Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget kondensvatten. Trasig pump?  (läst 8107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndySteel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sävar, Västerbotten, Sverige, Världen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inget kondensvatten. Trasig pump?
« skrivet: 21 mars 2009, 07:47:35 »
Hej! Är alldeles ny på forumet och likaledes ny i luftvärmepumpssammanhang. Har köpt ett hus med en Toshiba RAS-13 från -91 och har planer på att byta ut den, dels på grund av ljudnivån, dels på grund av att jag föreställer mig att nya pumpar är effektivare.

Men de senaste dagarna har jag noterat att kondensvattnet från pumpen upphört i princip helt. Beror det på det milda vädret (vi har haft temperaturer kring noll) eller har den slutligen gett upp? Avger pumpen kondensvatten oavsett utetemperatur?

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2009, 08:45:18 »
Smältvatten förekommer från två källor på en lvp.

1)Innedelen när denna avfuktar eller kyler. Detta leds bort i en slang.
Vintertid då man köt heat EJ auto!!!!!! kyls inte innedelen, dvs inget smältvatten pga låg kondensation. Ytterst lite kan dock förekomma.
2)Utedelen vid avfrostning, där detta ger en hel del  vatten per dygn.
Om du vill förstå var vattnet kommer ifrån, så kolla utedelen. Isar den, måste denna is smälta då och då. Ingen is=lite vatten.

Väderleken spelar in på mängden is/vatten.

OBS!!! Kör din vp på värmeläget nu Ej auto!!!

MVH
ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad AndySteel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sävar, Västerbotten, Sverige, Världen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2009, 09:00:13 »
Tack för svaret! Har sett några droppar nu på morgonen och då har det varit ner mot -10 i natt. Pumpen sitter på en södervägg om det kan ha med saken att göra. Ska det alltså kunna röra sig om matskedar kondensvatten?

Pumpen avger värme och borde väl då göra sitt jobb?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2009, 12:42:32 »
Hej AndySteel!  När det gäller det kondens och avfrostningsvatten som kommer ur utedelen sÃ¥ kan det säkert vid en riktigt gynnsamm väderlek röra sig om nÃ¥gon eller nÃ¥gra deciliter vatten/dygn och vid en riktigt extrem väderlek sÃ¥ kan det bli frÃ¥gan om som mest ca 30-40 liter/dygn, allt under förutsättning att det dÃ¥ är frÃ¥gan om en väderlek kontra utetemperatur sÃ¥ att det bildas kondensvatten resp finns ett avfrostningsbehov pÃ¥ pumpen. Är det tillräckligt mÃ¥nga + ºC ute och torr väderlek sÃ¥ kommer det givetvis vare sig nÃ¥got kondens eller avfrostningsvatten frÃ¥n utedelen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad AndySteel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sävar, Västerbotten, Sverige, Världen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2009, 15:02:58 »
Tack Raffen! Jag får nöja mig med detta och invänta väderomslag!

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2019, 16:51:00 »
Väcker frågan på nytt eftersom ingen svarade på den egentliga frågan - Kan det vara tecken på att kompressorn jobbar dåligt?

Har själv samma fundering när jag kör luftvärmepumpen på "heating" vid en utetemperatur på +13 grader Celsius och hög relativ fuktighet ute. Tycker att utedelen borde fånga massor med kondensvatten men icke.
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2019, 16:57:56 »
Ja vid en utetemp på +13 grader så bildas de varken något kondensvatten eller uppstår något avfrostningsvatten från en pump eftersom inget avfrostningsbehov finns de kan ja lova dig, utan vid den utetempen är de kruttorrt under pumparna.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2019, 19:08:44 »
Där jag bor blir det kondensvatten om batteriet på utedelen är kallare än daggpunkten på luften som passerar.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget kondensvatten. Trasig pump?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2019, 19:48:16 »
Där jag bor blir det kondensvatten om batteriet på utedelen är kallare än daggpunkten på luften som passerar.
Ja så är det alltid oavsett temperatur.
Det är daggpunkten som styr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!