Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer om leverantör drar av mer än schablonavdraget av totalen pÃ¥ ROT?  (läst 9033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/husarbete/privathusarbetefaq/hurskaenfakturasomavserhusarbetevarautformad.5.383cc9f31134f01c98a800016094.html 


Hur ska en faktura som avser husarbete vara utformad?
En faktura ska innehålla följande uppgifter:
•namn, adress och person- eller organisationsnummer på den som utfört arbetet
•uppgift om F-skattsedel
•uppgift om vilka arbeten som utförts
•fördelning av kostnaden på arbete resp. material, maskinhyra, utrustning och resor
•mervärdesskattens storlek.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13155285009111.5.6f9866931215a607a4f800010288.html
"I de fall det efter utbetalning av preliminär skattereduktion uppmärksammas att det utförda arbetet inte uppfyller kraven för husarbete är det utföraren av arbetet som är skyldig att återbetala den preliminära skattereduktionen till Skatteverket."

Min uppfattning är att trådskaparen inte skall vara orolig för att antaga offerten.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nej han ska inte vara orolig, det som händer när jag som företagare inte får ut ROT pengar är att jag debiterar kunden på den summa som kunden inte får i ROT. Det värsta som kan hända är att kunden får en faktura på mellanskillnaden, som han naturligtvis måste betala. det är varken nått konstigt eller särskilt ovanligt. I förra veckan hade jag två fall där jag fakturerade kunder för ROT pengar som dom inte fick. För som sagts tidigare, företaget har inget annat med ROT pengarna att göra än att dom tvingas agera mellanhand mellan skattemyndigheten och köparen.
Det som ev kan hända är att skatteverket i en av sina kontroller tycker att arbetskostnaden är för hög och därför ger ett avslag. Får man avslag får man på samma gång ett medlande om att man kan överklaga samt hur det går till.
Risken att "fastna" i en kontroll är rätt liten, det senaste året har "vi" överhuvud taget inte haft nån kontroll av våra ansökningar, men det sker någon gång ibland.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
"....fakturerade kunder för ROT pengar som dom inte fick..."

Orsaken ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Fallen i förra veckan var att kunderna uppgett att dom hade rätt till mer avdrag än vad som dom i realiteten hade. Så det blev avslag på en del av ROT beloppet som kunden naturligtvis får betala.
Veckan innan fick en markentreprenör som vi sporadiskt samarbetar med  besök av skattemyndigheterna, där gick dom igenom en mängd ROT arbeten  och nÃ¥gra skulle det bli fortsättning pÃ¥ dÃ¥ dom debiterat, enligt tjänstemannen, för mycket arbetstid i förhÃ¥llande till maskin och matr. Vart det kommer att leda är inte helt klart än, men klart är att kunderna kommer att fÃ¥ betala större del av den totala kostnaden. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Hur reagerar Er kund, när Er offert.....som specificerar ROT avdraget.....ej håller?

Kunden lär väl inte vara intresserad av ifall Edra underentreprenörer ej uppfyller reglerna/fuskar.




Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vi kan, av sakens natur, aldrig lova en kund en viss summa i ROT avdrag utan lämnar en uppskattning på vad dom som mest kan ha rätt till. Dessutom brukar jag/vi muntligen informera om vad som gäller. Att sedan vissa kunder och entreprenörer gör upp sina "affärer" på ett lite ljusskyggt sätt tycker jag är mycket dålig stil.
Dom fakturor som passerar mina händer är i alla fall korrekta, om jag inte omedvetet gjort nått fel i alla fall, sedan får dom övriga sköta sin byk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Min uppfattning är följande:

Utförare och privatperson/kund har olika ansvar med åtföljande konsekvenser om man gör fel.

Utföraren beräknar/offererar specifikt....bl a korrekt arbetskostnad/ROTavdrag.

Kunden håller ordning på och ansvarar för sin egen skattesituation.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hur kan utföraren hålla koll på kundens ev ROT, ROT är ju inget annat än en skatterabbat som kunden kan få under vissa förutsättningar. Dom förutsättningarna råder inte utföraren över, skatteverket lämnar inte ens ut uppgifter om köparen kan få ROT avdrag till utföraren. Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Det är vi helt överens om.

Utförarens ansvar är endast vad han/hon gör.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 79yappo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun, Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ väg in i VP-världen!
Vi kan, av sakens natur, aldrig lova en kund en viss summa i ROT avdrag utan lämnar en uppskattning på vad dom som mest kan ha rätt till. ...
Nej, det är helt rätt. Samtidigt låter det konstigt om det skulle vara lekmannens, dvs kundens, ansvar att bedöma om den av leverantören specificerade arbetskostnaden är rimlig eller inte. Kunden kan ju bara veta vilket ROT-utrymme hon har tillgängligt. Om sedan leverantören specificerar en arbetskostnad som ryms inom kundens ROT-utrymme men som är felaktigt borde inte kunden få stå för fiolerna om det blir avslag.

Som jag skrev tidigare så låter det som att det i det fallet blir en tvist mellan kund och leverantör om vem ska stå för återstående ROT-del, åtminstone när leverantören presenterar offerten på ett sådant sätt att slutpriset är med ROT avdraget.
« Senast ändrad: 14 maj 2012, 09:28:45 av 79yappo »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Nej, det är helt rätt. Samtidigt låter det konstigt om det skulle vara lekmannens, dvs kundens, ansvar att bedöma om den av leverantören specificerade arbetskostnaden är rimlig eller inte. Kunden kan ju bara veta vilket ROT-utrymme hon har tillgängligt. Om sedan leverantören specificerar en arbetskostnad som ryms inom kundens ROT-utrymme men som är felaktigt borde inte kunden få stå för fiolerna om det blir avslag.

Som jag skrev tidigare så låter det som att det i det fallet blir en tvist mellan kund och leverantör om vem ska stå för återstående ROT-del.
Rot bidraget är ju en affär mellan skatteverket och kunden.
kunden ska ju jämföra offerterna han fÃ¥r utan rot och sedan kan man ju själv dra ca 30% som enligt schablonen ska innefatta arbetskostnaden, du reagerade ju pÃ¥ att rot delen i din offert stack ivär och dÃ¥ kan det vara läge att dra öronon Ã¥t sig.(föredömlig kund  tummenupp )
Antingen har företaget (med berått mod) beräknat en högre rot del för att göra offerten fördelaktigare i konkurensen eller så har han räknat fel, företagaren har kanske inte jobbat med rot förut och misstolkade reglerna(schablonen).
hursomhelst, räkna inte med rot när du jämför offerter, det som är intressant att jämföra är systemlösning och "value for money"
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
alla företag som jobbar mot privatpersoner borde veta vad som gäller den som lämnat offerten med så hög rot vet det garanterat men resonerar säkert som "så går det så går det" han klarar ju sig alltid får han inga pengar från staten så får du betala.släng offerten i papperskorgen så besparar du dig framtida problem >:(

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/kov_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010.pdf
http://www.omboende.se/Global/Bygga/Dokument/kov_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010.pdf

"• Har hantverkaren felaktigt informerat dig om att du får göra
ROT-avdrag för ett arbete som inte uppfyller kraven, kan inte
hantverkaren kräva dig på betalning vid ett senare tillfälle. Det
är hantverkarens ansvar att veta vilka arbeten du kan göra ROTavdrag
för."
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Helt klart men det handlar om vilka jobb som ger ROT avdrag inte hur mycket, skatteverket har dessutom en mycket bra lista på sin hemsida där ALLA kan läsa och förstå vad man kan få ROT på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!