Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur Ã¥tgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?  (läst 1244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Ivt optima 1100, 290-panna från 2007
Efter att en säkring gått och huset tappat temp under flera timmar denna dag då det var över tio grader kallt ut kommer denna varning. Har tryckt bort/bekräftat den 5-6 gånger redan Har startat om, försöker hålla koll men det är väldigt lite aktivitet, inget verkar hända, pannan står bara i vilo/vänteläge och inga symboler förutom bjällran är framme och lysdioden lyser röd.

Tacksam för alla tips och ideer, vill gärna inte vakna med minusgrader inne imorgon.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2021, 20:14:54 »
Borde väl finnas en el-patron som tar över uppvärmningen om värmepumpen inte räcker? Någonting som spärrar el-patronen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 20:39:33 »
pumpen ska räcka, men inget händer, och elpatronen kickar inte heller inte med något tillskott vilket den brukar. Antar att felmeddelandet indikerar att något måste åtgärdas innan den vill börja jobba igen, har dock ingen aning om vad och det blir kallare för varje timme... tur att vi har en öppen spis att elda i. Några tips på vad jag bör trycka på för att forcera något?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3613
  • Karma +2/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2021, 00:02:49 »
Ibland är det tyvärr ett riktigt fel som gör att den inte fungerar. Någon komponent kan ha gått sönder, ibland är det bara att stänga av utedelen och aktivera elpatron och ringa efter felsökning.

Om felkoden är sann så har antingen 4-vägsventilen fastnat i avfrostningsläge, eller ladd-cirkulationspumpen gick sönder samtidigt som avfrostning pågick, eller så är det givarfel. Givarfel kan skada pumpen under avfrostning. Det är förmodligen dags att ringa på grundläggande felsökning.

Visa upp alla dina temperaturer T1 till T12.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2021, 06:33:19 »
Här är temperaturerna

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3613
  • Karma +2/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2021, 23:05:47 »
Kondensor är i minusgrader, den får aldrig gå under 10 grader. Om temperaturen i verkligheten är minusgrader så spricker kondensorn.

Kontrollera att laddpumpen går/går att provköra. Kontrollera givaren T10 för kondensor. Du kan känna med handen om givaren är 0 eller 30 grader efter du ryckt ur den, eventuellt känna i omgivningen till där den är monterad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2021, 11:43:22 »
Tog hem tekniker, fruset, fixat, en vecka senare nytt annat larm flera gånger

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3613
  • Karma +2/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2021, 12:17:47 »
Kontrollera smutsfilter, vattentryck, lufta systemet, kontrollera att laddpumpen fortfarande fungerar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2021, 13:38:33 »
Tack, kom luft i säkert 30 sekunder utan en droppe vatten. Varningen ligger dock kvar trots omstart. Hur kan jag återställa, räcker det att bekräfta larmet?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3613
  • Karma +2/-0
SV: Hur åtgärdar jag felet Läg temperatur i kondensor?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2021, 13:40:37 »
Testa och se vad som händer när du kvitterar. Så länge den varnar på T8 borde det inte vara något annat. Testa lufta om lite senare. Kontrollera elementen också om du bara luftade i pannrummet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!