översätta till kwh. för det första är det svårt att mäta vedmängden, sen fuktkvoten. osså enrginnehållet (kvaliten på veden). Det gör att det kan diffa jättemycket!

Sen har pannan stor betydelse. osså hur man eldar, om tex draget står öppet i tid och otid, då går det åt massor med både el och ved.

Så koll med elpatronen behövs verkligen!!!

« Senast ändrad: 26 november 2005, 19:27:31 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #28 skrivet: 25 november 2005, 07:58:39 »
Jo, jag ska se om jag kan köra med elpatronen och mäta när jag åker ner nästa gång.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #29 skrivet: 27 november 2005, 18:02:28 »
Bertil:
Farsgubben har kört ett litet test, imorsen när tempen pÃ¥ vedpannan var nere pÃ¥ 40 grader körde han i gÃ¥ng elpatronen(6kw)(vid 0630) och sÃ¥  vid lunch tid (1130) sÃ¥ steg inte värmen pÃ¥ stigen/fram utan lÃ¥g stabilt pÃ¥ 55 grader. Returen lÃ¥g pÃ¥ 38-40. DÃ¥ var ute tempen 0 grader och inne 20,5.
Han sa oxå att patronen var inställd på 55 grader.

Hur tolkar man detta?
/Tobias
 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!