Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder  (läst 52213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
tempgivaren i innerdelen trasig eller att kontakten inte är riktigt isatt.

http://www.nettovarmepumpar.com/shop/?artnr=CWA50C2122

billigare här.

http://www.citcop.se/reservdelar-1/reservdelar-per-modell/xe12dke
« Senast ändrad: 10 november 2011, 17:14:16 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Pakko

  • Gäst
Pakko
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #46 skrivet: 10 november 2011, 21:53:32 »
Fan va bra! Tack så mycket för all hjälp  Thumbsup

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det verkar som om jag löste mitt problem tack vare denna tråd. dock har jag bara lödat dit dioden...vad gör kabelbiten som finns i de andra lösningarna?


Svaret är även relaterat till min andra tråd: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11), där jag också fått mycket hjälp tack vare detta forum TACK!!


( Startade pumpen för 5 min. sedan och den värmer...) återkommer om det fungerar eller ej.

/ Groland
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Pakko

  • Gäst
Pakko
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #48 skrivet: 11 november 2011, 16:34:11 »
Nu har värmepumpen funkat och värmt bra som tusan hela dygnet så ja hoppas att den fortsätter med det. Denna tråd verkar ha sparat många personer många slantar  Thumbsup

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Bilden med diodsymbolen samt + och - tecken är klart förvirrande, normalt kallar man diodens katod(vertikala strecket i symbolen) för negativ eller - ...och... "pil-sidan" för anod eller +. Du har ritat tvärt om, men + och - kanske avses den pålagda spänningen i drift?

Trådskaparen Pär45 har faktiskt gjort en riktig markering om man ser utifrån spänningarna/funktionen på kortet, så igentligen så är ju Anode, Cathode inte så intressant igentligen,
utan det blir nog mer vi miljöskadade som tänker på det..=)
så bäst vore om man rent fysiskt hade ritat hur dioden ser ut i verkligheten för
att folk ska se vars sträcket är på dioden..=)

Iallafall, Pär45 det är säkert många som har sparat slantar på din tråd. Thumbsup
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej Groland
Läste ditt fråga om tråbiten, denna behövs inte om kretsdragningen är oskadad !
På det aktuella Kretskortet var både diod och koppar banan
bortbrännt.
Rep är gjort som på min bild.
Jag två E12DKE varför jag kunde jämföra och mäta ut felet
på mitt havererade kort.
Båda kretskorten har blivit varma vid den utbytta dioden
varför det vet jag inte.
----------------
Angående Diod och märkning - och + så är plussidan märkt med färg runt dioden = den sida pluspol går ut
Diod är typ backventil som bara tillåter pluspol flyta igenom dioden mot den markerad ändan
Diod är typ backventil som bara tillåter minuspol flyta igenom dioden från den markerad ändan.
Enkelt utryckt kan dioder sortera ut pluspolen till ena ledaren och minuspolen till andra ledaren
dvs växelstöm kan likriktas med dioder till att bli likström.
---------------

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
Pär45, ditt jobb med detta "diod som bli rökt problem" är kanon! Ingen kritik mot det, bara att jag blev lite förvirrad av märkningen/syboliken samt att jag anser din syn på dioder en smula naiv, men dessa saker är ett fel hos mig *vinkar*
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Mickebra_88

  • Gäst
Mickebra_88
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #52 skrivet: 18 april 2012, 12:14:25 »
Hej!
Väldigt intressant tråd i och med att jag nu också fått F11 på min E9DKE. Hoppas någon fortfarande håller koll på tråden och kan kommentera.
Det jag hänger upp mig på är dioden, varför en diod? Läser man kretsschemat och mäter sig fram på kortet borde det väl vara R185 som brinner av? Eller vilken diod i kretsschemat anser ni vara den som brinner? Mitt motstånd(?) fanns delvis kvar och vad jag kan se så står det 201 på det vilket betyder 200ohm vilket det också står i kretsschemat. Lödde dit 220ohm igår som var vad jag hade och pumpen har gått sedan dess, dock är det ju plusgrader nu så 4-vägarn kanske inte behöver jobba? Och felkoden finns kvar, har dock inte rensat minnet men som jag förstått ska det tömmas när man bryter strömmen vilket jag naturligtvis gjorde. Har skaffat ett 2,2kohm nu som jag ska löda in parallellt så det blir just 200ohm, rensa felkodsminnet och se vad som händer.
"The memory data of error code is erased when the power supply is cut off, or press the Auto Switch until “beep” sound heard
following by pressing the “RESET” button at remote controller.
Although operation forced to stop when abnormality detected, emergency operation is possible for certain errors (refer to Error
Codes Table) by using remote controller or Auto Switch at indoor unit. However, the remote controller signal receiving sound is
changed from one “beep” to four “beep” sounds."

Länk till servicemanual med kretsschema, C113 och R185 på s.92.
http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdf

Fungerar det då fortfarande inte lär jag väl falla till föga och testa med en doid :).

/Micke

Mickebra_88

  • Gäst
Mickebra_88
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #53 skrivet: 23 april 2012, 22:23:42 »
Hej igen,
Ingen respons.... vore kul att höra om mitt tidigare inlägg, har jag rätt angående motståndet/dioden?
Hur som helst, min värmepump gich ett dygn sedan stannade den. Startade om den, den gick några timmar för att sedan lägga av igen. Var ju tvungen att testa med en diod istället men den beter sig på samma sätt. Felkod F11 i samtliga fall (rensat felkodsminnet mellan varje gång)
Nästa steg var att jag mätte upp spolen på 4-vägs ventilen. 17 ohm, någon som vet om det verkar ok? Om den är trasig borde det väl vara avbrott?
Efter det mätte jag spänningen till spolen. 15V en kort stund vid starten för att dra 4-vägsventilen till rätt läge. Sedan 3,7V, vad jag förstått det som ska till för att hålla den i sitt läge. Sedan fick frugan ändra till kylläge och då blev det 0V, gissar att ventilen då går tillbaka till sitt ursprungsläge.
Min slutsats är att mitt kretskort fungerar och spolen för 4-vägsventilen är ok. Hur felsöker jag själva ventilen, t.ex. om den kärvar, går det ens att göra? Eftersom det kommer värme resp. kyla när jag ändrar med fjärren (när väl pumpen är igång) så känns det som att ventilen är ok eller?
Så har någon tips på vad jag borde kolla härnäst? Eftersom pumpen fungerar som den ska upp till ett dygn så känns det som att tempsensorer och annat fungerar, eller? Har funderat på nån avfrostningsfunktion och tempsensor kopplat till det men den stannar även om det är flera plusgrader ute. Felsökningstips mottages tacksamt!

/Micke

Utloggad spider22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Stort tack till dom som bidragit till denna tråden  tummenupp
Min pump stannade i julhelgen med felkoden H16 efter omstart gick den 2min och stannade igen! Visade sig vara den trasiga dioden som beskrivs i denna tråden och efter montering av en ny diod så fungerar den perfekt  :)

e98tobias

  • Gäst
e98tobias
SV: Panasonic E12DKE felkod F90, F11, efter sista reprationen är inga felkoder
« Svar #55 skrivet: 29 juni 2015, 17:49:25 »
Nu är det in tur med fel på en e9dke.
Började med F11 som efter ett tag gått över i H23.
Efter att kontrollerat temgivare i innerdelen och ytter delen vilka verkar ok är jag nu inne på att det är kretskortet som spökar för mig också. Har precis samma brännmärke på kretskortet.
När jag mäter vid C113 får jag 260 Ohm. Använder jag diodmätningsläget får jag kontakt på båda hållen vilket inte ska ske om det är en diod man mäter på.

Hur mätte ni för att konstatera att kretskortet är paj?
På symbolen vid C113 är det ingen diod utan nån annan märkning. Vad är C113 för komponent?

Utloggad Joabor69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack till dom som bidragit till denna tråden  tummenupp
Min pump stannade i julhelgen med felkoden H16 efter omstart gick den 2min och stannade igen! Visade sig vara den trasiga dioden som beskrivs i denna tråden och efter montering av en ny diod så fungerar den perfekt  :)

Länge sedan, men kopplade du bara dioden eller även den extra tråden?

@Doggydoggen: Kan du lägga upp bilderna igen, skulle underlätta för oss andra som nu har fått fel på våra kretskort.

@Pakko: Hur gjorde du till slut med den extra tråden?

Mvh,
Joakim
IVT Geo 512C, 190m borrhål
200 kvm, suterräng
Nacka, Stockholm

Utloggad Breaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gammal tråd men även jag söker bild på fungerande lagning. Vilket håll ska dioden vara, samt är det 3st lödpunkter man ska göra med kabeln? Svårt att förstå på det som är ritat.
Är mycket tacksam om jag får hjälp med detta

Utloggad Breaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälpte ej att enbart löda dit dioden. Den startar  och ökar i varv men efter nån minut tvärstannar den. Summrar jag så har jag pip den vägen som kabeln ser ut stt vara ritad så tycker inte det skulle hjälpa att löda dit kabeln. Någon som vet var man hittar något schema på kretskortet?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har du kollat på undersidan av locket på utedelen, vill minnas att en del modeller har schema där.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!