Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarinställning ?  (läst 3098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Can-man

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sommarinställning ?
« skrivet: 14 maj 2006, 22:25:03 »
Hej.
Äger en ras-13 sen feb. Är novis på detta med l/l-pumpar så jag undrar om jag ska stänga av pumpen på sommarn eller ska man alltid ha den igång och i så fall ska man ställa in den på någon slags "sommarinställning" ?
Säkert en dum fråga men jag har ingen aning ?

Vad är en rimlig Ã¥rsföbrukning pÃ¥ en ras-13 i ett suteränghus -69  ca 150 m3 , om det nu gÃ¥r att fÃ¥ ett ungefärligt svar (jag förstÃ¥r iallafall att det hänger en del pÃ¥ hur kallt det är ute)?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Sommarinställning ?
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2006, 07:08:01 »
Vi har stängt av vår pump. Har även plastat över "lamellsidorna" för att det inte ska ryka in så mycket damm. Fläktsida får vara öppen. Nästa gång vi vill höra lvp:n blir vid den planerade höststarten 1:a oktober.

Tyvärr har vi inte haft vår pump så länge att jag har någon aning om vad som är en rimlig årsförbrukning. Ser bara att vi sparar en betydande del el/pengar...!!!

Hälsningar
micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarinställning ?
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2006, 15:37:01 »
Jag har min pump på timer denna årstid. Den drar igång vid ca 05 och stänger av vid 08. Varmt och skönt när man kommer upp på morgonen. Ev får den gå ca 16-19 också för att få upp tempen lite. Beror lite på utetempen, vi har haft nätter denna vecka med -grader så man tjänar på pumpen kontra elelementen iaf, även om det känns surt att köra pumpen denna årstid. Snart stänger jag av den permanent men det är några veckor kvar tills dess.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarinställning ?
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2006, 23:26:26 »
Hej !
Jag kör timeinställning nu på kl 20 och av kl 08 , men detta varierar jag med utetempen.
Jag använder ocksÃ¥ "auto"- inställningen i dessa vÃ¥rtider, sÃ¥ reglerar maskinen delvis själv insatsen. AlltsÃ¥ upptäckt att "auto" kan vara ganska bekvämt sÃ¥ här i väderleksvariationstider. 
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Sommarinställning ?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2006, 18:06:32 »
Sommarinställningen  fÃ¥r väl bli att slÃ¥  igÃ¥ng  den  när det  blir för varmt  inne...hehe
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarinställning ?
« Svar #5 skrivet: 07 december 2006, 14:38:31 »
Ska försöka läsa in mig pÃ¥ instruktionsboken/-häftet som följde med min RAS13 som installerades igÃ¥r (!).    :,v(

Jag undrar om det är möjligt att programmera LVPn så att den går på 21º under dagtid och sedan typ 19º under nattetid säg kl 22-07. Är det möjligt att ställa in LVP på det sättet och att det sker varje natt?

//Henric  *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!