0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja eftersom maskinen stoppar på pressostat så kommer den inte bryta VV produktionen förrens hela huset kokar Det kan vara så att den inte går som den ska, nu har den ju inget synglas i kylkretsen ( det vore sååå bra för dig som inte har kylteknisk kunskap att titta i glaset och se om det är klart 70 spänn kostar det typ ) Nåväl nu blir det svårare, men vi fixar det nog. Kolla brine temperaturer vad är in och ut? Vad har du för tillopp och retur? vet du vad torkfiltret är och var det sitter? På detta sätt kan vi få ett hum om ifall den läcker köldmedium.
Om det är så att växelventilen krånglar medför det att den effekt som finns tillgänglig för att värma huset är något mindre än den skall vara. Huset värms till viss del med "varmvattenvärme" som producerats vid högre temperatur där pumpen ger lägre effekt. 240 m2 uppvärmd yta sammanlagt säger inte så mycket utan information om isoleringsstandard eller byggår. Det måste vara ett dåligt isolerat hus om 12 kW inte räcker till vid noll grader.
Nu räcker ju pumpens 12kw utmärkt även vid sträng kyla - problemet var snarare att den redan vid nollgradigt kräver tillsats för att komma ovan 35 C...
2) VV temp faller ned till 44 på någon timme trots att vi varken duschar etc, dvs det blir mkt varmvattenproduktion. Finns det någon annan förklaring till detta än att något varmvattenrör, dolt, läcker? De är ca 80 år och vissa igenkorkade så det är inte osannolikt.
Does not compute... Menar du att den inte behöver tillskott vid sträng kyla? Den ger ju (nominellt) 12 kW utan TS.
Konstigt, jag har också en 12:a och mer kvadrat att värma upp med gamla 2-glasfönster och själva huset är från slutet på 1800-talet, mycket sågspån är det, trots det kör jag med kurva 37, hur bra som helst.I min förra kåk hade jag också en Thermia, och där var det så att efter strömavbrott ställde den sig ofta i fabriksinställning, vilket innebar att den ställde sig i golvvärmeläge och vilket innebar att framledningen begränsades tillmax 35 grader (har jag för mig) så det hände en gång på vintern att det blev skapligt kallt inne...Jag vet inte om det är likadant med de nyare pumparna men jag har sett att på min nuvarande kan man välja i servicemenyn/installation/fabriksinställning antingen golv eller radiator, kostar ju inget att kolla. (då ställs alla inställningar om)Fast om elpatron går in kanske det är något annat.
Jag kanske fått allt om bakfoten men jag trodde 12 motsvarade 3 med kompressorn, 6 (3+3) m ts1, 9 (3+3+3) m ts2 samt 12 (3+3+3+3) m ts3 ?
VL innebär att pumpen och dess inbyggda tillsats gör hela jobbet, VLD använder man om det finns en yttre värmekälla (oljepanna, vedpanna) och både den och pumpen kan göra värme och VV. Men system D ersätts pumpens tillsats av den yttre värmekällan. Har du bara pumpen är det VL du ska ha.Fabriksinställning borde heta fabriksåterställning. Den ställer om alla parametrar till grundinställning. Skillnaden mellan R och G är att R får kurva 40 och max framledning 55, G får kurva 30 och max fram 45. Själva omställningen görs när man väljer R eller G och lämnar. Då ställs också inställningsvalet tillbaka till 0, för att man inte ska ställa om av misstag nästa gång. Det är alltså inte en permanent inställning för drift med raddar eller golv, bara en momentan order till styren att ställa om till rimliga grundinställningar. Defaultinställning skulle nog datanörden kalla det.
Kollade upp specifikationen på Duo 12 för att reda ut lite potentiell begreppsförvirring: http://www.thermia.se/produkter/thermia-duo.asp. Den ger 11kW i värmeffekt med bara kompressorn. Då drar kompressorn ca 3kW el. Dvs för varje tillförd kW får du lite drygt 3 gånger så mycket värme. Men dessutom har den eltillsats i 3 steg (3/6/9 kW). Men eltillsatsen vill man inte använda i onödan, eftersom du bara får en kW värme för varje eltilsats kW. Eltillsatsen används när det blir för kallt ute för att enbart kompressorn ska orka med.(Summan blir ju då att Duo 12 kommer att dra ungefär 12kW el när kompressorn och alla eltillsatssteg går för fullt.)
brinedelta på 9-10C.
Är pumpen ineffektiv medför det att den tar lite värme från borrhålet vilket i sin tur leder till lågt deltaT. Om det bara är ett borrhål måste man med en så pass kraftig pump räkna med högt deltaT. Är det ett eller två borrhål och hur djupa är de?
Borrhålet (ett) är ca 205 m.Du har helt rätt med effektivitet och brinedelta - slutsatsen är snarast att den effektivt tar så mkt ur borrhålet att brinedeltat hålls högt. Misstanken är då istället att ngt fungerar dåligt i anläggningen som helhet, vilket kräver orimligt/ovanligt högt uttag.