0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men problemet uppstår för mig när den har betat av integralen så att den är 0, just då har jag väl varken under eller överskott. Hur som helst står den på 0 tills VV-produktionen är klar som i mitt fall tar nästan en timme. På en timme hinner väldigt mycket hända när det är -30, och pumpen är helt omedveten om det, och det är här problemet är. Vet inte om det är rätt eller fel att använda hysteres för detta problemfall.Men problemet är ju inte speciellt stort, händer högst ett par dygn per år...i övrigt styr den aldrig på hysteres...Vad är rätt sätt att ställa in hysteres? Hitta rätt kurva och sedan ställa hysteres så lågt det går utan att den i normalfallet styr på den, eller...?
Skrämmande är väl mer din okunskap gällande reglering.Jag har jobbat med det här sedan 1984 så jag har varit inne i en del fastigheter/villor under den tiden och både med olje/ved/el pannor och nu sedan 12 tillbaka med värme pumpar och under dessa år har jag aldrig varit med om en fungerande termostater skulle göra styrningen katastrofal ,men vanlig mer är att en termostat slutar fungera så man springer och skruvar på radiatorventilen exempel frun tycker det är och gubben ökar värmen men så fungerar det väl hemma hos dig med?Jag menar du skriver ofta att du ändrar på kurva ofta när det blir för varmt eller kallt?Är den styrningen du är ute efter?Man ska inte hålla på med att ändra kurvor stup ikvartet utan man ska justera värmen från grunden så du slipper höja/sänka kurvan.PS Läs på om hysteres istället om hur det fungerar.
Anledningen varför den startar en varmvattenkörningen är att tiden är ute för varmvattenkörningen beroende hur varmt vattnet är i beredaren (startvärdet) är under inställt värde mao startar den en ny varmvattenkörning eftersom den inte han klart föregående körning utan blev avbruten för värmekörning.Kurvan.Hysteresen ska inte vara något problem under vintersäsången under normala förhållanden utan mer på vår och hösten när temperaturen kan svänga kraftigt så att systemet inte hänger med men mycket beror på hur hög kurva du kör på.Det är alldeles för många som kör på för hög kurva.
Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?
Tror inte Måle har förstått ditt problem, för han svarar på "fel" fråga.Att Thermia stoppar efter tappvarmvattenvärmning i just de fall du talar om, när det inte finns ett tillräckligt stort gradminutunderskott är ju inget fel i sig, det man hade kunnat önska vore ju dock att den gick över till radiatorvärme automatiskt om kompressorn gick för värmeproduktion INNAN den började värma tappvarmvatten, även om gradminuterna ligger nära 0.Rent logiskt borde den göra det, men där har man gjort en tankegroda när man designade styren, eller så var det för komplicerat för den enkla styrdatorn att ta hänsyn till detta.Att "använda" hysteresen för att tvinga den igång snabbare när vbf ligger långt under börvärde är OK som ett sätt att komma runt "missen" i styrdatorn.Det jag tidigare skrev om att den nog skulle starta även om du satte den på 17 grader var bara baserat på att börvärdet nog är högt vid -30 grader (kanske 50°C?) och framledningen rimligen ligger nära rumstemperaturen om värmepumpen gjort tappvarmvatten i en timma.Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?Hur många gradminuter "skapar" den när den tvångsstartar kompressorn?I hus där den klipper på hög temp vbf så kan hysteres orsaka att det blir för kallt inne, detta beror på att OM gradminuterna nollas så kommer det succesivt att bli för kallt i huset eftersom det FINNS ett gradminutuderskott som aldrig uppfylls.Nu gäller ju detta mest jdf och de som har samma problem som honom.Ditt problem som bara finns efter tappvarmvattenvärmning är annorlunda, och då kan du som sagt få lite hjälp av hysteres "nedåt", vilket inte stör regleringen på samma sätt.