Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Janne.L
« skrivet: 22 januari 2017, 22:42:34 »

Tackar så mycket! Det var snabbt  :) så sover man kanske aningen bättre inatt igen.
Måste säga att jag är kanon nöjd med VPn så här långt. Värmer som tidigare sagts hus på 220m2 samt garage ca 100m2. Visserligen har nu årliga elförbrukningen nätt å jämnt kommit över 10000kWh senaste året (2013 ~7700kWh med endast hus) men tiden för eltillskott står väl fortfarande på 1h sedan den provkördes vid ibruktagning. Den har iallfall varit helt blockerad sedan dess.

Detta med vedpanna ligger nog ännu under "hobbykontot" och byggs dels för att bränsle finns som annars är "problem" att bli av med. Enda större detaljer som inte är begagnad blir väl expansionskärl samt rökgasfläkt.
Tusen tack för alla svar Smurfen!
Andra med kombination VP och vedpanna får ocksså gladeligen ge sina råd och synpunkter  ::)

Väntar nu bara på att Kotly.com.pl skall meddela att dom mottagit min betalning eller dylikt. Läste igår att någon här på forumet hade haft lite strul med deras leverans  :'(  ..klump i magen som heter duga
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 januari 2017, 22:21:15 »

Tycker det ser bra ut  tummenupp
Skrivet av: Janne.L
« skrivet: 22 januari 2017, 22:01:49 »

Antar att 16m3 betong i husgolvet ger en viss tröghet.
Just dessa parametrar har jag ansett helt ok, men övriga som gas temperaturer etc har jag inte lika bra grepp om. Bifogar loggar från idag samt 5 januari IFALL någon vänlig själ med mera kunskap skulle vilja kasta ett snabbt öga och säga till om något ser ut att vara galet. 5 Januari hade vi normal vinter, ca -20°C, vilket inte är alltför vanligt nu mera känns det som. Bra för ekonomin, men visst skulle det få vara "riktig" vinter..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 januari 2017, 21:42:58 »

Verkar inte så tokigt men gm -300 är nog nån typ av rekord.
Skrivet av: Janne.L
« skrivet: 22 januari 2017, 21:34:24 »

Just nu är det 2,7°C ute. Beräknad framledning 26°C, Framledning vid start av kompressor 21°C och vid slutet 33,8°C.
Gångtid ca 55 minuter och står stilla ca 1h 45min.

Blev en märkbar förändring när jag tog i bruk garaget 2013. Kommer relativt kall retur därifrån då tempen ligger på ca 12°C, vilket gör att hela system "pendlar mera". Antar att det vore bättre att ställa ner flödet en aning till garaget och låta ECS41 shunten för garaget öppna mera. Ligger ofta med endast liten öppning mot "mera värme". Sen har jag hört att det inte är bra med för lågt flöde över VVX heller. Iofs kommer väl då ännu kallare retur men midre flöde  dontknow
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 januari 2017, 21:03:38 »

Vp räknar gm till +100 där står min vp de gångerna jag eldar och det blir varmt i tanken. Gm -300 låter väldigt lågt för kompressor start hur högt över börvärde ligger den i slutet av en värme körning Sc:,h
Skrivet av: Janne.L
« skrivet: 22 januari 2017, 20:35:45 »

Kan tro att VPn inte gillar 80-90°C vatten. Men så gillar inte jag det i golvet heller, den värmen ska vara i bastun  ^-^
Men som jag har tänkt det så shuntar ju den nya ventilen (ECS40) in vatten på returen till VPn med en kopia på husets kurva, men höjd med ca 1°C från husets kurva. Det borde väl inte skapa några problem? Gradminuterna kommer förstås att räkna upp men dom går väl till max +100 och slutar räkna där. Tycker mig minnas något sådant från sommarn när VPn inte alls producerar värme. Går iofs att ställa ner (eller rättare sagt upp) gradminuterna om temperature skulle börja svänga. kör idag med -300 för kompressor och temperaturen varierar max 0,5°C (vid jämn väderlek).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 januari 2017, 18:16:21 »

Hos mig cirkulerar det endast genom tanken när kompressorn går för värme har extern framledningsgivare BT25 som känner tempen i tanken utan behov av cirkulation. Det är inte bra att cirkulera 80-90 gradigt vatten genom vp den kommer larma då så det måste man lösa med extern givare eller annat sätt.
Skrivet av: Janne.L
« skrivet: 21 januari 2017, 23:21:30 »

Tack för svaret!
Hade inte snappat upp alternativet med "shuntstyrd tillsattsvärme" tidigare.
Har gått igenom alternativen lite men fortfarande tror jag starkare på ECS40.
Dock är väl styrkortet samma för båda alternativen, AXC40 med olika inställningar på DIP switcharna eller?

Alternativ 1:
Koppla så gott det går enligt princip skissen för "shuntstyrd tillsattsvärme". Men är lite osäker hur det fungerar i praktiken. I dagsläget är flödet någorlunda lika i alla tre parallella "laster": övrevåning, nedrevåningen samt garagekulvert. Detta alternativ kräver ju även en extra CP (samt bypass med backventil för VP) och hur det sedan påverkar flödet när det ibland är en CP som går (den nya) samt ibland både nya CPn samt VP's CP som sitter på andra sidan systemet (VP - övrevåning - nedrevåning - vedpanna). Teoretiskt sett kan i värsta fall flödet stanna av mellan golvvärme slingorna på bilden när båda CPna går. Eller?!
Blir det dessutom inte en aningen sämre COP då inte hela flödet går genom VP när det sitter en till CP på "huvudslingan". Vid den externa framlednings givaren blandas väl kallt returvatten in som går "rätt" väg genom backventilen (när inte vedpannan eldas). Detta är väl dock försumbart.. men iallafall, ingen fördel. Är inte heller så väldigt förtjust i tanken att börja bygga om den delen av systemet som sitter i huset  :-\

Alternativ 2.
Har även sett över lösningen med extra klimatsystem lite och kommit fram till att injusteringen av kurvan inte borde vara något problem ifall man placerar temp givaren för ECS40 på returen genast före VPn. Då är alla förluster samt parallella slingor beaktade automatiskt. Det enda som behöver göras är att fixa så shuntventilen stänger mot pannrummet då inget varmvatten finns att tillgå därifrån. Men som jag ser det är det inget problem, väldigt enkelt löst.
Denna lösning borde väl likna lite din (Smurfen) förutom att VPn inte värmer ackumulatortanken. Men jag antar att även i ditt system så känner VPn av värmen i tanken genom att det hela tiden cirkulerar genom VP?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2017, 07:43:36 »

Finns färdig dockning från Nibe http://www.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf eller så gör man som jag kör vp mot samma tank som vedpannan eldar man känner vp värmen och stoppar och vp får bra drift i och med tanken.
Skrivet av: Janne.L
« skrivet: 21 januari 2017, 00:31:44 »

Hej. Har nu sökt på forumet och läst en del trådar om ämnet, men några trådstartare har blivit utan svar och ingen riktig bra lösning har presenterats. Så tänkte beskriva hur mina planer ser ut för att docka ihop en vedpanna med befintlig värmesystem med VP. Sedan hoppas jag på många kommentarer om vad som inte kommer att fungera och vad jag glömt att ta i beaktande!

Tanken är att värmepumpen är den primära värmekällan och jobbar som vanligt (likadant som den alltid gjort) med flytande kondensering då den producerar värme. Vedpannan är till för att kunna stödelda när det är kallt samt med gott samvete kunna slösa med värmen :) Garaget skulle jag gärna hålla varmare än de ca 12°C det har hållits vintertid de senaste åren.
Grejjen med det nybyggda pannrumet är även att det dagligen kommer bränsle till den som annars slängs
bort. Så ved/bränsle till pannan utgör ingen kostnad i mitt fall. Snarare tacksamt att bli av med i pannan.

Dagsläget (bild 1) är att VPn (Nibe 1145 10kW) värmer huset (1,5 plan) på ca 227m2 samt garage på ca 100m2. Huset håller normal temp 21-22°C och garaget har hållits på ca 12°C vintertid.
Kulverten mellan hus garage är ca 30m och i garaget sitter en värmeväxlare som separerar hus och garage system från varandra. Dessutom är det glykol i garage golvet (endast golvvärme i alla byggnader, inga radiatorer). Garaget styrs som ett eget klimatsystem m.h.a. ECS41.

Så, i september brummade jag igång grävmaskinen, och därifrån har det segat sig framåt till idag, då nu pannrumet står där med vedpanna (40kW) samt ackumulatortank (1150 liter) och väntar på inkoppling.
Men innan jag hugger tag i rörtången slog mig tanken att kolla upp med er här vilka alla tankemissar och felberäkningar mina planer har. Är ju trots allt ganska skönt att slippa stå där å klia sig i skallen då inget fungerar och frugan ligger och huttrar i sängkammarn (kan ju ha sina fördelar iofs..)

Så, mellan det nya pannrumet och garaget finns nu en ny kulvert på ca 12m. Själva pannrums delen är knappast mycket att diskutera. Där är vanlig inkoppling mellan panna och acktank med termoventil, men på utgående sidan före kulverten har jag tänkt shunta ner tempen till eventuellt ~40°C (honeywell tm50).

Sen till det intressanta. Tanken är att lägga till en värmeväxlare på inkommade kulvert från huset (bild 2), samt ännu ett klimatsystem paket (ECS 40?) som styrs av VPn. Kurvan för den nya ventilen skulle vara nära på identisk som den för huset, men höjas X antal grader för att kompensera förluster i huskulvert, husets förbrukning etc. När den är färdig injusterad skulle det optimala vara att returen till VPn skulle ligga snäppet över "beräknad framledningstemperatur" (0,5 - 1°C) och på så sätt försätta VP i "viloläge".
När man inte eldar och det inte finns värme att tillgå från pannrummet, skulle ett termostatstyrt relä byta temperaturmätningen för det nya ECS40 systemet från standard (NTC) tempgivare till ett vanligt motstånd som lägger den nya shuntventilen i garaget i motsatt ändläge, så den endast cirkulerar vatten mellan värmeväxlarna och inte tar in nytt vatten från pannrummet. Då kommer även garaget att värmas av värmepumpen och värmen går nu istället för från garage till hus i motsatt riktning, från hus till garage. När man sen igen börjar elda kommer det termostatstyrda relät (mätning på ackutanken) att känna av att det finns värme att tillgå och switcha tillbaks till standard tempgivare och ECS40 reglerar som valigt igen.

Därutöver kommer det att vara en kulventil på kulverten mellan hus och garage så man kan stoppa det flödet. Då kan man värma endast garage med hjälp av pannrumet och huset sköts av VPn. Även att komma ihåg är att garaget konstant klarar sig med lägre framledningstemp än huset, så garaget borde alltid klara sig med "restvärmen" efter husvärmeväxlarn.

Enligt mina planer borde hela systemet vara helautomatiskt och närhelst man vill elda så tas värmen tillvara endera till både hus och garage, eller endast garage om man stänger en kulventil.

Jag hoppas att iallafall en av tio orkat läsa så här långt, och förstått åtminstone en tiondel av vad jag svamlat.
Men "en bild säger mer än tusen ord" och jag har ju faktiskt två!

Trixet här som jag ser det är injusteringen av kurvan för "det nya klimatsystemet".
Men där finns även en reservplan att lägga in en arduino med PID regulator styrning på den nya ECS40 ventilen.
Denna skulle då ha VP's beräknade framledning +1°C som börvärde, och faktiska framledningen som ärvärde.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!